مضرات لبنیات

آیا می بایست لبنیات را از رژیم غذایی مان حذف کنیم؟

همانطور که می دانید لبنیات یکی از اجزای هرم غذایی می باشند، مذاکره محدود کردن یا حذف آنان از رژیم غذایی موضوعی مذاکره برانگیز هست.

حول کسانی که به شیر آلرژی دارند و با عدم تحمل لاکتوز دست و پنجه نرم می کنند که جواب سراسر واضح هست. لیکن آیا بقیه اشخاص هم می بایست لبنیات مصرفی خویش را محدود کنند؟ در این مقاله از هفته نامه آلامتو جوانب خوب و ناموافق مصرف لبنیات را وارسی می کنیم، لطفا تا آخر با ما دنبال بمانید.

ایضاً بخوانید: جدول کالری مدل های مختلف لبنیات

موارد خوب: 6 خاطر برای سالم بودن نوشیدن شیر

  1. لبنیات پر مواد مغذی شبیه کلسیم، ویتامین D و پتاسیم می باشند و این مواد مغذی برای سلامت استخوان و فشار خون شاخص می باشند.
  2. شیر سرشار از پروتئین هست. لبنیات پر همه ی 20 اسید آمینه، مشابه گوشت قرمز هست. پروتئین قسمتی الزامی از یک رژیم غذایی سالم هست و می تواند به شما در کم شدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع 2 و بقیه بیماری ها یاری کند.
  3. یکی از دو پروتئین اساسی در شیر، آب‌پنیر (whey) هست که یک پروتئین با مرغوبیت بالا بوده و اکثراً در پودرها و محصول ها پروتئینی به عمل می ‌رود. مطالعات نشان می ‌دهند که مصرف محصول ها لبنی موجب بهبود تراکم استخوان می گردد.
  4. مصرف لبنیات می تواند از پوکی استخوان و فشار خون بالا در اشخاص مسن پیشگیری کند.
  5. خوشایند و سلیقه. این جنبه خوب، یک واقعیت تغذیه ای نیست، بلکه حقیقت این هست که لبنیات می تواند یک وعده غذایی را به افق بالاتری از خوشایند برساند. برای فهم نیکوتر این مورد به نتیجه خارق العاده پنیر در پیتزا اندیشه نمایید!
  6. پروتئین در دسترس در لبنیات به شما یاری می کند حالت سیری زیادتری داشته بمانید و به طور بالقوه میل به خوردن تبدیل های ناسالم و با قند بالا در بین وعده های غذایی را کم شدن می دهد.

موارد ناموافق: 7 خاطر برای پیشگیری از نوشیدن شیر

  1. بر اساس آمارها، 25 درصد از آمریکایی ها با عدم تحمل لاکتوز دست و پنجه نرم می کنند. علائم عدم تحمل لاکتوز می تواند حاوی اسهال، وضعیت تهوع، گرفتگی عضلات و نفخ باشد که عموماًً ظرف 30 دقیقه پس از خوردن یا نوشیدن لبنیات ظاهر می شوند. در صورتی که هر بار که لبنیات مصرف می نمایید یک یا تعدادی مورد از این علائم را تجربه می نمایید، احتمالاً وقت آن رسیده باشد که از مصرف لبنیات و نوشیدن شیر خودداری نمایید.
  2. بستنی، پنیر، پیتزا، خامه سنگین همگی سرشار از چربی اشباع شده می باشند و در صورتی که بیشتر از مرز خورده شوند می توانند موجب ازدیاد وزن شوند. مطالعات نشان داده که خوردن میزان متوسط چربی اشباع شده برای شما ضرر ندارد، لیکن در صورتی که می خواهید وزن خویش را کم شدن دهید، قطع مصرف لبنیات می تواند یاری بسیاری به شما در دست یابی به هدف های خویش کند.
  3. لبنیات ساخت مخاط بدن شما را ازدیاد می دهد. کازئین، یکی از پروتئین های اساسی شیر و یکی از آلرژی زاهای سخت شمرده می شد که موجب ابداع مخاط می گردد، به همین خاطر امکان دارد زیادی از اشخاص موقع بیماری تصمیم به قطع مصرف لبنیات بگیرند. با این اکنون، با وجود شواهدی که حول تماس بین لبنیات و احتقان وجود دارد، تا الان شواهد علمی بسیاری برای حمایت از آن وجود ندارد.
  4. مزارع لبنی نتیجه قابل ‌توجهی بر مکان‌ زیست دارند. یک لیست رو به رشد از موارد زیست ‌خارجی، شبیه انتشار گازهای گلخانه‌ای، آلودگی منابع آب محلی و چاره‌های کشاورزی ناپایدار در تماس با این مزارع وجود دارد.
  5. شیر پر هورمون رشد IGF-1 (فاکتور رشد شبه انسولین) هست که برای رشد در کودکان الزامی هست، لیکن با آکنه و پروستات و سرطان پستان هم تماس دارد.
  6. گاوهای شیری با تقریبً در همه ی طول سال باردار می باشند، این بدان معنی هست که گاوها دارای مقادیر بسیاری استروژن می باشند و این هورمون به شیر آنان هم منتقل می گردد. ازدیاد افق استروژن با سرطان های وابسته به هورمون شبیه پروستات و سرطان پستان در تماس هست.
  7. مصرف بیشتر از مرز لبنیات امکان دارد قدرت استخوانی شما را کم شدن دهد. لبنیات سرشار از رتینول (ویتامین A) هست که مصرف بیشتر از مرز آن می تواند موجب ضعیف شدن استخوان ها گردد.
ایضاً بخوانید: کدام شیر نیکوتر هست؟

با این تفاسیر، حکم واپسین حول نوشیدن شیر چیست؟

در بخش بالا نوشیدن شیر را هم از جهات خوب و هم جهات ناموافق وارسی کردیم، حالا این سوال مطرح می گردد که به علت جنبه های خوب، مصرف لبنیات را در برنامه غذایی مان بگنجانیم یا به علت جنبه های ناموافق از نوشیدن آن خرج نظر کنیم؟

خوردن مقادیر کم لبنیات در حالی که با مشکلاتی مانند عدم تحمل لاکتوز یا آلرژی گرفتار نیستید، می تواند به شما در حفظ رژیم غذایی مطلوب یاری کند. با این اکنون، با دقت به عواملی که در بخش بالا گفتیم، سعی نمایید مصرف آن را تا آنجا که امکان دارد محدود نمایید و به جای مصرف منظم، مصرف گاه به گاه آن را در برنامه تان قرار دهید.

سعی نمایید به مدت یک هفته لبنیات مصرف نکنید و ببینید که آیا راضی هستید یا خیر. زیادی از اشخاص موقع قطع مصرف لبنیات، افق انرژی بالاتر و حالت مناسب تری را بیان می کنند. به طور اعلا، قطع یا محدود کردن لبنیات امکان دارد این حالت سنگین ناشی از خوردن غذاهای چرب را به حداقل برساند و فضایی را برای غذاهای سالم و مغذی برقرار بگذارد.

در صورتی که تصمیم دارید لبنیات را در رژیم خویش نگه دارید، به لبنیات ثمر از گاوهای تغذیه شده با چمن پایبند بمانید. گاوهای پرورش یافته در مراتع و تغذیه شده با چمن دارای اسیدهای چرب امگا 3 زیادتری می باشند و ویتامین های محلول در چربی از آنان بالاتر هست.


نظر شما چیست؟

آیا اندیشه می نمایید شیر و لبنیات قسمت مهمی از یک رژیم غذایی سالم می باشند؟ آیا شما شیر می نوشید؟ آیا تا به اکنون واکنشی حول مصرف لبنیات یا شیر تجربه نموده اید؟ تجربیات خودتان حول مصرف لبنیات را با ما و کاربرهای عزیز آلامتو به اشتراک بگذارید.