آیا سردرد نشانهٔ تومور مغزی است؟

آیا سردرد نشانهٔ تومور مغزی است؟

فهرست مطالب

آیا سردرد لوگؤ تومور مغزی هست؟

لحظه مطالعه: 2 دقیقه

1400-07-21

سردرد شدید ترسناک هست. سخت هست که در این زمان ها به بدترین چیزها ذهن نکرد. در صورتی که درد تداوم یابد و یا مجدد عود کند، امکان دارد از خویش بپرسید آیا ایرادی جدی همچون تومور مغزی دارید یا خیر. آیا سردرد لوگؤ تومور مغزی هست؟

این حقیقتی یقین‌قسمت هست: سردرد، به خودی‌خویش به‌ندرت ناشی از تومور هست.

به نقل ازٔ یک جراح مغز و اعصاب در مرکز جامع تومور مغزی بیمارستان جانز هاپکینز، احتمال اینکه سردرد لوگؤ تومور مغزی باشد، خیلی دور هست.

سردرد اتفاقی متداول در بین انسان ها هست، لیکن طیف گسترده‌ای از این سردردها ارتباطی با سرطان ندارند.

با این اکنون، کارشناسان توصیه می‌کنند در صورتی که سردرد جدیدی را تجربه می‌نمایید، یا الگوی سردرد شما تحول نموده و یا زیادتر شده هست، علت نیکی برای مراجعه به پزشک و اعمال وارسی زیادتر هست.

 

حقایقی در موردٔ سرطان مغز

  • شایع‌ترین محدودهٔ سنی تومورهای مغزی در بزرگسالان حدود 40 تا 60 سال هست.
  • تومور‌هایی که از مغز آغاز می‌شوند (تومور‌های نخستینٔ مغز) خیلی کمتر از تومور‌هایی‌اند که از مناطق بعدی به مغز توسعه می‌یابند (تومور‌های متاستاتیک مغز).
  • بعضی از تومور‌های مغزی به‌هیچ‌پول سردرد ابداع نمی‌کنند، چون مغز خویش قادر به حالت درد نیست. فقط هنگامی‌که تومور به اندازهٔ کافی قوی باشد که بتواند اعصاب یا عروق را تحت فشار قرار دهد، موجب سردرد می‌گردد.

در نتیجه در صورتی که سردرد شکایت اساسی شما هست و الگوی این سردرد تماماًً ثابت هست، احتمال اینکه یکی از بیماری‌ها همچون میگرن، سردرد تنشی، سردرد خوشه‌ای یا نوع های غیر از اینی را داشته بمانید، وجود دارد. این سردردها امکان دارد به شدت دردناک و آزاردهنده باشند، لیکن تهدیدکنندهٔ زندگی نیستند.

 

برای سردرد تازه یا مختلف به پزشک مراجعه کنید

در صورتی که برای سردرد به پزشک مراجعه می‌نمایید، او از شما نسبت به هرگونه علامت خطری که به‌تازگی داشته‌اید و امکان دارد لوگؤ یک بیماری جدی باشد، می‌پرسد:

  • تشنج
  • تهوع و استفراغ
  • بی‌حسی
  • تورم چشم یا مشکل ها بینایی
  • ضعف و یا فلجی، به‌ویژه در یک طرف بدن
  • نقص گفتاری
  • تحول رفتاری و شخصیتی

در شکل نبود این علائم خطر، پزشک به شما هم یاری می‌کند تا سردرد خویش را با دارو، رژیم غذایی و تحول سبک زندگی یا ترکیبی از راهکار‌های درمانی کنترل نمایید. در زیادتر مسائل اشعهٔ ایکس، سی‌تی اسکن و دیگر آزمایش‌های تشخیصی، نه مهم‌اند و نه ضمناً توصیه می‌شوند، چرا که این مسائل در موردٔ خاطر سردرد شی بسیاری را نشان نمی‌دهند.

سردرد ناراحت‌کننده و آزاردهنده هست، لیکن راهکار‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانید آن‌ را کنترل نمایید. فقط آگاهی داشتن اینکه سردرد علامت و لوگؤ ابتلا به سرطان نیست، شایدً کمی تسکین‌دهنده خواهد بود.

 


منبع:

آیا سردرد لوگؤ تومور مغزی هست؟ / آیا سردرد لوگؤ تومور مغزی هست؟

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *