شکلات مرغوب Chocolate

قسمت اکثراً تخلفاتی که در صنایع غذایی تمام می‌گردد، به‌ابزار اشخاص قابل‌دیدن و شناخت نیست و قطعاً ‌می بایست آزمایشگاه‌های کسب و کار‌ای سازمان غذا و دارو آنان را بررسی کنند، لیکن دکتر آراسب دباغ مقدم به «سلامت» می‌گوید تعدادی مسیر آسان وجود دارد که در صورتی که در موقع خرید کردن به آنان دقت کنیم، تا حدود اضافه می‌توانیم حاصل سالم را از ناسالم تشخیص دهیم.

در این بین به 3 حاصل پر مصرف که شبهات اضافه برای تشخیص سلامت آنان وجود دارد (شکلات، ‌عسل و روغن‌زیتون)، اشاره می‌کنم:

شکلات مرغوب از کره کاکائو و پودر کاکائو درست می‌گردد. گاهی بعضی از ساخت‌کنندگان به جای کره کاکائو که گرانقیمت هست، از روغن‌های گیاهی تبدیل استفاده می‌کنند و روی بسته‌بندی محصولشان ثبت می‌کنند. این فعالیت تخلف نیست زیرا ساخت‌کننده یک حاصل با مرغوبیت پایین‌تر و باقیمت ارزان‌تر ساخت نموده و مصرف‌کننده می‌تواند آگاهانه آن را گزینش کند.

در صورتی که تولیدکننده روی حاصل خویش ننویسد که از کره کاکائو استفاده نکرده، تخلف هست. عموماً به شکلات‌های قنادی کره کاکائو نمی‌زنند. تخلف بعدی به این شکل هست که پودر کاکائو کم و به جای آن شکر فراوان استفاده می‌کنند، می بایست توجه داشته شوید شکلات‌های باز معمولاً کره کاکائو ندارند و شکر فراوانی در آنان به فعالیت رفته هست.

مسیر تشخیص این هست که شکلات مرغوب در دهان سریعاً آب می‌گردد زیرا کره کاکائو در دمای 37 درجه ذوب می‌گردد. در صورتی که برداشت عامه اشخاص این هست که شکلات مرغوب می بایست سفت باشد و زود آب نشود.

زیادی از شکلات‌های نامرغوب در آفتاب هم آب نمی‌گردد. از طرف سایر، رنگ شکلات تقلبی کدر هست اما شکلات سالم براق هست و زیرا شکر اضافه ندارد، می بایست ته مزه تلخی داشته باشد.

لوگو عسل و روغن زیتون خالص، سوزش ته گلوست!

  • روغن زیتون: زیرا روغن زیتون ، روغن گرانی هست، امکان دارد آن را با روغن‌های سایر مخلوط کنند. روغن زیتون نیکو می بایست رنگ سبز زیتونی داشته باشد، بوی زیتون بدهد و موقع خوردن ته گلو را کمی بسوزاند.
  • عسل: تقلب در ساخت عسل افزون هست، برای ساخت عسل نیکو زنبور می بایست شیره گیاه را استفاده کند و در معده‌اش با آنزیم ‌ترکیب و عسل درست ‌گردد. یکی از تخلفات متداول در ساخت عسل، ریختن شکر جلوی کندو هست. گاهی هم دیده شده از نشاسته سیب‌زمینی استفاده می‌کنند. اگر چه چاره‌هایی که برای تشخیص عسل نیکو گویش می‌گردد، عموماً علمی نیستند و فقط چاره شناخت عسل طبیعی این هست که موقع خوردن ته گلو را بسوزاند (به علت وجود اسید فورمیک).