خواص پروبیوتیک برای بدن

قبلاً مطلب ای در زمینه «پروبیوتیک چیست» را منتشر نموده ایم لیکن در صورتی که تا حالا نیز پروبیوتیکها برای شما سوال می باشند با ما در این مطلب دنبال شوید تا کل شی در مورد مزایای پروبیوتیک ها را بفهمید.


پروبیوتیک ها میکروارگانیسم هایی می باشند که می توانند سلامت شخص را بهبود بخشند.  پروبیوتیک ها با متعادل کردن میکروفلورای  روده ای نقش زیاد مهمی در تنظیم عملکرد روده و هضم دارند. میکرو فلورا جلبک ها و قارچ های میکروسکوپی می باشند که در دستگاه گوارش وجود دارند.

سازمان بهداشت بین المللی (WHO) این باکتری های “مناسب” را به منزله ی “میکروارگانیسم های زنده ای که در شکل مصرف به میزان کافی، مزایای سلامتی را برای میزبان خلق می کنند” تعریف می کند.

حدود 1500 گرم از وزن بدن آدمیزاد را باکتری های پروبیوتیک تشکیل می دهند. این میزان شی ای بیشتر از وزن مغز می باشد.

پروبیوتیک در غذاهای تخمیر شده با باکتری های زنده فعال سان ماست و کیمچی وجود دارند. علاوه بر این، آنان به شمایل مکمل از کپسول، مایعات و یا پودرها هم توسط می آیند.


مزایای سلامتی پروبیوتیک ها

واجب به ذکر می باشد که زیادی از مزایای سلامتی احتمالی پروبیوتیک ها احتیاج به تحقیقات زیادتر دارند.


  1. درمان اسهال

بعضی از گونه های پروبیوتیک نتایج مثبتی را در درمان اسهال و گاستروانتریت (Gastroenteritis) یا بیماری التهاب معده‌ ای روده‌ ای نشان داده اند.

اساس گزارشی که در ژورنال گوارش و تغذیه کودکان منتشر شده می باشد، پروبیوتیک ها در مبارزه با اقسام گوناگون اسهال مؤثر می باشند. یک مطالعه منتشر شده در هفته نامه کودکان، به این ثمر رسیده می باشد که گونه های لاکتوباسیلوس برای درمان کودکان مبتلا به اسهال عفونی ایمن و مؤثر می باشند.

محققان به این ثمر رسیدند که مصرف پیشگیرانه گونه های لاکتوباسیلوس می تواند خطر ابتلا به اسهال، خصوصاً روتاویروس گاستروانتریت را به مقدار قابل توجهی کم شدن دهد.


  1. عملکرد مغز

پروبیوتیک ها می توانند برای عملکرد مغز سودمند باشند. محققان UCLA دریافتند که عملکرد مغز در بین زنان سالم که به طور مرتب ماست شامل پروبیوتیک مصرف نموده بودند، بهبود یافته می باشد.

“یافته های ما نشان می دهد که بعضی از محتویات ماست می توانند طریقه ی واکنش مغز ما به بیرون را تبدیل دهند.”

دکتر کیرستن تیلیش، نویسنده مطالعه، UCLA

محققان در کنار این به تماس بین پروبیوتیک و اضطراب هم اشاره نموده اند. تحقیقات در موش های آزمایشگاهی به مزایای پروبیوتیک ها با منزله ی یک ماده کاهنده استرس دست یافته اند. در صورتی که این تماس تا حالا در آدمیزاد ‌ها آزمایش نشده می باشد، یافته ‌ها به طریق های احتمالی که پروبیوتیک ها می توانند از درمان موارد سلامت روان پشتیبانی کنند، اشاره می کنند.


  1. کلسترول

تحقیقات حاکی از آن می باشد که فرمولاسیون Lactobacillus reuteri NCIMB 30242 می تواند افق لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) در خون را کم شدن دهد. مطمئناً می دانید که LDL عمدتا منزله ی کلسترول نامناسب را به خویش می گیرد. در این مطالعه، دو دوز در روز L. reuteri NCIMB 30242 نیز کلسترول نامناسب و نیز کلسترول کلی خون را کم شدن داده می باشد.

دکتر میچل جونز، یکی از نویسندگان این مطالعه، نشان داد که پروبیوتیک ها به طور ممتاز می توانند استرهای کلسترول مرتبط با اسیدهای چرب اشباع نشده در خون را کم شدن دهند.


  1. فشار خون

یک مطالعه نشان داده می باشد که شیر تخمیر شده با گونه های لاکتوباسیلوس می تواند به کم شدن فشار خون یاری کند. علاوه بر این، این مطالعه نشان می ‌دهد که پروبیوتیک ها می ‌توانند سطوح ویتامین D خون را از مسیر فرایندهای متابولیکی فزونی دهند.

ویتامین D هم به پیشگیری از فزونی فشار خون یاری می ‌کند. آزمایش‌ های بالینی زیادتری برای گواهی مزایای فشار خون مرتبط با مصرف پروبیوتیک ها مورد احتیاج می باشد.


  1. سندرم روده تحریک پذیر

شواهدی در اکنون رشد وجود دارد که نشان می دهد پروبیوتیک ها می توانند به درمان سندرم روده تحریک پذیر یاری کنند.

دو مطلب که در نشریه Nutrition in Practice Clinical منتشر شده اند، رویکردهای درمانی IBS را مورد وارسی قرار داده اند. آنان دریافتند که پروبیوتیک ها در مدیریت IBS خصوصاً بیفیدوباکتریوم ها، زیاد مؤثر می باشند.


  1. عفونت

دانشمندان دریافتند که باکتری های پروبیوتیک می توانند در مساوی عفونت باکتری های مضر، از بدن محافظت کنند. تحقیقات حاکی از آن می باشد که ﭘﺮوﺑﻴﻮﺗﻴﻚ ﻻﻛﺘﻮﺑﺎﺳﻴﻠﻮس ﭘﺎراﻛﺎزﺋﻲ محافظت قابل توجهی در مساوی عفونت لیستریا عرضه می کند. در این بخش تنها سلول های انسانی مورد آزمایش قرار گرفته اند و برای تایید اثر L. paracasei بر عفونت می بایست مطالعات زیادتری در زمینه موجودات زنده تمام گردد.


  1. پسوریازیس و سندرم خستگی مزمن (CFS)

دانشمندان دانشگاه کورک ایرلند، در هفته نامه Gut Microbes بیان داده اند که ﺑﯿﻔﯿﺪﺑﺎﮐﺘﺮﯾﻮم اﯾﻨﻔﻨﺘﯿﺲ 35624(Bifidobacterium infantis 35624) برای بیماران مبتلا به پسوریازیس و سندرم خستگی مزمن دارای مزایا تاثیرگذاری می باشد. ﺑﯿﻔﯿﺪﺑﺎﮐﺘﺮﯾﻮم اﯾﻨﻔﻨﺘﯿﺲ 35624 یک پروبیوتیک حاضر در ایالات متحده برای تقویت دستگاه گوارش می باشد.

از آنجایی كه یك پروبیوتیك نه فقط بر سامانه ایمنی مخاطی بلکه می تواند بر سامانه ایمنی سیستمیک آدمیزاد هم اثر بگذارد، این مطالعه پر اهمیت می باشد. سامانه ایمنی مخاطی از دستگاه تنفسی، دستگاه ادراری و مجاری معده محافظت می کند. این ها نخستین مناطقی می باشند که دست اندرکاران بیماری زا یا میکروارگانیسم های عفونی از خارج بدن می تواند آنان را آلوده کنند.

با این اکنون سامانه ایمنی سیستمیک در مجموع بدن مؤثر می باشد. در صورتی که پروبیوتیک ها می توانند در حمایت از سامانه ایمنی بدن عمل کنند، پس می توانند به شرایطی سان پسوریازیس و سندرم خستگی مزمن هم جواب دهند.


منابع پروبیوتیک

غذاهایی که شامل پروبیوتیک طبیعی می باشند حاوی مسائل زیر می باشد:

  • ماست
  • کفیر
  • باترمیلک ( آب دوغ )
  • کیمچی
  • میسو
  • تمپه
  • بعضی از نوشیدنی های سویا

محصول های غنی شده پروبیوتیکی سان آب میوه، شکلات، آرد و غلات هم حاضر می باشد.

دائم اعتماد دستاورد نمایید که پروبیوتیک هایی را مصرف می نمایید که برای مدیریت شرایط شما مطلوب می باشند.