احتمالاً اندیشه می نمایید هوش و استعداد ذاتی می باشد و این قابلیت وجود ندارد که بیشتر از این باهوش شوید، لیکن غافلید از این حقیقت که برخی از خوراکی ها کارایی مغزتان را تحت کارایی قرار داده و کم شدن حافظه شما را باعث می شوند.

ماهنامه پیغام سلامتی؛ سپس در صورتی که می خواهید عملکرد مغزتان رو به بیشتر شدن باشد و روز به روز نیز زیادتر گردد، می بایست از مصرف تیمی از مواد غذایی پرهیز نمایید و آنان را به رژیم غذایی تان مسیر ندهید. در اینجا غذاهای «خنگ کننده» را خوب تر بشناسید و هرچه زیادتر از آنان فاصله بگیرید.


1. آدامس

تیمی از محققان بر این باورند که آدامس جویدن در برخی شرایط کارآیی مغز را کم شدن می دهد. تحقیق ها نشان می دهند آدامس جویدن زمان پایان جنبش هایی که به تمرکز و توجه احتیاج دارند حفظ اطلاعات را در کوتاه مدت مخدوش می کند. آدامس جویدن درج اطلاعات و داده ها متفاوت در مغز را با مشکلاتی روبرو می کند.

مواد غذایی خِنگ کننده را بهتر بشناسید

با این وجود، تحقیق های کسی دیگر نشان می دهند آدامس جویدن به بیشتر شدن تمرکز یاری می کند. در این عرصه تحقیق های متناقضی دیده می گردد. به همین خاطر این احتمال وجود دارد که در این عرصه دچار سردرگمی شوید. به هرحال، در صورتی که به جویدن آدامس عادت دارید خوب تر می باشد نیم نگاهی به این هشدارها نیز داشته شوید یا عادت های مضر به جز آن برای سلامت مغز را ترک نمایید. به اندازه کافی آب بنوشید، خواب کافی داشته شوید و مغزتان را فعال نگه دارید تا مشکل ها کم شدن حافظه به پیگیری تان نیاید.


2. چیپس، سیب زمینی سرخ نموده و پیتزا

تحقیق هایی که روی چهار هزار کودک پایان شده نشان می دهند کودکان سه ساله ای که در رژیم غذایی شان میزان بسیاری غذاهای کم بها و فست فودهایی همچون چیپس، پیتزا و سیب زمینی سرخ نموده وجود داشت در سالیان بعد ضریب هوشی کمتری داشتند. سپس با اهمیت می باشد که پدر و مادرها از همان سال ها نخستین به رژیم غذایی فرزندانشان دقت داشته باشند. علاوه بر این، داشتن تغذیه نیکو در دوران کودکی هوش بیان شناختی کودکان را تقویت می کند.

مواد غذایی خِنگ کننده را بهتر بشناسید

پژوهشگران اصرار می کنند مصرف غذاهایی سودمند برای رشد و پرورش مغز در دوران کودکی واجب می باشد. با این وجود، احتمالاً سخت باشد که کودک تان را راضی نمایید تا از مصرف فست فودهای چرب و خوشمزه دست بکشد و به پیگیری غذاهای سالم تر برود. برای دست یابی به این مقصود می بایست پشتکار داشته شوید. زود مایوس نشوید. یادتان باشد که می بایست کودکان را بارها و بارها به خوردن غذاهای سالم تشویق نموده و آنقدر این فعالیت را تکرار نمایید تا به این رژیم غذایی عادت کنند. ضمناً توانایی دارید با یاری ساندویچ و اسنک های خوش قیافه این مواد غذایی سالم را به رژیم غذایی فرزند دلبندتان مسیر دهید.


3. کره

در صورتی که رژیم غذایی شما سرشار از چربی های اشباع شده باشد، عملکرد مغزتان کم شدن می یابد. ثمر تحقیق های محققان دانشگاه هاروارد این مبحث را تائید می کند. در این پژوهش پژوهشگران شش هزار خانم را به مدت چهار سال وارسی کردند و به این ثمر رسیدند خانم هایی که در رژیم غذایی شان چربی های تک غیراشباع شده وجود داشت؛ همچون چربی جانور در روغن زیتون و آووکادو، امتیازهای زیادتری را در آزمون های متفاوت توسط می آورند. اگر چه نیازی به حذف تمام این مواد غذایی نیست و میزان کمی از این چربی ها در رژیم غذایی ایرادی خلق نمی کند.

مواد غذایی خِنگ کننده را بهتر بشناسید

پس خوب تر می باشد مثال های کم چرب تری از محصول های حیوانی همچون پنیر، ماست و شیر را گزینش نمایید و از مصرف گوشت های فرآوری شده همچون سوسیس و کالباس نیز پرهیز نمایید. متخصصان تغذیه توصیه می کنند خوب تر می باشد پروتئین مورد احتیاج بدنتان را از منابع گیاهی مهیای نمایید و زیادتر به پیگیری مصرف سویا و حبوبات بروید.


4. رژیم غذایی کم کربوهیدرات

بی نهایت ها دوست دارند لاغر شوند و برای پایان هر کاری حاضرند لیکن عموماً نخستین فکری که به ذهنشان می رسید حذف کل هیدرات ها از رژیم غذایی شان می باشد، غافل از اینکه اگرچه شاید این فعالیت در کوتاه مدت موجب لاغری شان گردد لیکن در درازمدت عوارض بسیاری برای سلامت شان دارد. حذف کربن با کم شدن پر اهمیت هیدرات های کربن نیز با کم شدن جنبش مغز در تماس می باشد و شما را به سوی کندذهن شدن پیش می برد.

مواد غذایی خِنگ کننده را بهتر بشناسید

پژوهشی که اواخر سال گذشته روی 19 خانم 22 تا 55 ساله پایان شده نشان می دهد کسانی که برای لاغر شدن رژیم های سفت و دشواری را ادامه ی می کردند و در رژیم غذایی شان هیدرات کربن نمی خوردند، قسمتی از مهارت های مغزشان ضعیف شده بود و در آزمون های حافظه عملکرد ضعیف تری داشتند و در مساوی کسانی که به اندازه کافی هیدرات کربن می خورند فکر فعال تری داشتند و حافظه شان از سرعت قابل قبولی دارا بود. همانطور که ذکر شد زیادتر اشخاص دل خوشی از مواد غذایی پر هیدرات کربن بالا ندارند و آن را عامل افزوده وزنشان می دانند؛ در صورتی که متخصصان تغذیه به شما توصیه می کنند که با هیدرات های کربن دشمن نباشید و آنان را عامل اساسی چاقی تان نپندارید.

چاقی در تالیف بیشتر شدن کالری بدن به وجود می آید و هیدرات های کربن در صورتی که به مقدار کافی مصرف شوند، باعث چاقی شما نمی شوند. در کنار اینکه این مجموعه مواد غذایی سوخت مغز بوده و مصرف شان برای بیشتر شدن عملکرد مغز واجب می باشد. تنها برای تداعی می گوییم خوراکی هایی همچون ماکارونی، برنج قهوه ای و نان های سبوسدار خوب ترین منابع هیدرات های کربن می باشند که نباید فراموش شوند.


5. شکر

درست می باشد که مزه نیکو و دلچسبی دارد لیکن شکر برای مغزتان چندان نیز شیرین و خوشایند نیست و سلامت شما را تهدید می کند. احتمالاً گوش داده شوید که شکر برای دندان ها مضر می باشد، کبد را دچار دشوار می کند و وزن را بالا می برد لیکن گذشته از مجموع اینها مصرف مداوم شکر روی عملکرد مغز نیز کارایی گذاشته و به نظر می رسد کارآیی آن را کم شدن می دهد.

دانشمندان در این عرصه تحقیق های مختلفی پایان داده و کارایی شکر را روی موش های آزمایشگاهی امتحان نموده اند. نتایج وارسی های آنان نشان می دهد موش هایی که در رژیم غذایی شان فروکتوز بسیاری وجود داشت، زمانی در صفحه های پرپیچ و خم یا ماز قرار می گرفتند حرکت شان آهسته شده و قدرت حافظه شان کم شدن می یافت لیکن موش هایی که در رژیم غذایی شان به جای فروکتوز، امگا 3 وجود داشت، مغزی فعالت تر و حرکت های فرزتری داشتند.

مواد غذایی خِنگ کننده را بهتر بشناسید

طبق این نتایج و به جز آن وارسی ها، پژوهشگران به این ثمر رسیدند که آن مجموعه از رژیم های غذایی که تنها حاوی قند فروکتوز می باشند جنبش های مغز را تحت کارایی قرار می دهند زیرا توانایی انسولین را برای یاری به سلول های مغز مختل می کنند. از سمت به جز آن، اسیدهای چرب امگا 3 می توانند مغز را در مساوی اثرهای نا مناسب شکر مصون نگه دارند.

قند فروکتوز در تیمی از میوه ها پیدا می شوند لیکن مصرف این میزان فروکتوز دشوار زا نیست. دشوار هنگامی خلق می گردد که شربت های شیرینی که در شیرینی جات پیدا می گردد و همینطور نوشیدنی های شیرین به میزان افزون مصرف شوند. با وجود اینکه این تحقیقات تا به حال در مراحل مقدماتی قرار دارد لیکن متخصصان توصیه می کنند برای حفظ سلامت تان مصرف شکر را محدود نموده و به جای آن اسید چرب امگا 3 زیادتری را در رژیم غذایی تان بگنجانید. گردو، ماهی سالمون و سویا از حرف منابع غنی از اسید چرب امگا 3 می باشند که مصرف آنان برای بهبود عملکرد مغز واجب می باشد.


6. نمک

نمک نیز به اندازه شکر برای مغز شما مضر می باشد، علی الخصوص وقتی که نمک داخل فست فودها و گوشت فرآوری شده همچون سوسیس و کالباس، چیپس و همبرگر باشد. نمک جدای از اینکه باعث بیشتر شدن فشار خون شما می گردد، جنبش شناختی مغز را تحت کارایی قرار می دهد.

مواد غذایی خِنگ کننده را بهتر بشناسید

محققان به این ثمر رسیده اند که داشتن رژیم غذایی سرشار از نمک جنبش های شناختی مغز را به شدت تحت کارایی قرار داده و سرعت انتقال اطلاعات را در بین اشخاص میانسال به طور قابل توجهی کم شدن می دهد. در صورتی که نمک به طور جلو کمی پیش از خوردن غذا به آن افزوده گردد زیاد مضرتر از هنگامی می باشد که همقدم با غذا پخته می گردد.


7. سوسیس و کالباس

این خبر برای دوستداران فست فودهای خوشمزه زیاد مایوس کننده می باشد لیکن محققان این بار باز نیز سوسیس و کالباس را لوگو گرفته اند و این مجموعه از غذاها را نیز به مواد غذایی خنک کننده افزوده نموده اند. در مواد غذایی فرآوری شده ترکیبات نگه دارنده مضری وجود دارد که جنبش مغز را تحت کارایی قرار می دهد. طعم دهنده و رنگ های مصنوعی نیز چنین ایرادی خلق می کنند.

مواد غذایی خِنگ کننده را بهتر بشناسید

از سمت به جز آن، طبق یافته های منابع علمی متفاوت سوسیس و کالباس ها چربی بسیاری دارند، این چربی ها قسمت هیپوتالاموس مغز را که مسئول کنترل و تنظیم گرسنگی می باشد، تحت کارایی قرار داده و چرخه طبیعی بدن را مختل می کند. در ثمر اختلالاتی در بدن خلق می کند و بدین ترتیب با کارایی با عملکرد مغز، عرصه چاقی فراهم می گردد.