آشنایی کامل با دیابت نوع 2

آشنایی کامل با دیابت نوع 2

فهرست مطالب

آشنایی جامع با دیابت نوع 2

آشنایی جامع با دیابت نوع 2 ، در این مطلب سعی خواهیم کرد شما را به شکل جامع با این بیماری مانوس کنیم.

 

دیابت نوع 2 چیست؟

وقتی‌که به این بیماری مبتلا هستید، بدن شما در جایگزین کردن کربوهیدرات‌های حاضر در غذا به انرژی ضعیف عمل می‌کند. این موجب می‌گردد که قند در خون شما جمع گردد. با گذشت وقت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، نابینایی، آسیب عصب و اندام و بقیه بیماری‌های جدی را ازدیاد می‌دهد. اشخاص شاید در هر سنی به این بیماری مبتلا شوند و علائم ابتداییٔ آن خفیف می باشد. حدوداً از هر 3 شخص مبتلا به دیابت نوع 2، یک شخص نمی‌داند که به این بیماری مبتلا می باشد.

 

اول هشیار چه شی ای می‌شوید؟

اشخاص مبتلا به دیابت نوع 2 اکثراً هیچ علائمی ندارند. وقتی‌که علائم ظاهر می‌شوند، شاید یکی از نخستین اثر‌های آن، تشنگی بیشتر باشد. بقیه مسائل حاوی خشکی دهان، اشتهای بیشتر، ادرار بیشتر، گاهی هر یک ساعت یک‌بار و کم شدن یا ازدیاد وزن غیرمعمول می باشد.

 

علائم بعدی

با ازدیاد حد قندخون، شاید مشکل ها شخصی دیگر سان سردرد، تاری دید و خستگی هم پدیدار شوند.

 

اثر‌های مشکل ها جدی

در زیادی از مسائل دیابت نوع 2 تا وقتی‌که آسیب جدی به سلامتی شما وارد کند، کشف نمی‌گردد. بعضی از علائم جدی آن عبارت‌اند از:

  • بریدگی و زخم‌هایی که دیر بهبود می‌یابند
  • عفونت مخمری و یا عفونت ادراری همیشه
  • خارش پوست به‌خصوص در فضأ کشالهٔ ران

 

دیابت نوع 2 شاید زندگی و روابط جنسی شما را تحت تأثیر قرار دهد

دیابت می‌تواند به عروق خونی و اعصاب دستگاه تناسلی آسیب برساند، و از این مسیر منتهی به از دست دادن حالت شده و ارگاسم را سخت نماید. حدوداً از هر سه شخص مبتلا به دیابت نوع 2، یک شخص مشکل ها جنسی دارند. بین 35 تا 70 درصد مردانی که به این بیماری مبتلا می باشند، حداقل درجاتی از ضعف جنسی را در طول زندگی خویش دارند.

 

دست اندرکاران خطری که می‌توانید کنترل کنید

بعضی از عادات بهداشتی و شرایط پزشکی مرتبط با سبک زندگی شما می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را ازدیاد دهد، از آن حرف:

  • افزوده وزن به‌خصوص در فضأ کمر
  • سبک زندگی ساکن و بدون حرکت
  • سیگار کشیدن
  • خوردن میزان بسیاری گوشت قرمز، گوشت‌های فرآوری‌شده، لبنیات پرچرب و شیرینی‌جات
  • حد کلسترول و تری‌گلیسیرید ناسالم

 

دست اندرکاران خطری که نمی‌توانید کنترل نمایید

بقیه دست اندرکاران خطر از کنترل شما خارج‌اند، از آن حرف می‌توان به مسائل زیر اشاره نمود:

  • نژاد یا قومیت: اسپانیایی‌تبارها، آفریقایی-آمریکایی‌ها، بومیان آمریکا و آسیایی‌ها زیادتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.
  • سابقهٔ خانوادگی دیابت: داشتن پدر، مادر، خواهر و یا برادری که مبتلا به دیابت می باشد، احتمال ابتلای شخص را ازدیاد می‌دهد.
  • سن: 45 سال و بالاتر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را ازدیاد می‌دهد.

هرچه دست اندرکاران خطر زیادتری داشته بمانید، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 زیادتر می باشد.

 

دست اندرکاران خطرساز برای زنان

در صورتی که شرایط زیر را دارید، احتمال اینکه بعدها به دیابت نوع 2 مبتلا شوید، بالا می باشد:

  • در وقت بارداری، دیابت بارداری داشته‌اید.
  • نوزادی با وزنی بیشتر از 4 کیلو به جهان آورده‌اید.
  • سندرم تخمدان پلی‌کیستیک داشته‌اید.

 

انسولین چطور شغل می‌کند؟

انسولین در یک شخص سالم به جایگزین غذا به انرژی هم یاری می‌کند. معدهٔ شما کربوهیدرات‌ها را به قند تجزیه می‌کند. آنان وارد جریان خون شده و موجب می‌شوند لوزالمعده هورمون انسولین را به مقدار مطلوب آزاد نماید. این به سلول‌های شما هم یاری می‌کند تا از شکر برای سوخت استفاده کنند.

