برای کاهش استرس چه بخوریم

مثل استرس بیشتر، بر سلامت جسمی  نشانه می گذارد.کانال های اضافه برای مقابله با آن وجود دارد که یکی از آنان رعایت رژیم غذایی می باشد.

غذاهای ازبین برنده  استرس چطور عمل می کنند؟

غذاها به تعدادی طریق استرس را از بین می برند. غذاهای آرامش قسمت نظیر یک کاسه آش جو، میزان سروتونین را در بدن بالا می برد. سروتونین، یک ماده شیمیایی آرامش قسمت می باشد.

غذاهای غیر از این سطوح کورتیزول و آدرنالین را کم شدن می دهند که هورمون های استرسی می باشند و به مرور وقت به بدن آسیب می رسانند.

یک رژیم غذایی سالم ، با تقویت نظام ایمنی و کم شدن فشار خون، نشانه استرس را کم می کند. آیا می دانید کدام غذاها کاهنده استرس می باشند؟


برای کاهش استرس چه بخوریم؟

کربوهیدرات های مرکب

مجموع کربوهیدرات ها موجب می شوند که مغز سروتونین زیادتری ساخت کند. برای مهیا کردن دائمی این ماده آرام قسمت،   مصرف کربوهیدرات های مرکب نیکوتر می باشد ؛مثل با سرعت کمتری هضم می شوند.

این ماده در غذاهایی مثل غلات سبوس دار صبحانه، نان، پاستا و جو وجود دارد. کربوهیدرات های مرکب با تثبیت میزان قند خون موجب حالت آرامش شما می شوند.


کربوهیدرات های راحت

متخصصان رژیم غذایی پیشنهاد می کنند کربوهیدرات های راحت نظیر قند و نوشابه را مصرف نکنید. لیکن در صورتی که راه حل ای نبود، مصرف کم آن اشکالی ندارد.

قندهای راحت سریعاً هضم شده و منتهی به بیشتر شدن سروتونین می گردد. با این اکنون، این اتفاق مدت اضافه طول نمی کشد و گزینه های سالم تری وجود دارد. پس این کنش را به عادتی در کم شدن استرس جایگزین نکنید. می بایست مصرف آن را محدود نمایید.


مرکبات

مرکبات منبعی غنی از ویتامین ث می باشند. مطالعات نشان می دهد این ویتامین اگر چه نظام ایمنی را تقویت می کند، میزان هورمون های استرس را هم کم شدن می دهد.

در مطالعه ای از اشخاص مبتلا به فشار خون بالا، زمانی اشخاص گذشته از کاری پراسترس، ویتامین سی مصرف می کردند، سطوح فشار خون و کورتیزول که هورمون استرس می باشد، در آنان سریعتر پایین می آمد.


اسفناج

ملوان زبل هیچ وقت نمی گذاشت استرس بر او غلبه کند که احتمالاً به دلیل وجود منیزیم در اسفناج بود. میزان زیاد کمی منیزیم سردرد و خستگی را بر طرف می کند که ترکیبی از اثرات استرس می باشند.

یک کاسه کوچک اسفناج ، منیزیم مورد احتیاج بدن را مهیا کردن می کند. اسفناج نمی خورید؟ مقداری سویای پخته یا یک فیله ماهی قزل آلا هم میزان اضافه منیزیم دارد. سبزیجات با برگ های سبز هم غنی از منیزیم می باشند.


ماهی چرب

برای آن که استرس را در کنترل خویش نگه دارید، ماهی چرب بیشتر بخورید. اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی هایی نظیر قزل آلا و ماهی تن یافت می گردد، مانع حرکت هورمون های استرس،  شده و در معادل بیماری قلبی، اختلالات روحی نظیر افسردگی و سندرم پیش از قاعدگی، از بدن محافظت می کند. برای مهیا کردن دائمی و درست امگا 3، حداقل دوبار در هفته 84 گرم ماهی چرب بخورید.


Tea

چای سیاه

نوشیدن چای سیاه به بهبودی سریعتر در معادل استرس یاری می کند. در تحقیقی کسانی که در شش هفته روزمره چهار لیوان چای می نوشیدند را با کسانی مقایسه کرد ند که نوشیدنی بعدی مصرف می کردند.

