tall-short

یکی از اصلی ترین فاکتورهای تناسب اندام داشتن قد مطلوب هست که اگر چه قسمت بیشتر‌ای از آن به ژنتیک مربوط هست، لکن جدای از ژنتیک، دست اندرکاران موثر غیر از اینی همچون تغذیه هم در فزونی قد موثرند، در این مطلب میخواهیم به وارسی رژیم مطلوب فزونی قد بپردازیم:

بعضی از کارشناسان معتقدند با رعایت توصیه‌هایی قابلیت فزونی قد پس از سن ۱۸ سالگی وجود دارد.

به اعلام آلامتو به قول ایسنا، هورمون‌های رشد در هیپوفیز عامل رشد استخوان‌ها و سوخت و ساز بدن هست. راهکارهایی وجود دارد که می‌توانند رشد این هورمون‌ها را باعث شده و به فزونی قد ولو پس از سن ۱۸ سالگی یاری کند.

بعضی از اشخاص کوتاه قد در زندگی روزمره‌شان با چالش‌هایی روبرو می‌شوند که می تواند کارایی بد روانی نیز به همقدم داشته باشد. ضمناً با فزونی سن به نظر پیدا کردن راهی برای بلندتر شدن قد ناممکن می‌گردد. به رغم وجود نوشیدنی‌های متنوعی که مدعی فزونی قد می باشند لکن هیچ یک از آنان تاثیرگذار نبوده هست.

هورمون رشد انسانی که در غده هیپوفیز طراحی می‌گردد مسئول رشد استخوان‌ها، ترکیب بدن و متابولیسم هست. کل این فاکتورها در سن بلوغ به این معنا که حدود ۱۲ تا ۱۳ رشد می‌کنند و این رشد تا شش سال بعد نیز باقی مطلب دارد. لکن کسانی می باشند که پس از این دوره نیز رشد قدی دارند هرچند جزو مسائل نادر به حساب می‌آیند.

وب سایت ان‌دی‌تی‌وی”” در مطلبی به بعضی از راهکارهای موثر در فزونی قد اشاره نموده که به شرح زیر هست:

  1. تکمیل مرتب حرکات بارفیکسی

در لحظه خواب ستون فقرات به طور جامع کشیده می‌گردد در حالیکه زمانیکه ایستاده‌ایم ستون فقرات به علت وزن بدن جمع می‌گردد. لکن تکمیل تعدادی حرکت بارفیکسی یاری می‌کند تا قد جامع حفظ گردد. ضمناً حرکت‌های بارفیکسی در تقویت بخش تحتانی کمر و ماهیچه سازی موثر هست.

  1. مصرف خوراکی‌های سالم

داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل که در بر دارنده ترکیبی از میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌هاست به تحریک هورمون‌های رشد یاری می‌کند. رژیم غذایی سالم مثل سوختی برای بدن عمل می‌کند که موجب می‌گردد بدن رشد واقعی خویش را داشته باشد. ضمناً رژیم غذایی سالم مقدار سوخت و ساز را ارتقا داده، گردش خون را فزونی می‌دهد و استخوان‌ها را محکم‌تر می‌سازد.

  1. تکمیل حرکت‌های کششی

کسانی که به ادامه ی فزونی قد خویش می باشند می بایست روزمره برای مدت ۱۵ دقیقه حرکت‌های کششی تکمیل دهند. ورزش‌هایی که با کشش ستون فقرات همقدم می باشند در از بین بردن فشار روی بخش پایین کمر کارایی دارند و ضمناً به فزونی قد یاری می‌کند.

عوامل موثر در افزایش قد

دست اندرکاران موثر در فزونی قد

  1. داشتن خواب کافی

بدن در وقت خواب نیز جنبش خویش را دارد. همان طور که کودکان در وقت خواب رشد می‌کنند بزرگسالان نیز به مقدار خواب کافی برای رشد سالم و خوب تر احتیاج دارند چون که غده هیپوفیز در وقت خواب زیادترین جنبش را دارد.

ضمناً طرز خوابیدن نیز در میزان رشد کارایی دارد. عالی ترین صورت خوابیدن، خوابیدن به کمر بدون بالش و بلند کردن زانوها و گذاشتن بالش زیر زانوهاست. این طرز خوابیدن ستون فقرات را تقویت می‌کند و دیسک‌های کمر کش آمده نه فقط در فزونی قد بلکه در کم شدن خطر آسیب دیدگی کمر و کم شدن کمردرد موثر هست.

  1. مرتب ورزش کردن

با بالا رفتن سن تکمیل جنبش‌های ورزشی حائز ضرورت می‌گردد. ورزش‌هایی نظیر دویدن، بالا و پایین پریدن و ایروبیک به محکم‌تر شدن و بلندتر شدن استخوان‌ها منتهی می‌گردد. این ورزش‌ها موجب می‌گردد هیپوفیز هورمون رشد زیادتری طراحی کند و در ثمر قابلیت فزونی قد ولو پس از سن متوقف شدن رشد قدی وجود خواهد داشت.

  1. خودداری از مصرف مواد الکلی و استعمال سیگار

مواد الکلی و سیگار بر عملکرد طبیعی بدن و روند رشد کارایی می‌گذارد. سیگار کشیدن جریان خون و مواد مغذی در بدن را کم شدن می‌دهد و رشد را متوقف می‌کند.


تغذیه در فزونی قد

یک کارشناس تغذیه گفت: تحقیقات نشان داده ویتامین آ، پروتئین و روی زیادترین نتیجه را در فزونی قد دارند.

به اعلام خبرگزاری دانشجویان کشور ما (ایسنا) منطقه یزد، ناهید برخورداری کارشناس تغذیه با گویش این مقاله اظهار کرد: دو عامل ژنتیک و خارج تعیین کننده مقدار قد می باشند. از بین این دو عامل، ژنتیک نقش مهمتری را ایفا می‌کند. تغذیه مطلوب، تمرینات ورزشی و سلامت عمومی‌ شخص با مقدار رشد قد رابطه جلو دارند.

وی افزود: رشد قد فرایندی طبیعی و عمدتاً موروثی هست که می‌توان از طرق گوناگون به موفقیت این روند یاری کرد. شخص می بایست این راهکار‌های طبیعی را روزمره و بطور مداوم به حاصل گیرد تا در درازمدت به ثمر مذکور برسد.

برخورداری با گویش این که رشد قد از لحظه تولد تا نهایت دوران بلوغ باقی مطلب دارد، موضوع کرد: در طول این مدت از مسیر رژیم های غذایی مطلوب و تمرینات مخصوص ورزشی می‌توان مقدار رشد را فزونی داد.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: در پسرها زیادترین مقدار فزونی قد از سن ۱۳ تا ۲۰ سالگی و در دختران از ۱۱ تا ۱۸ سالگی هست.

وی تکمیل تمرینات ورزشی را از عبارت راهکار های موثر در فزونی قد دانست و گفت: تمرینات ورزشی برجسته فزونی قد می بایست صبح زود تکمیل گردد. این تمرینات در بر دارنده حرکات کششی، یوگا، آویزان شدن از بارفیکس، شنا و غیره هست.

این کارشناس تغذیه با اشاره به نقش تغذیه در مقدار فزونی قد گفت: در کنار ورزش، تغذیه مطلوب هم در رشد قد مؤثر هست.

برخورداری توصیه کرد: یک رژیم غذایی مطلوب می بایست هر۶ سری غذایی (میوه جات، سبزیجات، پروتئین‌ها، حبوبات، چربی‌ها و غلات) را در بر دارنده گردد.