 

سخت متابولیسم

در دیابت نوع 2، سلول‌های شما نمی‌توانند به تصدیق از قند استفاده نمایند. این بدان مفهوم می باشد که میزان بسیاری از آن در خون شما وجود دارد. در صورتی که شرایطی دارید که به آن مقاومت در مساوی انسولین اطلاق می‌گردد، بدن شما این هورمون را ساخت می‌کند، لکن سلول‌های شما از آن استفاده نمی‌کنند، و یا اینکه آن‌طور که می بایست به آن جواب نمی‌دهند. در صورتی که مدتی دیابت نوع 2 داشته‌اید، لکن آن را درمان نکرده‌اید، لوزالمعده انسولین کمتری ساخت می‌کند.

 

تشخیص دیابت نوع ۲ چطور می باشد؟

پزشک مثالٔ خون شما را گرفته و آزمایش A1c را اعمال می‌دهد. این حد متوسط قندخون شما را طی 2 تا 3 ماه گذشته نشان می‌دهد. در صورتی که از پیش علائمی دارید، شاید از شما آزمایش قندخون تصادفی گرفته گردد، که نشان می‌دهد حد قندخون فعلی شما چیست.

 

رژیم غذایی شما، فرق خلق می‌کند

با تبدیل رژیم غذایی و کم شدن وزن اضافی می‌توانید حد قندخون خویش را کنترل کنید. در کنار این خطر ابتلا به عوارض جدی را کم شدن می‌دهد. مقدار کربوهیدرات دریافتی در هر وعده را کنترل نمایید و سعی کنید این مقدار را در هر وعدهٔ غذایی به‌شکل یکسان نگه دارید. مقدار چربی و پروتئین مصرفی خویش را کنترل نمایید و مقدار دریافت کالری را کم شدن دهید. از پزشک خویش بخواهید شما را به یک حرفه ای تغذیه ارجاع بدهد تا به شما در گزینش سالم مواد غذایی و برنامهٔ غذایی هم یاری کند.

 

ورزش شاخص می باشد

ورزش منظم، سان تمرینات قدرتی و یا پیاده‌روی، استفاده از انسولین را در بدن بهبود می‌بخشد و می‌تواند حد قندخون را کم شدن دهد. فعال بودن در کنار این به خلاصی از شر چربی‌های بدن، کم شدن فشارخون و محافظت از شما در مساوی بیماری‌های قلبی هم یاری می‌کند. سعی نمایید در زیادتر روزهای هفته 30 دقیقه تلاش متوسط داشته بمانید.

 

آرامش عاملی کلیدی می باشد

استرس می‌تواند فشارخون و قندخون شما را ازدیاد دهد. برخی از اشخاص کاری برای کنترل استرس اعمال نمی‌دهند. بعضی به جز آن هم برای دوری از استرس و کم شدن آن، به غذاخوردن رو می‌آورند. سعی نمایید به جای غذاخوردن، راهکار‌های آرام‌سازی سان تنفس عمیق، مراقبه و یا تجسم را امتحان کنید. گفتگو با دوستان، اعضای خانواده، راهنما و یا رهبر مذهبی می‌تواند مؤثر باشد. در صورتی که نمی‌توانید استرس خویش را کنترل نمایید، با پزشک راهنمایی کنید.

 

داروهای خوراکی می‌توانند هم یاری کنند

در صورتی که رژیم غذایی و ورزش نتواند قندخون شما را کنترل نماید، پزشک شاید دارو تجویز کند. نوع های مختلفی از قرص‌های دیابت در دسترس می باشد که اکثراً ترکیب می‌شوند. بعضی از این داروها بر لوزالمعده برای ساخت انسولین زیادتر حاصل می‌گذارند. بعضی به جز آن به بدن هم یاری می‌کنند تا نیکوتر از انسولین تولیدی استفاده نماید و یا جلوی هضم نشاسته را بگیرد و بعضی سرعت تجزیهٔ انسولین را کند می‌کنند. داروهای خوراکی تازه به بدن هم یاری می‌کنند تا قند زیادتری دفع نماید.

 

انسولین: فقط برای دیابت نوع 1 نیست

پزشک شاید در اوایل دورهٔ درمان، انسولین تجویز و آن را با قرص ترکیب نماید. این در کنار این می‌تواند به اشخاص مبتلا به دیابت نوع 2 که دچار نارسایی سلول‌های بتا می باشند، هم یاری کند. این بدان مفهوم می باشد که سلول‌های حاضر در لوزالمعده با ازدیاد قندخون به جز آن انسولین خلق نمی‌کنند. در صورتی که این اتفاق بیفتد، انسولین قسمتی از برنامهٔ در روزٔ شما خواهد شد.

 

تزریقات غیرانسولین

داروهایی به نام تزریقات غیرانسولین برای اشخاص دیابتی نوع 2 در دسترس می باشد. این مواد تزریقی موجب می‌شوند بدن شما انسولین ساخت کند تا حد قندخون را کنترل نماید.

 

چرا تست قندخون ضرورت دارد

پزشک می‌تواند طریقه یٔ استفاده از گلوکومتر برای وارسی قندخون را به شما نشان دهد. با این شغل می‌توانید از طریقه یٔ کارکرد برنامهٔ درمانی خویش آگاه شوید. اینکه هر تعدادی وقت یک‌بار و چه وقتی می بایست تست اعمال دهید به مقدار کنترل دیابت، نوع درمانی که دریافت می‌نمایید و مقدار پایداری قندخون شما بستگی دارد. عموماًً وقت اعمال این آزمایش، در وقت بیدار شدن از خواب، پیش و بعد از غذا و ورزش و در وقت خواب می باشد.

 

مشکل ها قلبی عروقی

در صورتی که دیابت را با رژیم غذایی سالم و ورزش درمان نکنید، احتمال ابتلا به پلاک در عروق زیادتر از کسانی می باشد که به آن مبتلا نیستند. این مادهٔ چسبنده جریان خون را کند نموده و خطر لخته‌شدن را ازدیاد می‌دهد، منتهی به تصلب شرایین، آترواسکلروز، می‌گردد که احتمال حملهٔ قلبی یا سکته را زیادتر می‌کند. حدود 2 شخص از 3 شخص مبتلا به دیابت بر حاصل بیماری قلبی می‌میرند.

 

عوارض کلیوی

هرچه مدت وقت ابتلا به دیابت زیادتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری مزمن کلیوی زیادتر می‌گردد. دیابت خاطر اساسی نارسایی کلیه می باشد. کنترل قندخون، فشارخون و کلسترول می‌تواند خطر ابتلا به این عارضه را کم شدن دهد. آزمایش‌های سالانه و داروها می‌تواند روند بیماری و عوارض آن را کند نماید.

 

مشکل ها چشم

قندخون بالا می‌تواند به رگ‌های خونی ریز که اکسیژن و مواد مغذی را به شبکیه، بخش تحتانی چشم شما می‌رسانند، آسیب برساند. این به منزله ی رتینوپاتی دیابتی شناخته شده و می‌تواند منتهی به کم شدن بینایی گردد. این سخت شاخص‌ترین خاطر بروز مسائل نابینایی در اشخاص بین سنین 20 تا 74 سال می باشد.

 

درد عصب دیابتی

با گذشت وقت، دیابت کنترل‌نشده و قندخون بالا می‌تواند موجب آسیب عصبی گردد. علائم این آسیب حاوی سوزن‌سوزن شدن، بی‌حسی، درد و حالت گز‌گز اکثراً در انگشتان دست و انگشتان پا می باشد. آسیب را نمی‌توان جبران نمود، لکن راهکار‌های درمانی برای آن وجود دارد. کنترل دیابت می‌تواند از آسیب زیادتر پیشگیری نماید.

 

آسیب‌دیدگی پا

آسیب عصب دیابتی می‌تواند حالت پاهای شما را از بین ببرد. شاید هشیار حادثه پا به جایی و زخم آن نشوید. هم زمان، تصلب شرایین موجب کم شدن جریان خون در این فضا می‌گردد. ولو یک آسیب‌دیدگی کوچک می‌تواند موجب زخم پا و قانقاریا گردد. در مسائل شدید، عفونت می‌تواند منتهی به قطع عضو گردد.

 

دندان‌ها و لثه مقصود می باشند

حد بالای قندخون می‌تواند باکتری‌های تولیدکنندهٔ پلاک را تغذیه نماید. تجمع پلاک منتهی به خلق حفره، پوسیدگی دندان و بیماری لثه ‌می‌گردد. بیماری شدید لثه می‌تواند موجب از دست دادن دندان گردد. این مورد، لثه‌ها، بافت‌ها و استخوان‌هایی را که دندان‌ها را در جای خویش نگه می‌دارند، ضعیف می‌کند. همین مورد ابتلا به عفونت را ساده‌تر می‌کند.

 

آیا می‌توان از دیابت نوع 2 جلوگیری نمود؟

یکی از چیزهای شگفت‌آور در زمینه دیابت نوع 2 این می باشد که می‌توانید از آن جلوگیری کنید. برای کم شدن خطر، همان دستورالعمل‌های دفع بیماری‌های قلبی را ادامه کنید:

  • رژیم غذایی سالم داشته بمانید.
  • 5 روز در هفته به مدت 30 دقیقه ورزش نمایید.
  • وزن خویش را در حد سالم حفظ کنید.
  • با پزشک در زمینه اعمال آزمایش پیش‌دیابتی راهنمایی بگیرید.

اشخاص مبتلا به دیابت می‌توانند با تبدیل شیوهٔ زندگی و مصرف دارو از ابتلا به دیابت پیشگیری نمایند.

 


منبع:

آشنایی جامع با دیابت نوع 2 / آشنایی جامع با دیابت نوع 2 / آشنایی جامع با دیابت نوع 2

 

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *