دلایل ضعف عضله

دلایل ضعف عضله

فهرست مطالب

دلایل ضعف عضله

آیا بلند شدن از روی صندلی، بالا رفتن از پله‌ها یا باز کردن پنجره، دشوارتر از گذشته شده‌ می باشد؟ دلایل ضعف عضله گوناگون می باشد، نکات خیلی شاید موجب از بین رفتن قدرت عضلات شوند و حالت ضعف در شما ابداع کنند. گاهی اوقات این وضعیت‌ها به‌طور ناگهانی اتفاق می‌افتند. لکن ضعف عضلانی شایدً کم‌کم با گذشت هنگام روی ما نمود می‌گذارد. به علت داشته شوید: ضعف عضلانی با خستگی یا درد گوناگون می باشد.

 

فزونی سن

از دست دادن مقداری از عضله‌ها و ضعیف شدن با فزونی سن طبیعی می باشد. پزشکان به این وضعیت، سارکوپنی می‌گویند. شایدً گذشته از دههٔ ۶۰ یا ۷۰ هشیار آن نشوید. سارکوپنی ایضاً شاید کنار با بیماری‌هایی که منتهی به سستی شما می‌شوند، بروز یابد. در صورتی که پزشک به سارکوپنی مشکوک گردد، شاید با دیدن سرعت مسیر رفتن شما، وارسی و معاینه را شروع نماید.

 

داروهای خویش را وارسی کنید

بعضی از داروها شاید عضلات شما را ضعیف نمایند. این داروها در بر دارنده کورتیکواستروئیدهایی همچون پردنیزون و استاتین‌های کم شدن‌دهندهٔ کلسترول می‌شوند. در صورتی که حالت ضعف می‌نمایید و خاطر آن را نمی‌دانید، از پزشک یا حرفه ای داروساز حول اینکه آیا این نکات از عوارض داروی مصرفی شما می باشد، بپرسید.

 

سرماخوردگی یا آنفلوآنزا

در صورتی که سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا شکل ها بعدی از این بیماری را دارید، شاید حالت خستگی و ضعف در شما ابداع گردد. علائم آنفلوانزا شاید تا تعدادی هفته باقی مطلب یابد. لکن هنگامی‌که خوب تر شوید، از بین می‌رود. بعضی ویروس‌ها خویش عضله را آلوده می‌کنند و موجب ضعف می‌شوند. در صورتی که در غیر این مورد، سالم شوید، این اتفاق به این معنا که ضعف عضله رخ نمی‌دهد.

 

کووید-۱۹

علائم کووید-۱۹ اکثراً مانند علائم آنفلوآنزا می باشد و در بر دارنده سرفه، تب و خستگی می‌گردد. لکن کووید ایضاً می‌تواند در بقیه بخش‌های بدن علائمی از عبارت ضعف عضلانی ابداع نماید. در صورتی که ابتلا به نوع شدید کووید یا هر نوع بیماری بعدی موجب گردد روزها یا هفته‌ها را در رختخواب در خانه یا بیمارستان سپری نمایید، عضلات هم به‌سرعت قدرت خویش را از دست می‌دهند. فیزیوتراپی یا تمرین‌هایی که در خانه پایان می‌دهید به شما یاری می‌کند تا قدرت خویش را باز پس گیرید.

 

آسیب عضلانی

آیا موردی بلند نموده‌اید که برای شما بسیاری سنگین بوده‌ می باشد؟ یا اینکه شغل شما در بر دارنده کارهای تکراری می‌گردد؟ در این شکل، شاید دلیل ضعف عضلانی شما کشیدگی عضله یا در ضمن پارگی آن باشد. در صورتی که ایراد شما بسیاری شدید نیست، می‌توانید از رویکرد زیر که به بهبود آسیب شما یاری می‌کند، استفاده کنید:

  • استراحت
  • قرار دادن یخ روی فضأ آسیب‌دیده
  • فشرده‌سازی
  • بالا گرفتن فضأ آسیب‌دیده

در شکل تشدید جراحت به پزشک مراجعه کنید. حرکت‌های کششی و منظم به تقویت عضلات و پیشگیری از آسیب‌های بعدی یاری می‌کند.

 

اسکلروز چندگانه (ام‌اس)

ضعف عضلانی شاید لوگؤ یک بیماری حاد همچون مالتیپل اسکلروزیس، اسکلروز چندگانه، باشد. وقتی‌که به این بیماری مبتلا هستید، سامانه ایمنی بدن شما به لایهٔ محافظتی که رشته‌های عصبی شما را احاطه نموده می باشد، حمله می‌کند. این مورد منتهی به نقص تماس بین مغز و بقیه اعضای بدن می‌گردد. علائم و لوگو‌های بیماری ام‌اس از فردی به شخص به جز آن خیلی گوناگون می باشد، لکن اکثراً در بر دارنده بی‌حسی یا ضعف در یک یا هر دو دست و پا می‌گردد.

 

سکته

در صورتی که عضلات شما به‌طور ناگهانی ضعیف شوند، شاید لوگؤ سکته باشد. زیادتر اوقات، ضعف عضلانی مربوط به سکتهٔ مغزی، یک طرف بدن شما را تحت نمود قرار می دهد و روی قسمت به جز آن تأثیر نمی‌گذارد. ایضاً شاید هشیار وضعیت‌های زیر شوید:

  • سرگیجه
  • تاری دید
  • ایراد در مسیر رفتن یا بحث کردن
  • از دست دادن تعادل یا هماهنگی
  • گیجی
  • سردرد

سکتهٔ مغزی یک فوریت پزشکی می باشد. در صورتی که اندیشه می‌نمایید خویش یا فرد بعدی سکته نموده‌اید، بلافاصله با شمارهٔ ۱۱۵ ارتباط بگیرید.

 

بقیه شرایط

مشکل ها سلامتی و بیماری‌های خیلی بعدی شاید با ضعف عضلانی کنار باشند، این نکات در بر دارنده گزینه‌های زیر می باشد:

  • اختلالات خواب
  • اختلالات تیروئید
  • سندرم خستگی مزمن
  • درماتومیوزیت، پلی میوزیت و بقیه میوپاتی‌ها
  • میاستنی گراویس
  • نارسایی قلبی
  • دیابت

در صورتی که اندیشه می‌نمایید قدرت خویش را از دست داده‌اید و نمی‌دانید چرا، به پزشک مراجعه نمایید. این وضعیت شاید لوگو‌ای از بیماری حادی باشد.

 

بارداری

علائم و لوگو‌های بسیاری از بارداری وجود دارد، از عبارت خستگی، لکن ضعف عضلانی به‌طور کلی جزء این نکات نیست. در صورتی که بیماری بعدی همچون میاستنی گراویس دارید که عضلات شما را ضعیف می‌کند، بارداری شاید این حالت را بدتر نماید. در صورتی که باردار هستید و ضعف عضلانی دارید و نمی‌توانید دلیل آن را تشریح دهید، به پزشک خویش مراجعه کنید. اگر چه این مورد نادر می باشد، لکن شاید لوگو‌ای از یک ایراد همچون سندرم گیلن‌باره باشد.

 

پزشک شما می‌تواند یاری نماید

در صورتی که به خاطر ضعف عضلانی، پایان کارهایی که قبلاً قادر به پایان آنان بودید، دشوار می باشد، به پزشک مراجعه کنید. پزشک وارسی‌ها و آزمایش‌های واجب را پایان می‌دهد و از شما سؤالاتی می‌پرسد. او شاید آزمایش‌هایی را برای وارسی و نظارهٔ قدرت عضلانی شما پایان دهد. نتایج به پزشک یاری می‌نماید تا ایراد را تشخیص دهد. او شاید به شما یاری کند تا اختلاف بین ضعف عضلانی و بقیه مشکلاتی را که شاید با درد، تعادل یا استقامت داشته شوید، تشخیص دهید.

 

آنچه شما می‌توانید پایان دهید

خواه به خاطر عدم تحرک کافی یا به خاطر کهولت سن یا بقیه بیماری‌ها، ضعف عضلانی داشته شوید، ورزش منظم شاید به شما یاری کند تا مقداری از قدرت خویش را تجدید کنید. از پزشک خویش مشاوره بخواهید یا برای پیدا کردن برنامهٔ سالم ورزشی به یک حرفه ای فیزیوتراپ مراجعه کنید. با فزونی سن، ورزش منظم به پیشگیری یا کم شدن سرعت از دست دادن یا ضعف عضله، یاری می‌کند.

 


منبع:

دلایل ضعف عضله / دلایل ضعف عضله

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *