بعضی از مواد غذایی می باشند که می توانند در فزونی استفاده هوشی ما موثر باشند لیکن در مساوی غذاهایی می باشند که در شکل استفاده بیشتر از مقدار قابلیت دارد بر روی قدرت خیال اثر بد داشته باشد در این مطلب به مثال هایی از این خوراکی ها مانوس می شویم …

گوشت قرمز و کره

foods-that-make-you-dumb-2-1.jpeg

یک رژیم غذایی متشکل از چربی های اشباع شده ی مضر، شاید بازدهی مغز را کم شدن دهند. تحقیقات تازه دانشگاه هاروارد که در سالنامه Neurology منتشر شده هست نشان می دهد، محققان عادات غذایی شش هزار زن و اثر این غذاها بر مغز آنان را حدود چهار سال وارسی نموده اند و دریافتند، زنانی که مقدار زیادتری چربی اشباع شده دریافت نموده اند نمره کمتری در آزمون عملکرد مغز و حافظه توسط آورده اند. از طرفی به جز آن، زنانی که چربی هایی از روغن زیتون و آوکادو دریافت نموده اند، نمره زیادتری را از آن خویش کردند.

شکر

foods-that-make-you-dumb-2.jpeg

هنگامی پای سلامت در بین باشد، شکر آن قدر ها نیز به مزاج شیرین نخواهد آمد. تحقیقات تازه نشان داده که شکر می تواند عاملی برای بروز عوارض در مغز یا کمرتان باشد. محققان دانشگاه UCLA در یک مطالعه تازه بر روی حیوانات، دو سری موش را مورد آزمایش قرار دادند و دریافتند که موشهای سری نخست که با شربت ذرت با فروکتوز بالا تغذیه شده اند، برای پیدا کردن مسیر خویش در پیچ و خم ها وقت زیادتری را احتیاج داشته اند. ایضاً اثر هایی از کم شدن سرعت یادگیری و فراموشی هم در آنان دیده شده هست. این در حالیست که در موش های سری دوم که با شربت ذرت با فروکتوز بالا را به هم گام اسید های چرب امگا۳ تغذیه شده بودند، اثر های تقویت مغز و فزونی سرعت یادگیری نظاره شد.
محققان بر این عقیده اند که رژیم غذایی که تنها حاوی فروکتوز باشد موجب کم شدن تکاپو مغز می گردد؛ به نظر می رسد مصرف شکر، توانایی انسولین را در یاری به مغز در تسریع عملیات های فکری و احساسی تحت اثر قرار می دهد. اسیدهای چرب امگا۳، مغز را در معادل تاثیرات مضر فروکتوز محافظت می کنند.

چیپس، پیتزا و به جز آن تنقلات

foods-that-make-you-dumb-2-2.jpeg

آیا تنقلات بر مغز کودکان اثر خواهند گذاشت؟ مطالعه ۲۰۱۱ بریتانیا بر روی حدود چهار هزار کودک نشان داد، ضریب هوشی کودکانی که در سه سالگی از نخست به خوردن غذاهای فرآوری شده و فوری روی آورده اند، در یک بازه هنگامی پنج ساله -در مقایسه با به جز آن کودکان که غذای سالم دریافت نموده اند- دچار افت شده هست. بر اساس اعلام Time.com، این مقایسه از نظر موضوعات متفاوت به جز آن همچون حالت اقتصادی، اجتماعی و آموزش والدین هم وارسی شده هست.
این رژیم های غذایی بد زیادتر بر روی توانایی کلامی کودکان اثر می گذارد. نتایج توسط آمده از این مطالعه نشان می دهد گزینش رژیم غذایی مطلوب در سالیان نخستین زندگی موجب رشد خوب تر مغز شخص می شود.

رژیم غذایی کم کربن

foods-that-make-you-dumb-2-4.jpeg

فرار از کربوهیدرات، -علاوه بر کم شدن انرژی و نامناسب شدن تولید و خو- موجب کم شدن قوه ادراک فرد می شود. پژوهش کوچکی در دانشگاه Tufts بر روی ۱۹ زن با سنین ۲۲ تا ۵۵ سامان شد و نشان داد افرادی که کربوهیدرات را از برنامه غذایی خویش حذف نموده بودند، تدریجاً در مهارت های شناختی خویش با دشوار روبرو شده اند. خصوصاً در تست های مربوط به حافظه. لیکن سری به جز آن که رژیم غذایی کم کالری، حاوی کربوهیدرات را جست و جو کردند، دشوار خاصی نداشته اند.