هوای آلوده air-pollution

آلودگی هوا یکی از اصلی ترین معضلاتی می باشد که ساکنین کشورهای در اکنون فراگیری و فراگیری یافته را به یک مقدار تحت کارایی قرار می دهد.

به بیان ایرنا، سازمان بین المللی بهداشت ابراز نموده می باشد که 80 درصد مرگ و میر زودرس ناشی از آلودگی هوا، به خاطر بیماری های عروق کرونر قلب و سکته مغزی، 14درصد مسائل به خاطر بیماری های مزمن انسداد ریه و عفونت های حاد تنفسی و شش درصد مابقی هم ناشی از سرطان ریه می باشد.

آلودگی هوا در فصول سرد به خاطر پدیده وارونگی تشدید می گردد که در این شرایط سالمندان، زنان باردار، کودکان و بیماران، قشر آسیب پذیر تر انگاشته می شوند.

معاینه فنی خودرو، استفاده از ابزار نقلیه عمومی و کم شدن خودروهای تک سرنشین از عبارت اصلی ترین اقداماتی می باشد که انتظار می رود شهروندان رعایت کنند.

آژانس مکان زیست اروپا برای کم شدن آلودگی هوا تعدادی راهکار آسان عرضه نموده و تمام آن ها را وظیفه کل شهروندان آگاهی می باشد. این مسائل عبارتند از:

-پیاده روی، استفاده از ابزار نقلیه عمومی و دوچرخه برای تمام امور روزمره
-فزونی تدریجی شتاب ماشین و پیروی از حد مجاز سرعت زمان رانندگی
-تنظیم باد لاستیک ها
-دقت به استانداردهای آلایندگی خودرو در زمان خریداری
-خاموش کردن ماشین در ترافیک یا زمان توقف
-خاموش کردن چراغ های اضافی در منزل و مکان حاصل
-استفاده از ابزار الکتریکی دارای برچسب انرژی و کم مصرف
-استفاده از انرژی های پاک تا حد قابلیت
-استفاده از پلاستیک های قابل بازیافت
-عدم استفاده همزمان از ابزار برقی
-عایق کردن پنجره ها و درها
-استفاده از محصول ها ارگانیک
-وارسی منظم ابزار برقی و گرمایشی
-کاشت درخت در فضای سبز حیاط
-استفاده از کودطبیعی و کمپوست در باغبانی
-نصب رابط های مصرف کم آب در آشپزخانه و حمام
-استفاده از هر دوطرف کاغذ
-کم شدن سفرهای درون شهری تا حدامکان
-استفاده از سرویس های مبتنی بر وب به جای حضور در مکان
-جا به جایی منظم فیلتر ماشین
-عدم استفاده از اجاق های هیزمی
-ترک سیگار

از طرفی بعضی مواد غذایی باعث کم شدن کارایی آلودگی هوا بر بدن می شوند که مصرف آن در کل ایام، علی الخصوص لحظه هشدار آلودگی هوا توصیه می گردد.

رژیم غذایی مطلوب برای اخیراً

روغن زیتون

روغن زیتون اثرات مضر آلودگی هوا را دفع می کند. ذرات معلق جانور در هوا موجب گرفتگی عروق و آترواسکلروز زودرس می گردد. عارضه آترواسکلروز بر حاصل رسوب پلاک از مواد چربی در دیواره درونی رگ های خونی بوجود می آید.

روغن زیتون منبع غنی امگا 9 می باشد و مصرف آن موجب فزونی فعال کننده پلاسمینوژن بافتی می گردد. فعال کننده پلاسمینوژن بافتی آنزیمی می باشد که به دست سلول های دیواره داخلی شریان ها ترشح می گردد و اصلی ترین وظیفه آن شکسته شدن لخته خون خلق شده در رگ هاست. وجود لخته در رگ های خونی موجب اختلال در گردش خون می گردد.

روغن زیتون پر دو آنتی اکسیدان قدرتمند هیدروکسی و اولئوروپین می باشد که در رقیق شدن خون و پیشگیری از لخته موثر می باشند. به علاوه روغن زیتون موجب انتشار اکسید نیتریک در داخل عروق و شل شدن دیواره شریان ها و بهبود گردش خون می گردد. مصرف روزمره این ماده غذایی ارزشمند توصیه شده می باشد.

مواد غذایی پر آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان به ترکیباتی اطلاق می گردد که از سلول در برابر صدمات پیشگیری کند. این ترکیبات می توانند طبیعی یا مصنوعی باشند.

آنتی اکسیدان های اساسی عبارتند از:

-لوتئین: این سری آنتی اکسیدان در اقسام کلم (کلم بروکلی، گل کلم و برگ کلم)، اقسام میوه ها، سبزیجات نشاسته ای (ذرت، نخود فرنگی) تخم مرغ و سبزیجات برگ دار وجود دارد.

-سلنیوم: یک ماده معدنی جانور در غذاهای گیاهی، تخم مرغ، مرغ، گوشت قرمز، حبوبات و ماهی می باشد.

-کاروتنوئیدها: رنگدانه هایی می باشد که موجب رنگ زرد و نارنجی میوه هایی از قبیل هویج، خربزه و سیب زمینی می گردد.

-لیکوپن: یک ماده شیمیایی جانور در میوه و سبزیجات قرمز از عبارت گوجه فرنگی و هندوانه می باشد.

-ویتامین A: در هویج، سیب زمینی، سبزیجات برگ دار تیره رنگ و زردآلو به وفور وجود دارد.

-ویتامین C: در مرکبات، سیب زمینی، آناناس، کلم بروکلی، اسفناج و اقسام توت وجود دارد.

-ویتامین E: آجیل، کره بادام زمینی، جوانه گندم، اسفناج، سویا، ماهی، آوکادو و روغن گیاهی پر این ویتامین می باشند.

گوجه فرنگی، اقسام توت ها، فلفل، هویج، اسفناج، زردچوبه، زنجبیل، بذر کتان، اقسام آجیل و غلات سبوس دار هم دارای خواص ضد التهابی می باشند.

آووکادو، اسفناج و مواد غذایی پر ویتامین E

تحقیقات تمام شده به دست کالج کینگ لندن و دانشگاه ناتینگهام نشان می دهد که آووکادو، اسفناج و مواد غذایی پر ویتامین E مانع از آسیب ناشی از آلودگی هوا به ریه می شوند و مصرف روزمره این مواد توصیه شده می باشد.

کلم بروکلی

مطالعات محققان دانشگاه جان هاپکینز نشان می دهد که کلم بروکلی و جوانه آن ذرات معلق و ازن هوا را دفع می کند، علاوه بر این پر یک ترکیب به نام سولفورافان می باشد که خاصیت ضد سرطانی دارد.

متخصصان مصرف همیشه و به وفور این اقلام غذایی را به علاوه خودداری از تردد های غیر واجب در خارج از منزل در روزهای آلوده به شهروندان توصیه می کنند.