بهترین روش پخت سبزیجات

احتمالاً متخصصان تغذیه بر سر برخی موارد تمایز نظر داشته باشند، ولی مجموع آنان در ارتباط با یک مساله با هم دیگر نیز عقیده‌اند: سبزیجات مصرف نمایید.

سبزیجات یکی از سالم‌ترین و مفیدترین مواد غذایی می باشند. سبزیجات سرشار از ویتامین، مواد معدنی و بقیه مواد مغذی هستند که برای عملکرد مطلوب و سامانه ایمنی بدن مهم می باشند.

هر چه اشخاص سبزیجات زیادتری مصرف کنند، احتمال ابتلای آنان به نوع ها بیماری‌ها از عبارت بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2، و بعضی نوع ها سرطان کم شدن می‌یابد.

چرا با وجود مجموع این توصیه‌ها، باز نیز زیادی از ما حداقل مقدار پیشنهادی سبزیجات را مصرف نمی‌کنیم؟ احتمالاً یکی از علل آن مانوس نبودن ما با چاره پخت سبزیجات هست.

عموماًً پخت سبزیجات از دید زیادی از ما کاری پیچیده و دشوار هست. برای پخت سبزیجات هر روشی مطلوب هست به غیر از سرخ کردن. عموماًً متخصصان تغذیه با هر روشی که موجب گردد شما سبزیجات زیادتری مصرف نمایید موافق‌اند.

با به کارگیری چاره‌های تازه، شما کاری می‌نمایید که نه فقط خودتان، بلکه بقیه اعضای خانواده هم میل زیادتری به خوردن سبزیجات پیدا کنند.


پختن سبزیجات در آب جوش

سبزیجات

پختن سبزیجات در آب جوش یکی از آسان‌ترین طریق‌های پخت آنان هست، برای حفظ مواد مغذی خوب تر هست از حداقل آب ممکن بهره ببرید تا مواد مغذی مخصوصاً ویتامین‌های آن دور ریخته نشوند.

در صورتی که می‌خواهید مزه سبزیجات از بین نرود و له نشوند، تا وقتی که آب سراسر به نقطه جوش برسد صبر نمایید. بعد از آن سبزیجات (همچون کلم بروکلی و لوبیا سبز) را در آن بریزید و پس از مدت کوتاهی از آب خارج نمایید.

در صورتی که عجله‌ای ندارید و می‌خواهید سبزیجات نرم شوند، گذشته از اینکه آب به نقطه جوش برسد آنان را در آب بریزید و دما را کم شدن دهید. این تکنیک عموماًً برای پخت سبزیجات سخت همچون نخود، لوبیا سبز، سیب‌زمینی، شلغم و بقیه سبزیجات ریشه‌ای که برای نرم شدن نیاز به وقت اضافه دارند به عمل گرفته می‌گردد.

مساله: افزوده کردن کمی نمک به آب جوش موجب بیشتر شدن مزه سبزیجات می‌گردد، ولی در استفاده از نمک زیاده‌روی نکنید. سبزیجات نباید شور شوند. فراموش نکنید که نمک افزون موجب بیشتر شدن فشارخون می‌گردد.

در صورتی که شما هدف دارید وزن خویش را کم شدن دهید، این چاره برای شما خیلی مطلوب هست، چون که برای بخارپز کردن سبزیجات هیچ نیازی به وجود روغن نیست


پختن سبزیجات در فر

پختن سبزیجاتی همچون پیاز، کدو و مارچوبه در فر خیلی آسان هست. تنها کافی هست آنان را خرد نموده، در سینی فر قرار داده و کمی روغن گیاهی بر روی آنان بریزید. دمای بالای فر موجب می‌گردد گوشت و سبزیجات بی نهایت زود بپزند و قند آنان بر پهنا آنان جمع گردد. در حاصل سبزیجات مزه‌ای شیرین به خویش می‌گیرند.

پختن سبزیجات در فر نه فقط ویتامین‌ها و املاح سبزیجات را حفظ می‌کند، بلکه طعم آنان هم، که امکان دارد در وقت پختن در آب جوش از بین برود، حفظ می‌گردد.

مساله: می‌توانید در کنار سبزیجات گوشت یا مرغ را هم در فر بپزید و به منزله یک وعده همه ی سرو نمایید. استفاده از نوع ها ادویه‌ها و سیر هم برای طعم دار کردن غذا خیلی مطلوب هست.


کباب کردن سبزیجات

زمانی هوا گرم هست، کباب کردن سبزیجات در بیرون از خانه طریق مناسبی برای پختن آنان هست. همچون پختن سبزیجات در فر، کباب کردن آنان هم طعم و مواد مغذی آنان را حفظ می‌کند. سبزیجاتی همچون ذرت، فلفل دلمه‌ای، کدو، پیاز و سیب‌زمینی را می‌توان به آسانی کباب کرد.

مساله: در ماه‌های سرد سال می‌توانید سبزیجات را بر شعله گاز خانگی کباب نمایید. برای این عمل می‌توانید از سیخ یا توری اعلا کباب بهره ببرید.


بخار پز کردن سبزیجات

بخارپز کردن سبزیجات یکی از سالم‌ترین طریق‌های پخت آنان هست. با این چاره شما می‌توانید بدون اینکه مورد نیاز باشد سبزیجات را درون آب قرار دهید آنان را بپزید. به همین خاطر با این چاره ویتامین‌های جانور در آنان زیادتر حفظ می‌شوند.

در صورتی که شما هدف دارید وزن خویش را کم شدن دهید، این چاره برای شما خیلی مطلوب هست، چون که برای بخارپز کردن سبزیجات هیچ نیازی به وجود روغن نیست. خوب ترین گزینه‌ها برای بخارپز کردن عبارت‌اند از کلم بروکلی، هویج، گل کلم، لوبیا سبز، اسفناج، و بقیه سبزیجات مشابه.

مساله: می‌توانید برای طعم دار کردن سبزیجات به آب در اکنون جوشیدن کمی دارچین، پوست لیمو یا زنجفیل افزوده نمایید.

برخی از سبزیجات نظیر کلم بروکلی و گوجه‌فرنگی در شکل پخت از جهاتی

مزایا زیادتری برای بدن پیدا می‌کنند، مثل موادی نظیر آنتوسیانین‌ها و کاروتنوئیدها خوب تر جذب بدن می‌شوند.


تهیه سس سبزیجات

با استفاده از سبزیجات می‌توان سس‌های تنوع تهیه کرد. با کمی فلفل دلمه‌ای، روغن زیتون، فندق، بادام و سرکه می‌توان یک سس خیلی خوشمزه تهیه نموده و در کنار گوشت یا ماهی از آن استفاده نمود. ایضاً می‌توانید با کمی، روغن زیتون، فندق و پنیر پارمزان سس ایتالیایی درست نمایید و به دنبال سالاد مصرف نمایید.

مساله: می‌توانید با خریداری یک غذا ساز، نوع ها سبزیجات را با هم دیگر مخلوط نموده و سس‌های خوشمزه‌ای برای سرو در کنار غذای اساسی تهیه نمایید.


سرخ کردن سبزیجات

یک طریق بلافاصله برای پخت سبزیجات، سرخ کردن آنان در روغن هست. دقت داشته شوید که روغن می بایست کم باشد. از این چاره برای پختن سبزیجات نرم همچون فلفل دلمه‌ای، پیاز و قارچ استفاده می‌گردد.

مساله: توصیه می‌گردد تا مرز قابلیت از چاره سرخ کردن استفاده ننمایید.

برخی از سبزیجات نظیر کلم بروکلی و گوجه‌فرنگی در شکل پخت از جهاتی مزایا زیادتری برای بدن پیدا می‌کنند، مثل موادی نظیر آنتوسیانین‌ها و کاروتنوئیدها خوب تر جذب بدن می‌شوند که اگر چه این عمل به هزینه از دست رفتن قسمتی از ویتامین C آنان کل می‌گردد.