اچ پی وی چیست؟

اچ پی وی چیست؟

فهرست مطالب

اچ پی وی چیست؟

هنگام مطالعه: 2 دقیقه

1399-07-07

عفونت اچ پی وی چیست؟ در جواب به این سوال می بایست گفت که این عفونت یک عفونت ویروسی می باشد که اکثراً باعث خلق زگیل‌های پوستی از عبارت زگیل تناسلی یا مخاطی می‌گردد بیشتر از 100 نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد؛ برخی از اشکال عفونت‌های HPV موجب خلق زگیل شده و برخی بعدی، مسبب اشکال مختلفی از سرطان‌اند.

زیادتر عفونت‌های HPV به سرطان منتهی نمی‌شوند، اما برخی از اشکال HPV تناسلی می‌توانند موجب سرطان دهانه‌ٔ رحم (قسمت تحتانی رحم که به واژن پیوند دارد) شوند. ضمناً اشکال شخصی دیگر از سرطان‌ها نظیر: سرطان مقعد، پنیس (آلت تناسلی مذکر)، واژن، فرج و محیط‌ٔ خلفی حلق (حلق دهانی) با عفونت HPV مرتبط می باشند.

این عفونت‌ها به طور اکثریت از طریق مقاربت یا ارتباط پوستی منتقل می‌شوند. به یاری واکسن‌ها می‌توان از ابتلا به سویه‌هایی از HPV که زیادتر احتمال دارد باعث زگیل تناسلی یا سرطان دهانه‌ٔ رحم شوند، جلوگیری کرد.

 

علائم

در زیادتر مورد های، سامانه ایمنی بدن پیش از خلق زگیل‌ها عفونت HPV را سرکوب می‌کند؛ اما در شکل خلق زگیل‌ها، (بسته به نوع HPV) آنان به شکل‌های مختلفی بروز می‌کنند:

  • زگیل‌های تناسلی. این‌ها به شکل ضایعاتی پهن، برجستگی‌های کوچک گل‌کلمی‌صورت یا بیرون‌زدگی‌های ریز خوشه‌ای بروز می‌کنند. در زنان زگیل‌های تناسلی زیادتر روی فرج ظاهر می‌گردند اما می‌توانند در مجاور مقعد، روی دهانه‌ٔ رحم یا داخل واژن نیز خلق شوند.

در مردان زگیل‌های تناسلی روی آلت و کیسه‌ٔ بیضه یا کنار مقعد ظاهر می‌شوند. اگرچه زگیل‌های تناسلی به ندرت موجب خلق درد یا ناراحتی می‌شوند اما امکان دارد باعث خارش یا درد موقع لمس کردن شوند.

  • زگیل‌های معمولی. زگیل‌های معمولی به شکل برجستگی‌های خشن و عموماًً روی دست‌ها و انگشتان بروز می‌کنند. در زیادتر مورد های، زگیل‌های معمولی فقط ظاهری ناخوشایند دارند اما می‌توانند دردناک یا مستعد آسیب یا خونریزی نیز باشند.
  • زگیل‌های کف پا. زگیل‌های کف پا زوائد سخت و دانه‌داری می باشند که روی پاشنه یا قسمتی از کف پا که بین قوس و انگشتان قرار دارد تشکیل می‌شوند. این زگیل‌ها امکان دارد آزاردهنده باشند.
  • زگیل‌های مسطح. زگیل‌های مسطح به شکل ضایعاتی سرپهن که اندکی برگزیده شده‌اند، بروز می‌کنند. آنان می‌توانند در هر جایی تشکیل شوند اما عموماًً روی شکل کودکان، در محیط‌ٔ ریش مردان و روی پای زنان ظاهر می‌شوند.

 

برای آشنایی با بقیه بیماری‌ها می‌توانید در وب سایت محب به بخش بیماری‌ها مراجعه نمایید.

اچ پی وی چیست؟

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *