fenugreek

تا به اکنون در خصوص مزایای شنبلیله موردی گوش داده اید؟ در صورتی که موردی نشنیده اید بیشتر نگران نباشید به علت شما فقط نیستید. لیکن این مبحث بدین مفهوم نیست که در این بی اطلاعی به سر ببرید و در خصوص این گیاه دارویی پر خاصیت داده ها سودمند کسب نکنید.

اکثر متخصصان توصیه می کنند شنبلیله را به طور منظم مورد استفاده قرار دهید. مطمئناً از خودتان می پرسید چرا؟ به علت شنبلیله مزایای زیاد شگفت انگیزی برای بدن دارد و می تواند سلامتی شما را دگرگون سازد و زندگیتان را دگرگونی دهد.

مجموع این ها با خاصیت ضد التهابی مواد غذایی شروع می گردد. همانطور که مطالعات این روزها نشان می دهد، شنبلیله به کم شدن التهاب درونی و بیرونی هم یاری می کند، می تواند عملکرد جنسی و طراحی مثلی شما را بهبود ببخشد و برای کودکان هم مغذی می باشد.

این ها فقط قسمتی از مزایای این گیاه بودند.

در این مطلب سعی می کنیم 8 مورد از مزایای شنبلیله را با نیز مرور کنیم.

شنبلیله چیست؟

شنبلیله یک گیاه سالانه با برگ های سبز روشن و گل های سفید کوچک می باشد. این گیاه در خانواده نخودها قرار می گیرد و به موضوع greek hay هم شناخته می گردد.

گیاه شنبلیله حدود دو الی سه فوت رشد می کند و دانه های آن در برگیرنده ده الی بیست دانه اروماتیک زرد-قهوه ای و مسطح کوچک می باشند.

دانه های شنبلیله طعم تلخی دارند و طعم آن مانند کرفس یا شکر سوخته می باشد. همین اتفاق موجب شده می باشد این گیاه یک داروی عالی برای طب سنتی باشد. با اینحال شنبلیله وقتی که پخته می گردد بوی زیاد نیکی خواهد داشت و طعم آن هم مطبوع خواهد بود.

برگ های این گیاه هم برای پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد. شما توانایی دارید شنبلیله را به شکل خوراکی میل نمایید یا از آن خمیر درست نمایید و برای کم شدن التهاب روی پوست خویش بگذارید.

عصاره شنبلیله را می توان در صابون ها و مواد آرایشی بعدی پیدا کرد. عصاره و روغن این گیاه خاصیت ضد میکروبی، انتی اکسیدانی، ضد دیابتی و جنبش ضد توموری دارد.

این گیاه اکثر در آفریقای شمالی، خاورمیانه، مصر و هند کشت می گردد و یکی از داروهای پرکاربرد در طب سنتی می باشد. این گیاه به موضوع ادویه و طعم قسمتی در گیاهان هم مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند یک عامل لعاب دهنده به غذاها باشد.

جدول تغذیه ای شنبلیله:

یک وعده از دانه های شنبلیله به این معنا که یک قاشق غذاخوری از آن در برگیرنده مواد زیر خواهد بود:

  • 5 کالری
  • 4 گرم کربوهیدرات
  • 5 گرم پروتئین
  • 7 گرم چربی
  • 7 گرم فیبر
  • 7 میلی گرم آهن (20 درصد احتیاج روزمره)
  • 1 میلی گرم منگنز (7 درصد احتیاج روزمره)
  • 1 میلی گرم مس (6 درصد احتیاج روزمره)
  • 21 میلی گرم منیزیم (5 درصد احتیاج روزمره)
  • 6 میلی گرم فسفر (3 درصد احتیاج روزمره)
  • 1 میلی گرم ویتامین B6 (3 درصد احتیاج روزمره)

8 خاصیت و کاربرد شنبلیله:

خواص گیاه شنبلیله

خواص گیاه شنبلیله

با اینکه برای شناخت و گواهی مجموع مزایای حاضر به تحقیقات زیادتری احتیاج می باشد لیکن شنبلیله می تواند مزایای بسیاری برای بدن داشته باشد. در باقی مطلب سعی می کنیم بعضی از گواهی شده ترین مزایای این گیاه را با نیز مرور کنیم.

  1. مشکل های گوارشی و حد کلسترول خون را بهبود می بخشد:

شنبلیله می تواند به مشکل های گوارشی زیاد مثل ناراحتی معده، یبوست و التهاب معده هم یاری کند. به موضوع نمونه فیبر محلول در آب شنبلیله در بین دیگر غذاها، به تسکین یبوست اکثر هم یاری می کند. این گیاه ایضاً به درمان مشکل های گوارشی هم یاری می کند و اکثراً در برنامه درمانی کولیت اولسراتیو به علت نشانه ضد التهابی اش گنجانده می گردد.

به نظر می رسد شنبلیله می تواند به کسانی که مشکل های قلبی نظیر سخت و سفت شدن شریان ها و حد بالای چربی های اعلا مثل کلسترول و تری گلیسیرید را دارند هم یاری کند. این گیاه توانایی نیکی برای هم یاری به اشخاص دیابتی از خویش نشان می دهد.

در حقیقت یکی از مطالعات فرجام شده در هند نشان می دهد استفاده از 2.5 گرم شنبلیله دو بار در روز برای سه ماه به اشخاص دیابتی غیر وابسته به انسولین هم یاری می کند به طور طبیعی حد کلسترول خون را به همقدم تری گلیسیرید پایین بیاورند و هم زمان اسیبی به کلسترول درست خون وارد ننمایند.

  1. التهاب داخل بدن را کم شدن می دهد:

شنبلیله به التهاب داخل بدن هم یاری می کند. این التهاب امکان دارد در برگیرنده نکات زیر باشد:

  • زخم های دهانی
  • دمل ها و جوش ها
  • برونشیت
  • عفونت بافت های زیر پوست
  • سل
  • سرفه مزمن
  • سرطان
  • مشکل های کلیوی

بر پایه مطالعات فرجام شده، شنبلیله قرن ها پیش نیز به موضوع یک گیاه درمانی و با مرغوبیت به دست طب آئوردایی مورد استفاده قرار می گرفت.

از آنجایی که شنبلیله می تواند قند خون را پایین بیاورد برای نکات گوناگونی مثل مدیریت اختلالات تغذیه ای و متابولیکی مثل دیابت عالی می باشد.

این گیاه می تواند جذب قند در معده را کندتر کند. در طب سنتی چینی، این گیاه به موضوع حرکت دهنده بلغم شناخته شده و می تواند انرژی جمع شده را ازاد کند و التهاب حاضر در بدن را کم شدن دهد.

  1. موجب تکثیر میل جنسی در مردان می گردد:

بعضی از کاربردهای شنبلیله برای مردان در برگیرنده درمان اختلال نعوظ و دیگر مشکل های مردانه مثل طاسی سر می باشد. این مبحث بدین علت می باشد که شنبلیله می تواند میل جنسی و حد تستوسترون را تکثیر دهد.

با اینکه استفاده کردن از درمان های طبیعی برای بهبود بیماری ها یا بهبود عملکرد جنسی به راهنمایی با پزشک احتیاج دارد لیکن مکمل های تهیه شده از شنبلیله می تواند میل و علاقه جنسی را در مردان تکثیر دهد و یک درمان طبیعی برای چنین مشکلاتی باشد.

  1. جریان شیر را در زنان شیرده اکثر می کند:

شنبلیله به زنان شیردهی که کمبود شیر دارند نیز هم یاری می کند. این گیاه می تواند منبع شیر زنان را تکثیر دهد چون همانند شیرآور عمل می کند. شیرآور ماده ای می باشد که به تکثیر منبع شیر در سینه زنان هم یاری می کند.

این کنش موجب تحریک غدد طراحی شیر می گردد و می تواند در کمتر از 24 ساعت طراحی شیر را اکثر کند. با اینکه برای گواهی موثر بودن و سالم بودن عصاره شنبلیله برای زنان شیرده به تحقیقات زیادتری احتیاج می باشد لیکن مطالعات زیاد نشان می دهد این گیاه می تواند موجب تکثیر شیر در زنان گردد.

  1. موجب کم شدن التهاب خارج از بدن می گردد:

شنبلیله علاوه بر اینکه می تواند التهاب داخل بدن را کم شدن دهد در بعضی از نکات قادر می باشد التهاب خارج از بدن را هم کنترل نماید.

این کنش موجب کم شدن التهاب بیرونی می گردد و می تواند شرایط زیر را درمان کند:

  • درد و تورم در عضلات و غدد لنفاوی
  • نقرس
  • زخم ها
  • زخم پا
  • سیاتیک
  • شوره سر
  • اگزما

می بایست گذشته از انجام شنبلیله بر روی محیط مدنظر تست فرجام دهید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید و دچار عوارض جانبی نمی شوید.

  1. به غذاهای شما طعم خاصی می بخشد:

عموماً از شنبلیله برای تهیه ادویه استفاده می گردد. غذاهای هندی عموماً ترکیبی از ادویه شنبلیله و دیگر ادویه هاست. این گیاه ایضاً به موضوع عامل طعم دهنده در شربت افرا، غذاها، نوشیدنی ها و تنباکو هم مورد استفاده قرار می گیرد.

برگ های ثمر از این گیاه را می توان در سالادها به شکل جدید یا خشک شده مورد استفاده قرار داد.

  1. به اختلالات خوردن هم یاری می کند:

شنبلیله علاوه بر طعم و بویی که دارد می تواند اشتها را هم تکثیر دهد. همین اتفاق موجب می گردد این گیاه خاصیت مقوی و مغذی داشته باشد.

یکی از مطالعات منتشر شده در Pharmacology Biochemistry, and Behavior برای وارسی نشانه عصاره های دانه شنبلیله بر روی رفتارهای تغذیه تولید شد. متخصصان کوشش کردند مصرف مواد غذایی و انگیزه برای غذا خوردن و هم تغییرات متابولیکی- غدد درون ریز را بعد از مصرف شنبلیله مورد وارسی قرار دهند.

تحقیقات مدنظر نشان داد استفاده از عصاره شنبلیله می تواند به طر قابل توجهی مصرف غذا و انگیزه برای غذا خوردن را تکثیر دهد. این بیان نشان داد درمان با این گیاه انگیزه برای خوردن را کمتر نکرد.

  1. عملکرد ورزش را بهبود می بخشد:

یکی از بیان های حاضر نشانه ترکیبی کراتین و مکمل های شامل عصاره شنبلیله بر روی قدرت و ترکیب بدن مردان را مورد وارسی قرار داده می باشد.

هر سری از اشخاص 70 گرم از مواد دارونما، 5 گرم از کراتین و 70 گرم از dextrose یا 3.5 گرم از کراتین و 900 میلی گرم عصاره شنبلیله را دریافت کردند و برای هشت هفته در برنامه تمرینات مقاومتی کسب و کار نمودند. در این شرایط ترکیب بدن و قدرت عضلات اشخاص مورد وارسی قرار گرفت.

سری کراتین/ شنبلیله تکثیر قابل توجهی در حجم عضلات از خویش نشان داد و به نیکی می توانست ورزش هایی مثل پرس پا و پرس نشسته را فرجام دهد.

  1. موجب بهبود حد قند خون می گردد:

یکی از مطالعات بالینی نشان می دهد مصرف دانه های شنبلیله که در آب داغ خیس خورده می باشد می تواند درمان کامل کننده عالی برای دیابت نوع 2 باشد.

در طول هشت هفته، 11 شخص از 18 کسب و کار کننده در این مطالعه دانه های خیس شده در آب شنبلیله را مصرف کردند و 7 شخص برقرار مانده از ترکیب دانه های شنبلیله با ماست استفاده نمودند.

کسب و کار کنندگانی که دانه شنبلیله خیس خورده در آب داغ را مصرف نموده بودند بهبود قابل ملاحظه ای در حد قند خون خویش در مقایسه با سری بعدی داشتند.

خواص دانه شنبلیله

دانه شنبلیله

ایضاً بخوانید: عالی ترین ادویه جات برای لاغری

عوارض جانبی شنبلیله:

شنبلیله یکی از مواد غذایی می باشد که عوارض جانبی اندکی دارد. وقتی که این گیاه به شکل خوراکی مصرف می گردد امکان دارد موجب ابداع گاز، نفخ یا اسهال شود.

این گیاه ایضاً می تواند بر روی پوست تحریک هایی را ابداع کند. پس وقتی که می خواهید آن را بر روی پوست بمالید تست نمایید.

اگرچه از شنبلیله برای تحریک فرآیند زایمان استفاده می گردد لیکن زنان باردار در طول دوران بارداری خویش می بایست با احتیاط از این گیاه استفاده کنند. گذشته از به کنش بردن شنبلیله مطمئناً با پزشک خویش راهنمایی نمایید.

ایضاً می بایست دقت داشته شوید که شنبلیله می تواند اثرات مضری را ابداع کند و موجب رقیق شدن خون و خونریزی بیشتر از مقدار در بعضی از اشخاص شود.

کسانی که اختلالات خونی عرصه ای دارند یا آن هایی که از داروهای رقیق کننده خون یا داروهای ضد لخته شدن استفاده می کنند نباید بدون راهنمایی با پزشک شنبلیله مصرف نمایند.

لوگو های خونریزی اضافی در برگیرنده کبودشدگی فوری و راحت، استفراغ خون و مدفوع تیره رنگ می باشد.