ویتامین های گروه بی

به اعلام آلامتو و به قول هفته نامه سلامت؛ ویتامینهای سری ب عبارت می باشند از مجموعه‌ای از ویتامین‌های محلول در آب که در بر دارنده مورد های زیر می‌شوند:

  • تیامین (ب۱)
  • ریبوفلاوین (ب۲)تا مبن منزله مرغ گوساله
  • نیاسین (ب۳)
  • اسید پانتوتنیک (ب۵)
  • پیریدوکسین (ب۶)
  • بیوتین (ب۷)
  • اسید فولیک (ب۹)
  • کوبالامین (ب۱۲)

ویتامین‌های سری ب به طور کلی در چرخه متابولیسم سلولی نقش دارند لذا باعث ازدیاد متابولیسم بدن شده و رشد و تقسیم سلول‌ها را ازدیاد می‌دهند. این ویتامین‌ها در عملکرد درست دستگاه ایمنی و عصبی نقش دارند؛ و برای سلامت پوست و ماهیچه‌ها مهم می باشند.

ویتامینهای سری B موجب کم شدن استرس و افسردگی، و سلامتی پوست و اعصاب می‌گردند. ضمناً در تحقیقی نشان داده شده‌می باشد که کسانی که ویتامین ب بسیاری در خون خویش دارند ولو در صورتی که سیگاری باشند با خطر کمتری در ابتلاء به سرطان ریه مواجه می باشند.


ویتامین B1

“ویتامین B۱” یا “تیامین” برای آزاد کردن انرژی از چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها مورد احتیاج می باشد. این ویتامین، انجام متابولیکی مختلفی را در نظام اعصاب، سلول‌های خونی و عضلات فرجام می‌دهد. این ویتامین برای رشد بچه‌ها و باروری در بزرگسالان مهم می باشد.


ویتامین B2

ویتامین B۲، برای عملکرد درست غده تیروئید و سوخت و ساز بدن دارای ضرورت فوق‌العاده بسیاری می‌باشد. منابع غذایی دارای این ویتامین عبارتند از: شیر، جگر و قلوه، بادام، پنیر، تخم مرغ، گندم، سبزیجات برگ سبز و غلات وسبزی شاهی …


ویتامین B3

ویتامین B۳ هم همانند ویتامین B۲، برای ساخت هورمون تیروئید کافی می‌باشد. این ویتامین ضمناً بخشی از فاکتور تحمل گلوکز می‌باشد و هرگاه که قند خون بالا رود، آزاد می‌گردد. منابع غذایی این ویتامین عبارت می باشد از: سبوس گندم، جگر، تن، بوقلمون، مرغ، گوشت، تخم مرغ، ماهی سالمون (آزاد)، جو، پنیر، میوه خشک و برنج قهوه‌ای و مخمر یافت می‌گردد.


ویتامین B5

ویتامین B۵ انرژی بدن را افزون می‌کند، توانایی بدن را برای سوزاندن چربی ذخیره شده ازدیاد می‌دهد و تحمل رژیم لاغری را برای شما قابل اجابت تر می‌کند.

هر گونه کمبود این ویتامین به میزان چربی مصرف شده بستگی دارد. این ویتامین، در ساخت انرژی و عملکرد درست غده فوق کلیه (آدرنال) نقش دارد. منابع این ویتامین عبارت می باشد از: جگر و قلوه، گوشت، مرغ، آجیل، سبوس گندم، تخم مرغ، جو، لوبیا، نان گندم و سبزیجات برگ سبز.


ویتامین B6

ویتامین B۶، به هم یاری آیتم معدنی روی، بر روی هضم مواد غذایی تالیف می‌گذارد. ضمناً در تولید هورمون‌های تیروئیدی و سوخت و ساز بدن نقش دارد. منابع غذایی آن عبارتند از: سبوس گندم، جو، ساردین، مرغ، گوشت، برنج قهوه‌ای، کلم، میوه خشک و تخم مرغ.


بیوتین

بیوتین (یا ویتامین B7) یک ویتامین محلول در آب می باشد که به منزله کوآنزیم در بدن عمل می کند و برای متابولیسم اسیدهای چرب ، اسیدهای آمینه و گلوکز مورد احتیاج می باشد ، به همین دلیل به مقصود جایگزین و استفاده از مواد مغذی پر مصرف (چربی، پروتئین و کربوهیدرات) که از رژیم غذایی خویش دریافت می ‌کنیم، وجود بیوتین مهم می باشد.


ویتامین B9

ویتامین B۹ یا اسید فولیک، برای زنان سودمند می باشد. در تکامل لوله عصبی و حفظ سلامت نخاع جنین در طی بارداری نقش مؤثری دارد. غذاهایی که در بر دارنده مقدار چشمگیری از اسید فولیک می باشند در بر دارنده؛ جگر، عدس، سبوس برنج، مخمر آبجو، آرد سویا، نخود چشم بلبلی، لوبیای مرمری، لوبیا قرمز، بادام زمینی، اسفناج، برگ شلغم، گندم، کدو تنبل (کدو حلوایی)، مارچوبه، پرتقال وآجیل.


ویتامین B12

ویتامین B۱۲، از اعصاب و سلول‌های خونی محافظت می‌کند. در صورتی که سن شما بالای ۵۰ سال می باشد، بدنتان به میزان زیادتری از این ویتامین نیاز دارد. کمبود این ویتامین باعث کم خونی، تخریب اعصاب و کمبود حافظه می‌شود. منابع غذایی آن عبارتند از:جگرگوساله، ماهی آزاد، فیله گوساله، تخم‌مرغ.


کولین اسید چرب

کولین (Choline) جزئی از ویتامین‌های سری B می‌باشد و یک ویتامین صحیح نیست (Vitamin B4). کولین برای متابولیسم و سوخت و ساز چربی سودمند می باشد. کولین را برای سوزاندن چربی در بدن مصرف نمایید. این ماده خیلی برجسته می‌باشد. در صورتی که میزان کولین در بدن شما بسیاری کم باشد، چربی اضافی در کبد جمع می‌گردد. منابع کولین عبارت می باشد از: دل و جگر گاو، زرده تخم مرغ، گل کلم، خیار و بادام زمینی.


اینوزیتول

اینوزیتول، هم سان کولین جزئی از ویتامین‌های سری B می‌باشد و در -Inositol[۱ بدن ساخته می‌شود. اینوزیتول با کولین به متابولیسم چربی‌ها هم یاری می‌کنند. منابع آن عبارتند از: دل و جگر گاو، گندم، سویا، تخم مرغ، آجیل.