اختلال روانی چیست؟

اختلال روانی چیست؟

اختلال روانی چیست؟ امکان دارد جواب این سوال با اطلاع عمومی اشخاص کمی گوناگون باشد. بیماری روانی به شرایط سلامت روانی که بر تفکر، حس

مشاهده مطلب
چگونه در تعطیلات عید چاق نشویم؟

چگونه در تعطیلات عید چاق نشویم؟

یکی از مشکلات ما در تعطیلات به هم خوردن خورد و خوراک مان است. چکار کنیم تا در این ایام چاق نشویم و اضافه وزن نداشته باشیم؟همراه ما باشید

فهرست مطالب

چطور در تعطیلات عید چاق نشویم؟

چطور در تعطیلات عید چاق نشویم؟

در ایام عید خوردن تنقلات و نوع های شیرینی موجب می گردد اشتهای ما زیادتر از گذشته گردد و در اصل برنامه غذایی ما تماماً بهم میریزد و در آخر ایام عید با افزوده وزن و چاقی روبرو میشویم.

پس از همین حالا که فرصت می باشد می بایست راهکار ای اندیشید تا پس از تعطیلات حسرت وزن و شرایط قبلی خودمان را نداشته باشیم. با ما و توصیه های دکتر محمدرضا وفا، حرفه ای تغذیه و رژیم درمانی دنبال شوید تا یک برنامه تغذیه ای مناسب برای تعطیلات پیش رو، به شما شناساندن کنیم.
 
بخور نخورهای نوروزی
در ضمن افراط در مصرف شیرینی به سلامت دندان ها آسیب می رساند و باعث پوسیدگی دندان ها می گردد. ایضاً موجب فزونی فشار خون و چربی های نامطلوب خون شده که در پایان سلامت قلب و عروق را دچار اختلال می کند. 
 
شیرینی

کربوهیدرات های پیچیده گزینه های مناسبی می باشند

 
دکتر وفا توصیه می کند در این مورد از کربوهیدرات های پیچیده که دیرتر در بدن جایگزین به قند می گردد، بهره ببرید. شیرینی های کم شیرین تر و شیرینی های سبوس دار گزینه ای خوب تری می باشند، بدترین وضعیت این هست که شیرینی با معده خالی مصرف گردد. پس در صورتی که بسیار اهل خوردن شیرینی هستید، سعی نمایید مسلماً قبلا از خوردن آن یک میوه کل مصرف نمایید.
 
 غذاهای فیبردار مصرف نمایید 
دکتر محمدرضا وفا توصیه می کند برای اینکه در ایام نوروز دچار اختلالات گوارشی و یبوست نشوید، مسلماً مواد غذایی شامل فیبر مصرف نمایید. خاطر شاخص بروز اختلالات گوارشی، افراط در مصرف غذا و هم استفاده افزون از غذاهای چرب و سرخ نموده هست. در ایام تعطیلات نوروز عموماً اشخاص از میوه، سبزی، سالاد، حبوبات و بقیه مواد غذایی شامل فیبر، کمتر استفاده می کنند. این قبیل مواد خوراکی علاوه بر فیبر، شامل مواد مغذی مفیدی می باشند که کارایی قابل توجهی در به قصد سلامت آدم دارد. 
 
یکی از شاخص ترین خواص فیبری غذایی، جلوگیری از یبوست و هم درمان این اختلال شایع هست. مواد غذایی شامل فیبر، موجب تسریع عبور غذا از دستگاه گوارش می گردد و از بروز یبوست جلوگیری می کند. 
 
مصرف شیرینی را به حداقل برسانید
یکی از شاخص ترین مواد غذایی که در مهمانی های نوروز از آن استفاده می گردد، نوع های شیرینی هاست. مصرف شیرینی در دید و بازدیدهای عید رواج بسیاری دارد و مورد استقبال کل قرار می گیرد. افراط در مصرف شیرینی می تواند لطمه فراوانی به سلامت آدم وارد سازد. یکی از زیان های شاخص مصرف افزون شیرینی، چاقی و عوارض و اختلالات ناشی از آن هست. مواد قندی و نشاسته ای به آسانی جایگزین به چربی شده و در بدن ذخیره می شوند و ابداع چاقی می کنند. 
شیرینی و آجیل عید

مصرف آب کافی فراموش نشود

 
آب کافی بنوشید
یکی از اختلال های بعدی که در ایام نوروز به طور معمول در برنامه غذایی اشخاص رخ می دهد، کمبود مصرف آب هست. در تعطیلات عید به خاطر آنکه اشخاص زیادتر اوقات خویش را به سفر می گذرانند یا خرج دید و بازدید دوستان و اعضای فامیل می کنند، به طور معمول کمتر آب مصرف می کنند. کمبود مصرف آب می تواند اختلالات مهمی در سلامت آدم به جا بگذارد؛ از عبارت آنکه باعث بروز یبوست و ناراحتی های گوارشی ناشی از آن گردد. 
کمبود مصرف آب در تمام واکنش های بیوشیمیایی حیاتی که داخل بدن تمام می گردد، اختلال ابداع می کند. آب در حفظ سلامت، شادابی و طراوت پوست کارایی مهمی دارد و کمبود مصرف آن موجب کم شدن رطوبت و طراوت پوست شده و یکی از کارکنان موثر در خشکی و پژمرده شدن پوست، پیری و چروک شدن آن هست. 
 
ورزش و پیاده روی فراموش نشود
یکی از مشکل ها ما در ایام عید کم تحرکی هست که همین عنوان موجب فزونی وزن می گردد. ورزش و تحرک جسمی مطلوب در روز برای کل اشخاص اعم از زن و مرد، قوی و کوچک و پیر و جوان مهم هست. تلاش جسمی علاوه بر آنکه باعث کم شدن چربی های نامطلوب خون می گردد و در تنظیم تعادل فشار خون موثر هست، از فزونی وزن و چاقی هم جلوگیری نموده و در سلامت قلب و عروق کارایی مهمی دارد. علاوه بر آن، روحیه سازی و حفظ شادابی، نشاط و هم جلوگیری از افسردگی، بی حوصلگی و حس کسالت زیاد موثر هست. پس نیکوتر هست این توصیه دکتر وفا را نیز گوش دهید و در آخر هر روز، هنگامی نیز برای ورزش های سبک و پیاده روی بگذارید. 
 
دمنوش ها را فراموش نکنید
روزهای عید هنگامی از این خانه به آن خانه می رویم، هر جا که می رسیم، یک استکان یا لیوان چای تعارف می گردد و گاهی وقت ها نیز بر خویش واجب می دانیم که دست میزبان محترم را رد نکنیم و مسلماً چای تعارف شده را بنوشیم. در صورتی که توانایی دارید یک نه محکم بگویید که نیکوتر ولی در صورتی که بسیار برای تان سخت هست و خودتان نیز این را اثر بی ادبی می دانید، حداقل توانایی دارید به جای چای صبحانه دمنوش های مطلوب فصل را برای خویش حاضر نمایید و تنها چای اجباری را در مهمانی ها بخورید. از اسموتی های اعلا فصل بهار نیز خوشی ببرید خصوصاً که در این فصل توانایی دارید نوع های و اشکال نوشیدنی های جالب و طبیعی را به آسانی از مواد جدید مانند نوع های سبزی و میوه بهاره تهیه نمایید.
خوردن دمنوش در عید
 

