آیا زدن دو ماسک بهتر از یک ماسک است؟

آیا زدن دو ماسک بهتر از یک ماسک است؟

فهرست مطالب

آیا زدن دو ماسک نیکوتر از یک ماسک هست؟

لحظه مطالعه: 2 دقیقه

1399-09-09

از آنجایی‌که اشخاص زیادتری از ماسک استفاده می‌کنند تا انتشار ویروس کرونا را کم شدن دهند، شاید معطوف شده شوید که بعضی از اشخاص از دو ماسک استفاده می‌کنند. لکن آیا زدن دو ماسک موثرتر هست؟

بستگی دارد.

در صورتی که پیروز به تهیهٔ ماسک N95 یا ماسک جراحی صحیح (نه ماسک‌های تقلبی که فقط مانند به ماسک‌های جراحی‌اند) شده‌اید، گذاشتن یک لایهٔ به جز آن روی آن شایدً چندان سودمند نیست. این ماسک‌های مراقبت‌های بهداشتی از مواد سراسرً بافته‌شده‌ و محکمی ساخته شده‌اند که به‌طور ناب برای پیشگیری از نفوذ ذرات ویروسی ساخت شده‌اند، در نتیجه شایدً به یاری اضافی احتیاج ندارید.

لکن در صورتی که از ماسک پارچه‌ای که جنس آن پنبه هست، استفاده می‌نمایید، در صورتی‌که دو ماسک بزنید، شاید موقع بازدم، ماسک دوم ذرات ویروسی زیادتری را که احتمال دارد در نفس شما در دسترس باشد، به دام انداخته و از انتشار آن پیشگیری نماید و ضمناً محافظت خوب تری در مقابل استنشاق ویروس از هوا خلق نماید. تحقیقات این روزهاِ تمام‌شده بر روی ماسک‌های منفرد نشان می‌دهد عملکرد ماسک شکلِ دولایهٔ پارچه‌ای نیکوتر از ماسک تک‌لایه هست. در نتیجه آیا این بدان مفهوم هست که لایه‌های اضافی که با استفاده از زدن دو ماسک خلق می‌گردد، محافظت زیادتری فراهم می‌کند؟ ما تا الان شواهد علمی در این مورد نداریم، لکن احتمال می‌رود که زدن دو ماسک بر روی نیز مضر نباشد، به‌خصوص در صورتی که در موقعیتی با خطر بالا قرار دارید، شبیه زندگی با فردی که مبتلا به کووید 19 هست و مراقبت از ایشان.

لکن مراقب شوید که زدن دو ماسک حالت امنیت کاذب خلق نکند، بدین معنی که اندیشه نمایید نیازی به تمام اقدامات احتیاطی به جز آن و رعایت بقیه مورد ها بهداشتی نیست. شما تا الان نیز می‌بایست فاصلهٔ تحویل دادنی را از بقیه اشخاص حفظ کنید و دستان خویش را مرتب بشویید.

ضمناً، پر اهمیت نیست که ماسک شما تعدادی لایه پارچه دارد، مطمئن شوید که ماسک به‌مناسبی بر روی شکل شما قرار گرفته هست و هیچ فاصله‌ای بین ماسک و شکل شما نیست. هر فاصله‌ای بین شکل و ماسک شما شاید این قابلیت را برای ویروس‌ها فراهم آورد تا وارد بدن شما شده و شما را بیمار نمایند.

در پایان، به یاد داشته شوید که عالی ترین ماسک، ماسکی هست که شما به‌طور مداوم از آن استفاده کنید. این حرف به این مفهوم هست که سعی نمایید دائم ماسک بزنید. در صورتی که زدن دو ماسک موجب اذیت شما می‌گردد، با آن آسان نیستید و وسوسه می‌شوید تا ماسک را تا زیر بینی خویش پایین بکشید، و یا به‌تمام آن را از شکل خویش بردارید، پس تنها به زدن یک ماسک اکتفا نمایید.

 


منبع:

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *