آیا استرس و آلودگی هوا عامل سکته مغزی است؟

آیا استرس و آلودگی هوا عامل سکته مغزی است؟

فهرست مطالب

آیا استرس و آلودگی هوا عامل سکته مغزی هست؟

استرس و آلودگی هوا دو عاملی هست که در زندگی کنونی بشر سلامت جسم و روح شخص را با خطراتی تهدید می‌کند. از آنجایی‌که این عامل ها بیرونی می باشند شخص بر مقدار آنان کنترل چندانی نداشته و همین اتفاق خویش بر این خطر اضافه هست. در نخست نگاهی به تعاریف این دو مقوله داریم:

آلودگی هوا

آلودگی هوا عبارت از وجود یک یا تعدادی آلاینده در هوای آزاد شبیه گازها، بخارات، گرد و غبار، بو، دود غلیظ با کمیت، مشخصات و مدت لحظه کافی که برای زندگی بشر، حیوان و گیاه خطرناک و برای اموال مضر باشد و یا به طور غیرقابل اجابت مانع زندگی ساده شود.

ایضاً بخوانید: رژیم غذایی در لحظه آلودگی هوا

اثرات آلودگی هوا

آلودگی هوا به راهکار‌های تنوع می‌تواند آثار زیانبار درازمدت و کوتاه مدتی بر سلامت بشر‌ها بگذارد. چرا که موادی که از مسیر هوای آلوده وارد ناحیه می‌شوند دارای ترکیباتی می باشند که موجب نابودی بافت‌های متفاوت بدن خواهد شد. این مواد از مسیر ریه، پوست، مخاط بدن، مخاط چشم، گوش، بینی و دستگاه گوارش، وارد بدن شده و موجب تخریب سلول‌های بدن می‌گردد. در اصل تجمع این مواد در بدن در وقت آلوده بودن هوا به خاطر داشتن اکسیژن ناپایدار و واکنش با یک سلول، آن را اکسید می‌کند. نتیجه آلودگی هوا بر اشخاص متفاوت گوناگون هست. آسیب پذیری بعضی اشخاص در مقابل آلودگی هوا زیاد زیادتر از دیگران هست. کودکان کم سن و سال و سالمندان زیادتر از دیگران از آلودگی هوا آسیب می‌بینند.

استرس

فشار روانی یا استرس  در روان‌شناسی به معنی فشار و نیرو هست. تنش و هر محرکی که در بشر ساخت تنش کند، استرس زا یا عامل تنیدگی نامیده می‌گردد. استرس یک فشار روانی و احساسی بیشتر از مقدار تحمل شخص هست. در اصل استرس هنگامی ساخت می‌گردد که ما نتوانیم با فشارهای کوچک کنار بیاییم. استرس در اشخاص متفاوت گوناگون هست، شاید عاملی برای فردی ساخت استرس کند اما در شخص غیر از این، به هیچ موضوع استرس ساخت نکند.

اثرات استرس

استرس می‌تواند روی رفتار شما نتیجه بگذارد یا روی عملکرد بدن شما ضمناً بعضی می‌گویند می‌تواند روی اندام و زیبایی شکل شما نتیجه بگذارد.

علائم استرس تفکر نگران‌کننده، حاوی اضطراب، موارد خواب، عرق کردن، از بین رفتن اشتها و سخت در تمرکز حافظه هست ومیتوند باعث به وجود امدن برخی بیماری‌ها شبیه  MSبتوان.

دگرگونی کسب و کار، نقل محل به یک شهر تازه، ازدواج، بازی‌های پر تنش، مرگ نزدیکان، و وجود یک بیماری بااهمیت در خانواده از حرف عامل ها بیرونی رهاسازی فشارعصبی می باشند. جذاب آنکه حوادث شادی‌آور هم می‌توانند به همان اندازه وقایع غم‌بار برای بشر فشارزا باشند .

 آیا استرس و آلودگی هوا عامل سکته مغزی هست؟

جواب خانم دکتر شادی شکوه یار حرفه ای مغز و اعصاب به این سوال را ببینید:

در صورتی که بخواهم یک پاسخ نیکو بدهم قطعاً بله به دلیل اینکه قرار گرفتن در یک ناحیه نا مطلوب طبیعی مسلماً همه ارگان های بدن را متاثر می کند زمانی ریه متاثر می گردد قلب متاثر می گردد و به طبع آن همه عروق متاثر می گردد

لیکن اینکه برداشت بکنید با یک هفته یا ۱۰ روز یا دو هفته آلودگی هوا کسی دچار سکته مغزی بتوان که هیچ بیماری عرصه ای نداشته درست نیست “

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *