حقایق جالب و مهم درباره کالری سوزی در خواب

حقایق جالب و مهم درباره کالری سوزی در خواب

در هنگام خواب بدن انسان به طور طبیعی شروع به کالری سوزی می کند، اما آیا می توان کالری های سوزانده شده در هنگام خواب را افزایش داد؟

فهرست مطالب

حقایق جذاب و پر اهمیت نسبت به کالری سوزی در خواب

حقایق جذاب و پر اهمیت نسبت به کالری سوزی در خواب

زیادی از اشخاص هرگز خبر ندارند که در وقت خواب کالری می سوزانند. اگرچه خواب در مقایسه با تکاپو های روزمره به انرژی کمتری احتیاج دارد ولی باز نیز در این دوره مغز شما فعال هست و عملکرد های خاصی در بدن تمام می دهد. شمار دقیق کالری های سوزانده شده در وقت خواب، بستگی به ابهام بدن شما زمان خواب، رژیم غذایی، ورزش و سایر متغیر ها دارد.

در صورتی که با مدیریت وزن یا سطوح انرژی سخت دارید، می بایست فاکتور هایی که روی سوخت و ساز اثر می گذارند را در نظر بگیرید که به کنترل وزن و سلامت شما هم یاری خواهند کرد. کافی هست بدانید که بدن شما زمانی در خواب هستید همچنان به سوزاندن کالری تداوم می دهد علت آن هست که برای نگه داشتن عملکرد مغز، قلب، ریه ها و سایر نظام های حیاتی احتیاج به انرژی دارد. این قسمت از تناسب اندام نمناک رازهای جالبی حول کالری سوزی در خواب به شما خواهد گفت.

در وقت خواب تعدادی کالری می سوزانید؟

حدوداً تمام ما، در هر ساعت 50 کالری در وقت خواب می سوزانیم؛ اگر چه که شمار کالری های سوزانده شده زمان خواب، بسته سریعاً سوخت و ساز و متابولیسم اشخاص مختلف هست. این سرعت سوخت و ساز به انرژی مورد احتیاج برای عملکردهای الزامی مانند تنفس، فشار خون، تنظیم دما، رشد و ترمیم سلولی برمی شود. سرعت سوخت و ساز در بیشتر اشخاص حدوداً 80 درصد تمام کالری های سوزانده شده در یک روز هست. مغز در وقت خواب برای ساخت انرژی کالری می سوزاند و 20 درصد کالری هایی که مصرف می کنیم، می بایست زمان استراحت مصرف و سوزانده گردد.

خواب هنگامی هست که بدن ما دوباره ترمیم می گردد و خودش را بازسازی می کند. زمان خواب، تنفسمان آرام تر شده و سرعت سوخت و سازمان کم شدن پیدا می کند. به طور میانگین بیشتر اشخاص 15 درصد کالری کمتری زمان خواب در مقایسه با سرعت سوخت و ساز در طول روز می سوزانند.

کالری سوزی خوابیدن

چه عواملی روی سرعت سوخت و ساز نشانه می گذارد ؟

سرعت سوخت و ساز در بین اشخاص متفاوت، بسته به دست اندرکاران مختلفی مختلف هست که برخی از آنان می تواند دچار تبدیل و تحول گردد. این تغییرات بر مبنا نکات زیر اتفاق می افتد:

– قد و وزن : هر چقدر که جثه شخص بزرگتر باشد، کالری زیادتری برای عملکرد بدن احتیاج دارد.

– فیتنس : ماهیچه و عضله کالری زیادتری در مقایسه با چربی می سوزانند سپس کسانی که فیتنس فعالیت می کنند و به طور مداوم فعال می باشند، کالری زیادتری می سوزانند. در ضمن در زمان استراحت نیز کالری سوزی آنان اکثر هست.

– جنسیت : معمولاًً مردان سرعت سوخت و ساز بالاتری در مقایسه با خانم ها دارند و در دستاورد کالری زیادتری در وقت خواب از بدن آنان سوزانده می گردد.

– سن : کودکان سوخت و ساز بالاتری دارند ولی این سوخت و ساز بعد از بالا رفتن سن کم شدن پیدا می کند.

– رژیم : رژیم غذایی سالم تراکم چربی را در بدن مدیریت می کنند.

– مرغوبیت خواب : مرغوبیت ضعیف خواب و خواب ناکافی اثرات ناموافق برای سوخت و ساز دارد.

– نژاد : برخی از مطالعات نشان می دهد که نزاد سیاه پوستان سرعت سوخت و ساز کمتری دارد.

– ژنتیک : ژنتیک روی سرعت سوخت و ساز هم اثرگذار هست.

– هورمون ها و حالت های دارویی و پزشکی : بارداری، شیردهی، یائسگی، تیروئید پرکار، تیروئید کم فعالیت و سایر حالت ها همگی در بیشتر شدن یا کم شدن سرعت سوخت و ساز دخیل می باشند. پس در صورتی که بیماری عرصه ای دارید، نیکوتر هست که آن را رفع نمایید تا سرعت سوخت و ساز در شما؛ چه در بیداری و چه در خواب تعادل پیدا کند.

 بارداری

آیا مراحل خواب روی شمار کالری ها اثرگذار می باشند ؟

تمام مراحل خواب، مقدار معادل کالری را نمی سوزاند. از آن جایی که عملکرد هایی مانند تنفس و جریان خون در طول شب تداوم پیدا می کند، در دستاورد انرژی بدن برای هر کدام مختلف هست. زیادترین انرژی زمانی هست که ما به خواب عمیق می رویم. در طول این بخش از خواب یا همان بخش REM، ضربان قلب بیشتر شدن پیدا نموده و الگو های فعالیتی مغز، بسته به ساعت تکاپو در طول روز مختلف خواهد شد.

بیشتر شدن تکاپو مغزی به گلوکز زیادتری احتیاج دارد و در دستاورد سرعت سوخت و ساز نیز بالا می رود.

در بخش سوم خواب عمیق، ضربان قلب و تنفس و دمای مرکزی بدن کمی متعادل می گردد؛ دقیقاً هنگامی که هورمون رشد آزاد می گردد. این بخش سوم نقش زیاد مهمی در سلامت نظام ایمنی ما ایفا می کند. در صورتی که مغز به گلوکز کمتری در بخش 3 خواب احتیاج داشته باشد، سوخت و ساز به اندک ترین وضعیت می رسد.

مراحل خواب

آیا می توانیم شمار کالری های سوزانده شده زمان خواب را بیشتر شدن دهیم ؟

بیشتر شدن شمار کالری های سوزانده شده زمان خواب محتاج بیشتر شدن سرعت سوخت و ساز است. ساده ترین کانال برای تمام این فعالیت، خوردن غذای مطلوب، ورزش کافی و خواب مطلوب هست. از آنجایی که ما در وقت بیداری کالری زیادتری می سوزانیم، شاید با یک شب نخوابیدن به طور موقت افق کالری سوزی نیز بیشتر شدن پیدا کند ولی در بلند مدت، به بیماری کمبود خواب مزمن دچار می شویم که مسلماًً عاملی برای چاقی خواهد بود. کمبود خواب موجب به نیز ریختگی هورمون ها می گردد و میل ما را به غذاهای پرکالری بیشتر شدن می دهد.

کمبود خواب افق کورتیزول را بالا می برد، روی تنظیم گلوکز بدن نشانه می گذارد و موجب بیشتر شدن وزن خواهد شد، مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 را هم بیشتر شدن می دهد. بلند شدن تایم بیداری شاید کالری زیادتری بسوزاند و کالری های در وقت خواب را هم محدود کند و در دستاورد توده عضلانی و ماهیچه ای بدن ما کم شدن پیدا می کند ولی چربی سوزی کم می گردد. در صورتی که بتوانید عادات مناسب خواب را داشته شوید و یک بیرون تاریک و آرام و تقریباًً خنک را برای خوابیدن ابداع نمایید، مسلماًً سوخت ساز شما زمان خواب بهبود پیدا می کند.

خواب و کالری سوزی 

رژیم ، ورزش و خواب

در مطالب قبلی قسمت تناسب اندام نمناک خواندید که مطالعات نشان می دهد که غذا خوردن نزدیک موقع خواب، عاملی برای بیشتر شدن وزن هست؛ اگر چه می بایست به نوع غذایی نیز که می خورید توجه داشته شوید. در صورتی که عادت به بین وعده های شبانه و نیمه شب دارید، سعی نمایید که غذاهای مضری گزینش نکنید و به جست و جو غذای سبک و سالم شوید.

رژیم غذایی سالم تر مرغوبیت خواب شما را بیشتر شدن می دهد.

ورزش منظم و رژیم غذایی سالم به تنظیم خواب هم یاری می کند و نسبت ماهیچه به چربی را بهبود می بخشد و سوخت و ساز را بیشتر شدن می دهد.

گذشته از خواب، هیچ وقت کافئین مصرف نکنید؛ در صورتی که چه کافئین عاملی برای بیشتر شدن موقتی سوخت و ساز هست ولی خواب شما را به نیز می ریزد و هیچ وقت نقشه مناسبی برای کم شدن وزن نخواهد بود.

راز کالری سوزاندن در خواب ؛ چقدر و چگونه ؟

4.623

این مقاله سودمند بود ؟212

منبع : namnak.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *