پیشگیری اورژانسی از اچ آی وی ( ایدز )

پیشگیری بعد از مواجه عبارت از اقداماتی است که فرد بلافاصله پس از مواجه شده با ویروس اچ آی وی HIV انجام می دهد تا خطر ابتلا به آن کاهش یابد و آن عبارت از مصرف یک عده داروهائی است که از تکثیر ویروس و منتشر شدن آن در بدن جلوگیری می کند

مشاهده مطلب
آزمایش پروستات باید هر چند وقت یک‌بار انجام شود؟

آزمایش پروستات باید هر چند وقت یک‌بار انجام شود؟

فهرست مطالب

آزمایش پروستات می بایست هر تعدادی وقت یک‌بار سامان گردد؟

لحظه مطالعه: 2 دقیقه

1399-12-21

در برنامهٔ زندهٔ اینستاکلینیک محب این سوال که ” آزمایش پروستات می بایست هر تعدادی وقت یک‌بار سامان گردد؟ ” از خانم دکتر مریم امامی، فلوشیپ ارولوژی زنان، پرسیده شد و ایشان توضیحی در این عرصه عرضه نمودند که در این ویدیو شاهد آن خواهید بود.

بيماري سرطان، بالقوه درمان‌پذير هست به شرط آنكه در مراحل اوليه تشخيص داده گردد و درمان سريعاً شروع شود. بايد دقت داشت كه عوارض و علائم باليني بعد از تغييرات ميكروسكپي در عضو مربوطه بروز مي‌كنند و اين در حالي هست كه پیش از تغييرات ميكروسكپي تغييرات ملكولي به‌وجود آمده‌اند. لذا براي تشخيص زودرس بيماري مي‌توان به بررسي در ارزش ملكولي مبادرت نمود. محققان همیشه به‌پیوست كشف ملكول‌هائي می باشند كه با اندازه‌گيري آنان بشود به وجود تومورها پي برد و تأثير طریق‌هاي درماني را بر طبق ميزان آنان بررسي كرد. به اين قبيل مولكول‌ها برجسته‌هاي توموري (tumor marker) اطلاق می‌گردد.

امروزه PSA قابل توجه‌ترين برجسته توموري براي تشخيص سرطان پروستات و پيگيري درمان آن انگاشته مي‌گردد. در بين مردان بعد از سرطان ريه، سرطان پروستات قابل توجه‌ترين عامل مرگ‌ومير به خاطر سرطان به حساب مي‌آيد و در تشخيص سرطان پروستات ارزیابی PSA كاربرد روزافزوني يافته‌ هست و توصيه شده‌ هست كه در مردان بالاتر از 50 سال اين آزمايش در كنار آزمايش ركتومي پروستات براي تشخيص زودرس سرطان پروستات مورد ارزیابی قرار گيرد. ثابت شده هست كه در صورتی که سرطان پروستات در مراحل اوليه تشخيص داده گردد با طریق‌هاي جراحي يا ساير طریق‌هاي درماني قابل معالجه خواهد بود.

در برنامهٔ زندهٔ اینستاکلینیک محب این سوال که “آزمایش پروستات می بایست هر تعدادی وقت یک‌بار سامان گردد؟” از خانم دکتر مریم امامی، فلوشیپ ارولوژی زنان، پرسیده شد و ایشان توضیحی در این عرصه عرضه نمودند:

در صورتی که مقصود شما چکاپ پروستات هست که کتاب‌ها از سنین 50 به بالا PSA (آزمایش پروستات) را به موضوع یک اسکرینینگ (غربالگری) در مردان توصیه می‌کنند. اما اینکه در سنین پایین‌تر بدون هیچ ایرادی در زمان چکاپ در دفترچه‌ٔ اشخاص و در کنار آزمایشات قند و چربی وارسی پروستات نیز درخواست می‌گردد، هیچ مفهومی ندارد.

لیکن در صورتی که بیمار دارای موردی باشد، به عنوان مثالً مشکلاتی در تماس با موارد پروستات همچون التهاب پروستات داشته باشد، در صورتی که علائم دارد، وی را معاینه نموده و PSA می‌نویسیم. در صورتی که بعد از 50 سالگی PSA  سامان گردد و در یک رِنج نرمال تعریف شده باشد، ولو رقم آن زیر 2 باشد، می‌توانید تا 2 سال نیز چکاپ را به تعویق بیندازید.

لیکن اینکه در رنج‌های بالاتری باشد و یا در سال چقدر این PSA بالا می‌رود، ملاک حاصل یک اورولوژیست هست که به پیوست اسکرینینگ (غربالگری) کانسر (سرطان) پروستات باشد.

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *