آیا صبحانه مهم‌ترین وعدهٔ غذایی است؟

آیا صبحانه مهم‌ترین وعدهٔ غذایی است؟

فهرست مطالب

آیا صبحانه برجسته‌ترین وعدهٔ غذایی هست؟

صبحانه سوخت‌وساز بدن را شروع می‌کند و به شما در سوزاندن کالری در طول روز هم یاری می‌کند. ضمناً به شما انرژی واجب برای پایان کارها را می‌دهد و هم یاری می‌کند تا در مکان شغل یا مدرسه تمرکز داشته بمانید. این مورد های فقط تعدادی علت در جواب به اینکه آیا صبحانه برجسته‌ترین وعدهٔ غذایی هست؟ هست.

زیادی از مطالعات خوردن صبحانه را به داشتن سلامتی مرتبط آگاهی‌اند که از حرف مصادیق آن حافظه و تمرکز خوب تر، کم شدن ارزش کلسترول نامناسب (LDL) و احتمال کمتر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و افزوده وزن هست.

تشخیص اینکه بدانیم آیا صبحانه این عادات و شرایط سالم را ابداع می‌نماید یا کسانی که صبحانه می‌خورند، سبک زندگی سالم‌تری دارند، سخت هست.

لیکن این مساله روشن هست که کنار قرار دادن وعدهٔ صبحانه ریتم طبیعی گرسنگی و سیری بدن را از بین می‌برد. زمانی‌که از خواب بیدار می‌شوید قند خون مورد احتیاج بدن برای عملکرد خوب تر ماهیچه‌ها و مغز عموماًً کم هست، صبحانه به جبران این کمبود هم یاری می‌کند.

در صورتی که بدن شما این سوخت را از مواد غذایی دریافت نکند، شاید حالت کمبود انرژی نمایید و در حاصل احتمال دارد در طول روز زیاد‌ازحد غذا بخورید.

صبحانه ضمناً فرصتی برای دریافت بعضی ویتامین‌ها و مواد مغذی از غذاهای سالم سان لبنیات، غلات و میوه‌ها را فراهم می‌کند. در صورتی که صبحانه نخورید، به احتمال بیشتر همه مواد مغذی مورد احتیاج بدن را دریافت نخواهید کرد.

زیادی از اشخاص وعدهٔ غذایی صبح را حذف می‌کنند چرا که عجله دارند تا از خانه خارج شوند و به امور در روزٔ خویش برسند. این شغل غلط هست، به این علت که بدن ساعت‌ها پیش از وعدهٔ ناهار در نظام خویش به مواد غذایی احتیاج دارد. در صورتی که نخستین وعده را نخورید، شاید با گذشت وقت، آن‌قدر گرسنه شوید که علاقه به خوردن غذاهای چرب و پرقند داشته بمانید.

 

صبحانه و وزن شما

آیا شاید یک وعدهٔ صبحگاهی برای کم شدن سایز دور کمر شما سودمند باشد؟ بعضی مطالعات می‌گویند بله. محققان دریافته‌اند که به طور متوسط کسانی که صبحانه می‌خورند، لاغرتر از کسانی‌اند که صبحانه نمی‌خورند. این مورد شاید به این علت باشد که خوردن غذاهای پر پروتئین و فیبر در صبح، اشتهای شما را برای سایرٔ روز کنترل می‌نماید.

لیکن خوردن صبحانه ضمانت نمی‌کند که شما لاغر بمانید. مطالعه‌ای که این روز هاً پایان شده هست کم شدن وزن در کسانی را که صبحانه می‌خورند با افرادی‌که صبحانه نمی‌خورند، مقایسه نموده هست. آنچه از این مطالعه استخراج شده این هست که مصرف وعدهٔ صبحانه تفاوتی ابداع نکرده هست.

در صورتی که رژیم دارید، این‌طور اندیشه نکنید که کنار قرار دادن وعدهٔ غذایی و کم شدن کالری از این راه به شما هم یاری می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد زیادتر کسانی که لاغر می‌شوند و وزن خویش را کم شدن می‌دهند، هر روز صبحانه می‌خورند.

از طرف بعدی، می بایست دقت داشته بمانید که چه شی ای، چه وقتی و به چه مقدار می‌خورید. مطالعه‌ای نشان می‌دهد کسانی که صبحانه به مقدار بیشتر می‌خورند، در طول روز زیادتر غذا می‌خورند.

 

چرا کودکان به صبحانه احتیاج دارند؟

گاهی اوقات کودکان دوست ندارند صبحانه بخورند، لیکن برجسته هست که این وعده را دریافت نمایند. بدنِ در اکنون رشد آنان به مواد مغذی و سوخت احتیاج دارد.

کودکانی که صبحانه نمی‌خورند، تمرکز برایشان سخت‌تر هست و در مدرسه خسته‌تر می‌شوند. ضمناً شاید دمدمی‌مزاج و یا بی‌قرار باشند. نخوردن صبحانه فقط بر روحیه و اخلاق کودک تأثیر نمی‌گذارد، بلکه کوشش آنان در مدرسه را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. مطالعه‌ای نشان داد کودکانی که صبحانه می‌خورند، نمرهٔ آزمون بالاتری در مقایسه با افرادی‌که صبحانه نمی‌خورند، داشته‌اند. زیادتر کودکانی که تنها وعدهٔ ناهار و شام می‌خورند، ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد احتیاج بدن خویش را دریافت نمی‌کنند.

کودکانی که از صبحانه خرج نظر می‌کنند، در طول روز زیادتر هله‌هوله می‌خورند و افزوده وزن دارند. مطالعه‌ای نشان داد نوجوانانی که هر روز صبحانه می‌خورند در مقایسه با تیمی از نوجوانان که هیچ وقت این وعده را دریافت نمی‌کنند و یا گاهی اوقات صبحانه می‌خورند، دارای برجسته تودهٔ بدنی (BMI) – اندازه‌گیری چربی بدن بر طبق قد و وزن _ کمتری می باشند.

در صورتی که کودک شما تمایلی برای خوردن صبحانه در منزل ندارد، لقمه‌ای به او بدهید تا هم راه خویش به مدرسه ببرد و یا در مسیر مدرسه میل نماید. میوه، آجیل و یا ساندویچ کرهٔ بادام‌زمینی و موز گزینه‌های مناسبی‌اند که می‌توانید بسته‌بندی نمایید و کودک هم راه خویش ببرد.

 

دونات و یا پیراشکی سودی ندارد

نیازی نیست که یک وعدهٔ غذایی غول پیکر برای صبحانه بخورید، لیکن ظرف یک ساعت از وقتی‌که از خواب بیدار می‌شوید، شی ای به منزله ی صبحانه بخورید. در ضمن مانده‌های غذای شب گذشته که در مایکروفر گرم می‌نمایید هم گزینهٔ مناسبی هست.

در مقابل مصرف شیرینی و یا دونات مقاومت کنید. خوب ترین گزینه برای صبحانه ترکیبی از غذاهایی هست که کربوهیدرات، پروتئین، چربی‌های سودمند و فیبر دارند. کربوهیدرات‌ها فوراً به شما انرژی می‌دهند، پروتئین این انرژی را با گذشت وقت در شما ابداع می‌نماید و فیبر حالت سیری در شما ابداع می‌کند.

غلات همه به هم راه شیر کم‌چرب و میوه و یا یک اسموتی تهیه‌شده از ماست کم‌چرب، میوه و یک قاشق چای‌خوری سبوس را امتحان کنید. آجیل یا گرانولای غلات همه هم گزینه‌های راحت و مناسبی‌اند.

 


منبع:

 

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *