Arsenic in Food,ارسنیک

آیا میدانید که آرسنیک یک ماده سمی مضر هست که به شکل جزئی در بعضی از مواد غذایی وجود دارد؟

به بیان آلامتو و به قول آی بانو؛ حقیقت اینست که امروزه آرسنیک قسمتی از برنامه غذایی ما شده ، اساساً قابلیت خلاصی از آن وجود ندارد، لیکن می‌توانید با ساخت تغییرات جزئی در برنامه‌ی غذایی‌، خویش را کمتر در معرض آن قرار دهید.

مصرف بیشتر از مقدار این ماده منتهی به بروز سرطان پوست، ریه و مثانه، بعلاوه‌ی دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی می‌گردد. به همین علت می بایست از مدل های مختلف مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که شایدً شامل آرسنیک می باشند و مصرف می‌نمایید، باخبر شوید.

آرسنیک نیز به شکل طبیعی(به لطف مواد معدنی سنگی و خاکی) و نیز به شکل مصنوعی(آفت‌کش‌ها و حشر‌ه‌کش‌ها) وجود دارد. صورت طبیعی آن آرسنیک آلی خوانده می‌گردد، غیرسمی قلمداد می‌گردد و به طور طبیعی به دست بدن دفع می‌شود.

صورت مصنوعی آن غیرآلی خوانده شده و سرطان‌زا قلمداد می‌گردد، این همان ماده‌ایی هست که می بایست مراقب مصرف آن شوید.

آیا مساله‌ی غیر از اینی هم نسبت به‌ی آرسنیک وجود دارد؟

آرسنیک عمر فوق‌العاده طویلی دارد، سپس اگرچه مصرف آفت‌کش‌های شامل آرسنیک حال ممنوع هست، لیکن ته‌مانده‌های آن برای مدت مدیدی در خاک برقرار می‌ماند. بدین ترتیب، اساساً قابلیت خلاصی از آن وجود ندارد، لیکن به پیشنهاد کاترین کاتینگم شما می‌توانید با ساخت تغییرات جزئی در برنامه‌ی غذایی‌، خویش را کمتر در معرض مصرف آن قرار دهید.

کاترین می‌گوید، در روز از برنامه‌های غذایی مختلف و سالم پیروی نمایید که تنها محدود به تعدادی ماده‌ی غذایی نباشد. بدین ترتیب، در ضمن در صورتی که بعضی از غذاها شامل مقادیر فراوانی آرسنیک باشد، در کل کمتر در معرض این ماده قرار خواهید گرفت.

در زیر به بعضی از مواد غذایی که نمی‌توان به طور کل از برنامه‌ی غذایی حذف نمود اشاره شده هست، لیکن هم زمان نباید هر روز مصرف شوند.

ماهی‌ها با گوشت تیره

لیستی بلندبالا از مزایای افزودن ماهی به برنامه‌ی غذایی وجود دارد: دور کمری باریک‌تر، نگرانی کم‌تر نسبت به‌ی ابتلا به دیابت، قوه‌ی ادراک نیکوتر( اگر چه خرج لحظه کم‌تر در آشپزخانه را فاکتور گرفتیم). لیکن یک آیتم کوچک در آن وجود دارد که چندان برایتان مطلوب نیست، مقداری آرسنیک در غذای دریایی محبوبتان.

نتایج مطالعه‌ایی که در هفته نامه‌ی تغذیه به چاپ رسید، الگوی برنامه‌ی غذایی و کوتاه کردن ناخن انگشتان پای (بله، کوتاه‌کردن ناخن انگشتان پا که آرسنیک مصنوعی۷ نوع نامناسب آرسنیک، را جذب می‌کند) ۸۵۲ شخص از شهروندان نیوهمپشایر را مورد وارسی قرار داد.

محققان دریافتند که افق آرسنیک در بدن اشخاص، هر دو جنس مرد و زن، که حداقل یک وعده ماهی در هفته می‌خوردند، ۷.۴٪ زیاد‌تر از افرادیست که تنها ماهانه یک وعده ماهی می‌خوردند.

غذاهای دریایی که در رده‌ی ماهی‌ها با گوشت تیره(شبیه ماهی‌ تن، ماهی خال مخالی، سالمون، ساردین، ماهی‌ آب‌فام و نیزه ماهی) طبقه‌بندی می‌شوند، در زمره مجرمان اساسی وارد شدن آرسنیک به بدن می باشند. آرسنیک آلی در مجموع‌ی مدل های مختلف ماهی‌ها یافت می‌گردد.

لیکن این مطالعه اثبات نمود که آرسنیک آلی به وجود آمده در ماهی‌ها با گوشت تیره در اصل طی عملیات متابولیسم در بدن به آرسنیک غیرآلی بدل می‌شوند. محققان از اینکه چه فرایندی در ماهی‌های تیره گوشت رخ می‌دهد، لیکن در ماهی‌های بقیه نه، اطلاع ندارند. در صورتی که مصرف آرسنیک را در بقیه قسمت‌های برنامه‌ی غذایی( ساعت‌های شاد کمتر، مصرف کوینولای اکثر به جای مصرف برنج) خویش محدود نمایید، می‌توانید از مزایای مصرف ماهی سود‌مند شوید.

برنج و محصول‌های برنج

چندین سال پیش معین شد ماده‌ی غذایی پرطرفدار ما حقیقتاً مخوف هست. به دست محققان مورد آزمایش قرار گرفت و گزارشات حاکی از بود که برنج، قهوه‌ایی و سفید، بیشتر از مدل های مختلف بقیه میوه‌ها، غلات و سبزیجات شامل آرسنیک هست. اساس وارسی‌های سازمانی، مقدار آرسنیک مثال‌ایی از برنج خام ۲۲۳ واحد و آرسنیک غذاهایی که خدمت برنج می باشند، از ۳ تا ۲۲۲ واحد هست، اگر چه از نوع آرسنیک غیرآلی.

محققان بر این باورند، گیاه برنج به طور طبیعی مستعد جذب حداکثر مقدار آرسنیک به وجود آمده در خاک و آب هست، سپس شبیه گذشته، آرسنیک به وجود آمده در آفت‌کش‌ها را بیشتر از مواد غذایی گیاهی بقیه در خویش جذب می‌کند. در ضمن از این نیز بدتر، برنج قهوه‌ایی بیشتر از برنج سفید آرسنیک به خویش جذب می‌نماید، چون کم‌تر از برنج سفید فرآوری می‌گردد.

تنها غذاهای سرخ‌کردنی و پلو خطرناک نیستند، مواد غذایی تهیه شده از برنج شبیه شیره‌ی طبیعی برنج قهوه‌ایی، گندمک صبحانه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا و در ضمن ژل‌های انرژ‌ی‌زایی که دونده‌ها عاشق آن می باشند هم بیشتر از آنکه برداشت می‌نمایید شامل آرسنیک می باشند.

اساس مطالعه‌ایی که در هفته نامه‌ی نظر‌های سلامت بیرون زیست به چاپ رسید، معین شد که بیشتر از ۸۰ تا ۹۰٪ آرسنیک به وجود آمده در شیره‌های برنجی که محققان مورد آزمایش قرار دادند، آرسنیک غیرآلی هست. از آنجایی که گندمک صبحانه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و ژل‌های انرژی‌زا اکثراً با شیره‌ی برنج قهوه‌ایی شیرین‌شده هست، مقدار آرسنیک آن زیاد بالاست( از ۱۲ نوشیدنی انرژی‌زایی که مورد آزمایش قرار گرفت، ۱۱ مورد آن بیشتر از ۵۰٪ شامل آرسنیک غیرآلی بودند).

کلم بروکسل

اجازه دهید به طور رسمی از کل رستوران‌ها عذرخواهی نمائیم، چون اساس مطالعات تازه و تعدد توسط آمده از آن در نیوهمپشای، معین شد کلم مورد تمایل‌ی شما و گیاهان با برگ‌های چلیپی شامل مقادیر مهمی آرسنیک می باشند. محققان دریافتند کسانی که حداقل یکبار در هفته کلم‌پیچ می‌خورند، در مقایسه با کسانی که کلم‌پیچ مصرف نمی‌کنند، ۱۰٪ اکثر تجمع آرسنیک در زیر انگشتان پاهایشان دارند.

به اعتقاده محققان احتمالاً تجمع بیشتر از مقدار سولفور در سبزیجات با برگ‌های چلیپی مقصر اساسی باشد، چون آرسنیک رابطه تنگاتنگی با ترکیبات شامل سولفور دارد.

لیکن شایان ذکر هست که، مدل های مختلف کلم‌ها( کلم، کلم بروکلی و گل‌کلم) در زمره سبزیجاتی می باشند که بیشتر از مقدار مصرف می‌گردد( چون زیاد خوشمزه‌اند)، سپس در صورتی که شما هم از عبارت کسانی هستید که در روز کلم مصرف می‌نمایید، نیکوتر و عاقلانه‌تر هست برگ‌های رویی آن را کنده و از مدل های مختلف جدید و جوان آن بهره ببرید، تا از مزایای آن سود‌مند شوید، بی‌آنکه مجبور به حذف این ماده‌ی غذایی خوشمزه گردید و آرسنیک فراوانی جذب نمائید.

بله، پس چطور می‌توان از مواد غذایی بدون آنکه نگران بود، استفاده نمود؟

در اینجا به توصیه‌های دیوید کاتز، رئیس مرکز تحقیقاتی دانشگاه یال نگاهی می‌اندازیم: توصیه‌ی من این هست که هیچ یک از مواد غذایی را از برنامه‌ی غذایی خویش حذف نکنید، بلکه بر ترکیبی از آنان متوجه شوید. ما می‌دانیم که در مجموع، مقدار مصرف مواد غذایی بر سلامت موثر هست و این تاثیرات می‌تواند مناسب و ناموافق باشد.

سپس، مصرف بیشتر از مقدار هر شی ای در مجموع نابود کننده هست. شوربختانه از آنجایی که ما خویش به گیاهان آسیب می‌رسانیم، مواد غذایی خالص و پاک در زمره گزینه‌های ما جایی ندارند. سپس می بایست بر تاثیرات کلی آنان تمرکز نمائیم.