افرادی که چای می نوشیدند حالت آرام تری داشتند و بعد از شرایط پراسترس  هم ، میزان هورمون کورتیزول در بدن آنان پایین بود. زمان استرس کافئین قهوه، هورمون های استرس و فشار خون را بیشتر شدن می دهد.


پسته

پسته و مغزها و دانه های غیر از این منابع نیکی از چربی های سالم می باشند.

خوردن روزمره یک مشت پسته، گردو یا بادام، کلسترول، التهاب شریان های قلب و احتمال ابتلا به دیابت را کم شدن داده و از بدن در معادل اثرات استرس محافظت می کند. اگر چه مغزها غنی از کالری می باشند، در خوردن آنان زیاده روی نکنید.


آوکادو

یکی از مناسب ترین کانال های کم شدن فشار خون بالا، دریافت مقدار کافی پتاسیم در بدن می باشد و نصف آوکادو بیشتر از یک موز متوسط پتاسیم دارد.

وقتی که استرس شما با مصرف بیشتر چربی درمان می گردد، گوکامولی که از آوکادو ساخته می گردد، تبدیل سالمی خواهد بود. آوکادو غنی از چربی و کالری می باشد لیکن به اندازه پروتئین آن هم دقت نمایید.


بادام

بادام سرشار از ویتامین های سودمند می باشد: ویتامین ای نظام ایمنی را تقویت می کند و ویتامین ب بهبودپذیری بدن را در وقت حملات استرس نظیر افسردگی بیشتر شدن می دهد. برای آن که با خوردن بادام ویتامین کافی به بدن برسد، روزمره یک چهارم پیاله، بادام بخورید.


سبزیجات خام

سبزیجات شکننده و خام به روشی سراسر مکانیکی به کم شدن استرس یاری می کنند. جویدن کرفس و هویج به شل شدن فک قفل شده یاری می کند و درنتیجه استرس را از بین می برد.


اسنک در وقت خواب

مصرف کربوهیدرات ها در وقت خواب آزادشدن سروتونین مغز را تسریع می کند و موجب می گردد نیکوتر بخوابید. مثل وعده های سنگین غذایی موجب سوزش معده می شوند، غذای سبک بخورید نظیر نان و مربا.


شیر

ماده بعدی که در وقت خواب موجب کم شدن استرس می گردد، یک لیوان شیر گرم می باشد. تحقیقات نشان می دهد کلسیم، استرس و نوسانات روحی مربوط به قاعدگی را کم شدن می دهد. متخصصان، شیر بدون چربی یا کم چرب را پیشنهاد می دهند.


مکمل های گیاهی

خیلی از مکمل های گیاهی استرس را از بین می برند. یکی از گیاهانی که اکثر روی آن مطالعه شده، چای کوهی می باشد که برای کسانی که استرس متوسط و کسانی که استرس بیشتر دارند، سودمند می باشد.

اگر چه به پژوهش زیادتری احتیاج می باشد، به نظر می رسد گیاهان دارویی علایم استرس و سندرم قاعدگی را کم شدن می دهند. سنبل الطیب گیاه بعدی می باشد که اطلاق می گردد نشانه آرام قسمت دارد. با پزشک خویش درباره هر مکملی که مصرف می نمایید،  مذاکره نمایید تا آنان واکنش های احتمالی را وارسی کنند.


با ورزش کردن استرس را از خویش دور نمایید

علاوه بر تحول در رژیم غذایی، یکی از مناسب ترین کانال های کم شدن استرس، ورزش کردن می باشد. ورزش ایروبیک گردش اکسیژن را تقویت نموده و بدن را تحریک می کند تا مواد شیمایی آرام قسمت موسوم به اندورفین را بسازد.

سه تا چهار بار در هفته، هر بار  به مدت سی دقیقه ورزش نمایید. در صورتی که حال فعال نیستید، به پزشک خویش بگویید که می خواهید ورزش کردن را شروع نمایید،او شما را تشویق نموده و توصیه می کند که به کانال خویش باقی مطلب دهید.