مواردی برای حفظ تناسب اندام در تعطیلات عید

تعدادی مساله شاخص: 
• دقت داشته شوید که دید و بازدیدها و سفرهای نوروز نظم خواب تان را بر نیز نزند چون که اختلال در نظم خواب، سلامتی بدن را به خطر می اندازد. 
 • در این ایام به وعده صبحانه به خصوص در کودکان ضرورت زیادتری دهید و مسلماً مجموعه لبنیات و نان و غلات را در آن بگنجانید تا علاوه بر اینکه مواد مغذی مورد احتیاج برای رشدشان مهیا می گردد، از پرخوری در بین وعده آن نیز از مواد غیر مغذی پیشگیری گردد. مصرف صبحانه یاری شایانی هم به کنترل قند خون اشخاص دیابتی هم می کند. 
 • سعی نمایید مصرف نوشابه های گازدار را به حداقل ممکن برسانید، به جای آن دوغ کم چرب یا ماست را تبدیل آن نمایید. 
 • زیرا دریافت مواد قندی در ایام عید بالاست، مصرف قند به دنبال چای را تا آنجا که توانایی دارید محدود نمایید. 
 • رژیم غذایی متعادلی داشته شوید. رژیم متعادل می تواند انرژی مورد احتیاج بدن را مهیا کند، ذخیره و بازسازی بدن را تمام دهد، استرس را دور کند و ایضاً تغییرات روحی را کنترل کند. 
 
میوه ها را فراموش نکنید
در صورتی که در روز به تعدادی مهمانی گوناگون می روید، سعی نمایید تعادل غذایی خویش را حفظ نمایید، به عنوان مثال در صورتی که جایی آجیل خوردید، جای به جز آن شیرینی کوچکی بخورید، ولی فراموش نکنید که گزینه خوب تری نیز وجود دارد؛ میوه! پس سعی نمایید گذشته از خوردن هر مورد بعدی یک تکه میوه بخورید تا نیز جلوی اشتهای تان گرفته گردد و نیز کالری کمتری به بدن تان وارد نمایید. 
 
 چاق نشویم
 
درهم و برهم نخورید 
سعی نمایید برای دید و بازدید ها برنامه ریزی داشته شوید در ضمن درباره نوع خوراکی هایی که می بایست بخورید نیز ذهن نمایید و هر جا هر موردی در بشقاب روبه روی تان گذاشته شد، سریعاً قورت ندهید. در صورتی که یکجا شیرینی می خورید، جای بعدی میوه بخورید و در سومین جا آجیل. اینطوری نیز اساس هرم غذایی عمل نموده اید و نیز اینکه پایان شب با معده سنگین، زیر سرم نمی روید. 
 
–  کل وعده های غذایی را به دنبال نوع های سبزی مصرف نمایید. 
–  سه وعده غذایی اساسی را بخورید و هیچ کدام را حذف نکنید، ولی در بشقاب خویش کم غذا بریزید. سعی نمایید غذایی را بخورید که زیادتر از کل هوس نموده اید و از خوردن غذای زیادتر خودداری نمایید. 
–  غذا را به آرامی بخورید، مناسب بجوید و در دهان تان مزه مزه نمایید، به این ترتیب نیز از غذای تان خوشی می برید و نیز معده شما فرصت پیدا می کند تا حس سیری خویش را بیان کند و نیز غذا نیکوتر هضم می گردد. 
–   در صورتی که مهمان دعوت می نمایید سعی نمایید برای آنان غذاهای سالم و کم کالری تهیه نمایید. به مهمان تان بگویید که سلامتی و تناسب اندام او برای تان ضرورت دارد. 
–  گذشته از رفتن به مهمانی، توانایی دارید یک بین وعده کوچک از سبزیجات و میوه ها میل نمایید. با این شغل اشتهای خویش را کم نموده اید. 
–  اصل بین شوید. در ایام نوروز سعی نکنید وزن خویش را به شدت پایین بیاورید. همین که افزوده وزن پیدا نکنید و وزن فعلی خویش را کنترل نمایید خودش شغل ابهت هست. پس سعی نمایید از تعطیلات خویش خوشی ببرید. 
 

 

چاقی ، چکار کنیم تا در تعطیلات چاق نشویم؟!

410

این مقاله سودمند بود ؟82

منبع : namnak.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *