زمستان و شب های بلندش عالی ترین هنگام برای نوشیدن دمنوش های طبیعی هست. دمنوش هایی که نیز خوابتان را ساده می کند و نیز شما را از سرماخوردگی نجات خواهند داد. ولی شما از جهان دم نوش ها چه می دانید؟

به بیان آلامتو به قول کاتالوگ مهر: قطعاً شما نیز در وقت وارد شدن به عطاری ها از خواندن اسامی عجیب و غریب و ظاهر جذاب بعضی گیاهان دارویی هیجان زده شده اید و دوست دارید از آنان سر در بیاورید. درچندسال گذشته دوباره گرایش به دمنوش های قدیمی سر زدن به خوراکی هایی که پیش از این مادربزرگ ها به زور به خوردمان می دادند بیشتر شده هست.

حالا کافه های با کلاس اضافه می باشند که قسمت اضافه از منوهایشان را به دمنوش ها اختصاص داده اند و هر روز نیز شمار کافه گردهایی که اولویت می دهند به جای شیک های متفاوت،هات چاکلت و قهوه اسپرسو یک استکان دم نوش «به‌لیمو» بنوشند اکثر شده هست.

در صورتی که شما نیز دوست دارید وارد جهان دمنوش خورها شوید این بیان را بخوانید.

دمنوش ها را چگونه دم کنیم؟

در صورتی که هنگام و محل کافی ندارید

از همان ابتدا معین نمایید که می خواهید چه اوقاتی از شبانه روز دمنوش مصرف نمایید. در صورتی که در هنگام اداری هوس نوشیدن یک لیوان دم نوش دلچسب نموده اید ولی هنگام و محل دم کردنش در قوری را ندارید خوب تر هست جست و جو دمنوش های بسته بندی و کیسه ای بروید. در صورتی که جست و جو دمنوش های کیسه ای رفتید بدانید دمنوش ها با چای کیسه ای اختلاف دارند و نمی گردد با چندبار غلتاندن در آب جوش از آنان استفاده کرد. پس خوب تر هست به ذهن یک لیوان درست و درمان برجسته دمنوش برای روی میزتان بمانید.

دمنوش برای سرماخوردگی در زمستان دمنوش برای سرماخوردگی در زمستان

در صورتی که مجموعه به مغازه های ظروف بزنید. لیوان های مخصوصی را می بینید که برای دم کشیدن دمنوش های کیسه ای و معمولی ساخت شده اند و با دقت به دوجداره بودن آنان باید از نوشیدن یک دم نوش در مکان کارتان حسابی کیف ببرید.

در صورتی که فرصت دم کردن دارید

ولی در صورتی که وقت و محل مطلوب برای دمنوش دارید. خوب تر هست به همان چاره سنتی عمل نمایید و بعد از جوشیدن آب مواد دمنوش را در یک قوری کوچک بریزید و با میزان مناسبی آب آن را روی کتری و یا سماورتان دم نمایید و در حدود ۲۰ دقیقه منتظر دم کشیدنش بمانید. یادتان باشد چای سازهای برقی به درد دم کردن دم نوش نمی خورد. پس خوب تر هست عمل را به همان شیوه سنتی باقی مطلب دهید تا توی ذوقتان نخورد.

اشکال دمنوش های زمستانی گرم

محل های متفاوت مرز و بوم همیشه دمنوش های برجسته به خودشان را داشته اند و امکان دارد سبک سیاق یک دمنوش برگزیده بین اقوام و محل های متفاوت اختلاف داشته باشد. به همین علت در صورتی که برای خرج دمنوش به کافه های متفاوت بروید دمنوش های متفاوتی را تجربه خواهید کرد که احتمالاً اسمشان را برای نخستین بار گوش داده بمانید. ما اینجا سعی می کنیم تعدادی دمنوش خوش طعم و سودمند را که احتمالاً اکثر از سایر به کارتان بیاید آشناسازی کنیم.

به؛ خوشرنگ و خوش عطر

دمنوش برای سرماخوردگی در زمستان

این دمنوش خوش عطر و خوش طعم خوراک اعصاب و روان هست و می تواند دوست نیکی برای قلب و معده شما نیز باشد. درست کردنش نیز وقت اضافه از شما نمی گیرد. کافیست به جدید را با رنده درشت خرد نمایید و در یک سینی پهن نمایید و به مدت دو روز روی شوفاژ قرار دهید. ماهیتابه را روی اجاق گاز قرار دهید تا داغ داغ گردد. به طوری که در صورتی که قطره ای آب روی آن ریخت فورا تبخیر گردد. بعد خرده های به را داخل ماهیتابه بریزید و با قاشق چوبی حسابی تفت دهید تا به ها قهوه ای شوند. از دود ثمر از این عمل نترسید نظیر تماماً طبیعی هست. حالا خلال های خشک شده به را در گوشه ای قرار دهید تا خنک شوند و بعد از در یک ظرف در بسته نگهداری نمایید.

در وقت درست کردن این دمنوش نیز چندقاشق به را به صورت چای به مدت ۲۰ دقیقه دم نمایید. بعد از نوشیدن این دمنوش طبیعی که عمل دست خودتان نیز می باشد حسابی کیف ببرید.

آویشن؛ برهردرد بی درمان دوا

دمنوش برای سرماخوردگی در زمستان

در روزهایی که آلودگی هوا نفس زیادی از شهروندان در شهرهای عالی را گرفته هست. خوردن دمنوش هایی با خاصیت درمانی می تواند جلوی زیادی از بیماری های ناشی از این آلودگی خصوصاً سرماخوردگی را بگیرد. دمنوش آویشن یکی از همه ی ترین دمنوش های طبیعی هست که بر هر درد بی درمان دواست.

احتمالاً پیش از این تنها آویشن را در گوشه کنار غذاهای متفاوت خصوصاً فست فودها خورده بمانید. ولی دمنوش این بار دست به عمل شوید و در این وانفسای آلودگی هوا برای خودتان یک لیوان آویشن دم نمایید تا اکنون معده، روده و کبدتان حسابی درست گردد.

ضمناً این دمنوش می تواند روند بهبود سرماخوردگی را سریعاً ازدیاد دهد. کافیست یک قاشق آویشن خشک شده را با مقداری آب جوش در قوری بریزید و روی شعله غیر رو به رو دم نمایید. باید آویشن را با عسل و نبات مصرف نمایید.

چای ترش؛ یک لیوان آهن

دمنوش برای سرماخوردگی در زمستان

این چای سرخرنگ هواداران خودش را دارد. هوادارانی که می توانند از رنگ دل انگیز و طعم ترش این چای حسابی کیف ببرند. گیاه سرخ رنگ این چای، که به چای مکه هم مشهور هست برعکس چای معمولی یکی از منابع غنی آهن به محسوب می آید.

این چای به طرز شگفت آوری می تواند برای بیماران دیابتی سودمند باشد و به پرفشاری خون شما هم یاری می کند. در صورتی که بعد از خوردن وعده های غذایی خصوصاً شام حس سنگینی می نمایید و نمی دانید چه عمل نمایید.

کافی هست دست به عمل شوید و برای خودتان یک چای ترش غلیظ دم نمایید و با نبات میل نمایید. برای خوش عطر شدن این دمنوش هم باید از کمی پونه نیز بهره ببرید.

هل و زعفران؛ بنوشید و بخندید

دمنوش برای سرماخوردگی در زمستان

این دو گیاه پرطرفدار هرکدام به طور جداگانه در چای معمولی هم استفاده می شوند ولی در این دمنوش به تنهایی استفاده می شوند. دانه های خوشبوی هل می تواند سامانه عصبی، دستگاه تنفسی و دستگاه گوارشی را آرام کند.

زعفران هم باتوجه به طبیعت گرم و خشکی که دارد می تواند مقوی قلب،محرک قوای مغزی هست. از قدیم ترها مشهور بوده هست که خوردن زعفران شادی قسمت و خنده آور هست.

برای تهیه این دمنوش باید مقداری زعفران را با هل در آب جوش بریزید و مدتی برای دم کشیدنش صبر نمایید. بنابراین برای شیرین کردن این دمنوش هم باید از نبات و یا عسل بهره ببرید. بعضی هم در این دمنوش در وقت دم کشیدن چوب دارچین هم افزوده می کنند.

قاصدک؛ درمان دردها

دمنوش برای سرماخوردگی در زمستان

دمنوش این گیاه خاصیت سرد و خشک دارد و نوشیدنی زیاد مناسبی برای مادران شیرده هست. در صورتی که گرم مزاج هستید این دمنوش به شما توصیه می گردد. نظیر تعریق بدنتان را بیشتر و خونتان را حسابی تصفیه می کند.

کسانی که دردهای رماتیسمی دارند می توانند هفته ای سه بار از این دمنوش برای تسکین و بهبود دردهایشان استفاده کنند. ولو از این دمنوش می توان به منزله ی یک ضماد برای نیش عقرب و یا زنبود استفاده کرد. به خاطر آنتی اکسیدان ها و ویتامین سی که در این گیاه هست از استخوان ها در مقابل آسیب محافظت می کند.

برای تهیه این دمنوش می توان ریشه قاصدک را از عطاری ها خریداری کرد. بعد ۵۰گرم از آن را هم راه دو لیوان آب جوش دم نمایید و بگذارید تا حدود ۲۰ دقیقه در حرارت غیر رو به رو دم بکشد.

ضمناً بخوانید: عالی ترین گیاهان دارویی برای سلامت

بابونه؛ دشمن سردرد

دمنوش برای سرماخوردگی در زمستان

در صورتی که از زخم و یا ورم معده رنج می برید و نمی دانید که با آن چکار نمایید؟ عالی ترین توصیه ما به شما دمنوش بابونه هست. بابونه از قدیم یکی از محبوبترین گیاهان در عطاری ها بوده هست که به خاطر سودمند بودن آن برای پوست و مو مورد استقبال ملت قرار می گرفته هست. ولی این دمنوش می تواند علاوه بر بهبود اعصاب و روان می تواند رفع کننده سنگ های کلیوی هم باشد.

اشخاص دارای میگرن و سردردهای شدید هم می توانند به جای مصرف داروهای زیاد از این دمنوش به طور در روز استفاده کنند. حالا در صورتی که دوست دارید روزهای آرام و مناسب تری را در انتظار داشته بمانید در برنامه در روز تان دمنوش این گیاه دوست داشتنی را فراموش نکنید.

برای تهیه آن کافیست به نزدیک ترین عطاری محله تان مراجعه نمایید و بعد از آن این گیاه را نظیر چای دم نمایید.

به لیمو؛ پرطرفدار مادربزرگ ها

دمنوش برای سرماخوردگی در زمستان

به لیمو یک گیاه معطر هست که بویی مانند به لیمو دارد. برگ این گیاه معطر خاصیت درمانی فراوانی دارد که می تواند به بر طرف تپش قلب، استرس و خستگی های روحی، بی خوابی، سردرد و سرماخوردگی و سرفه هم یاری کند.

این دمنوش پرطرفدار زیادی از مادربزرگ ها و پدربزرگ هاست. پس باید برای امتحان کردن این دمنوش پرطرفدار مجموعه به خانه مادربزرگ پدربزرگ هایتان بزنید و در یک دورهمی باهم دمنوش به لیمو بنوشید. یادتان باشد این دمنوش برای اشخاص باردار و شیرده منع شده هست.

تخم کتان؛ لاغر شوید

دمنوش برای سرماخوردگی در زمستان

تمام افرادی که به ذهن لاغر شدن و آب کردن شکم شان می باشند همیشه به جست و جوی معجون معجزه آسایی می گردند که بتواند در این مقصود عالی آنان را یاری کند.

سپس ما به این اشخاص دمنوش تخم کتان را توصیه می کنیم. ازاین گیاه که طبع گرم و خشکی دارد باید صبح ها در وقت صبحانه بهره ببرید. نظیر می تواند به شدت به سوخت و ساز بدنتان و در ثمر سامانه گوارش هم یاری کند. ضمناً این دمنوش اشتها را کم شدن می دهد سپس غذای کمتری مصرف نمایید.

ضمناً در روزهایی که سونامی سرطان در تمام جای جهان جان زیادی از اشخاص کم سن و سال را می گیرد. دمنوش تخم کتان در رده نوشیدنی های ضد سرطان ( سرطان روده و سرطان سینه) قرار دارد. برای درمان پوکی استخوان هم باید از این گیاه بهره ببرید.

گل گاوزبان؛ عصبانی نمی شوید

دمنوش برای سرماخوردگی در زمستان

از قدیم دائم به افرادی که زود عصبی می شدند و یا استرس اضافه داشتند گل گاو بیان توصیه می کردند. بعدها استفاده از گل گاوزبان شیوه ای برای آرام کردن مردها به دست همسرشان شد تا بعد از خرج یک لیوان گل گاوزبان هم راه سنبل الطیب خواسته شان را با فکر ساده تری بگویند.

نوشیدن این دمنوش در ایام امتحانات و یا مواقعی که مشغله های فکری شما بیشتر هست به شدت توصیه می گردد. در صورتی که در خانواده تان کسی می باشد که از افسردگی و یا اضطراب بیشتر از مرز رنج می برد باید با دم کردن در روز این دمنوش سودمند به بهبود وضعیتش هم یاری نمایید.

برای ساده نوشیدن و کیف بردن از این دمنوش باید از نبات و یا لیمو عمانی نیز بهره ببرید. قدیمی ها این دمنوش را امتحان نموده اند و پاسخ گرفته اند. حالا نوبت شماست

چای کوهی؛ پشمالوی آرامش‌قسمت

دمنوش برای سرماخوردگی در زمستان

بعدی دمنوشی که برای درمان افسردگی پیشنهاد می گردد چای کوهی هست. این چای که به چای پشمالو هم مشهور هست از داروهای آرامبخش، نشاط آور و تقویت کننده کننده قدرتمند اعصاب و روان به محسوب می آید.

این گیاه برای دردهای مفصلی، سردرد، سرگیجه، دردهای عصبی و رماتیسمی، دردهای معده و روده هم زیاد سودمند هست. نوشیدن این گیاه بعد از یک روز سخت و پرتلاش کاری زیاد توصیه می گردد. کافیست یک بار که از مکان کارتان برمی گردید به جای خوردن چای معمولی یک لیوان چای کوهی را امتحان نمایید و همه ی خستگی هایتان را با این چای دلچسب به فراموشی بسپرید.

برای خوش طعم شدن دمنوش‌تان این موارد را رعایت نمایید:

دم نوش ها هرچه جدید تر باشند طعم و عطر کیف قسمت تری دارند. پس در وقت خرید کردن حواستان را جمع نمایید و از خرید کردن دمنوش های خاک گرفته و بسیاری کهنه پرهیز نمایید.

مراقب بمانید در وقت نگهداری دمنوش درب شیشه و یا کیسه مذکور را محکم ببندید تا عطر دمنوش شما از بین نرود.

در صورتی که باید دمنوش هایتان را جایی نزدیک به سماور و قوری و کتری خانه بگذارید تا اکثر از آنان یاد نمایید

از قدیم دائم نبات های زعفرانی دوست صمیمی دم نوش های سنتی بوده هست. شما نیز باید از نبات های چوبی برای دلپذیر شدن طعم دم نوشتان بهره ببرید

یادتان باشد دم نوش نوشیدن با شربت اختلاف دارد و عموماً در استکان های کوچک سرو می گردد. مخصوصا در صورتی که جدید عمل هستید به خوردن دمنوش ها عادت ندارید.

عالی ترین هنگام نوشیدن دمنوش بعد از خرج شام و یک تا دوساعت گذشته از خواب هست. از این هنگام طلایی برای دست یابی به یک آرامش صحیح بهره ببرید.

شب های بلند زمستان نوشیدن یک استکان دمنوش جدید دم در وقت کتاب خواندن کیف عجیبی دارد.