چند طرز تهیه ساده و خوشمزه شام ایرانی رژیمی در خانه!

چند طرز تهیه ساده و خوشمزه شام ایرانی رژیمی در خانه!

فهرست مطالب

چند طرز تهیه ساده و خوشمزه شام ایرانی رژیمی در خانه!

یکی از مهم‌ترین وعده‌‌های غذایی که در رژیم لاغری نباید حذف شود وعده شام است. در صورت حذف شام از وعده‌های غذایی موجب گرسنگی طولانی مدت و در نتیجه موجب گرسنگی عصبی، حالت تهوع و خواب نا آرام شبانه می‌شود. اما باید این نکته را نیز در نظر بگیرید که شام‌ وعده‌ای است که باید از غذاهای سبک و رژیمی در آن استفاده شود زیرا خوردن غذاهای سنگین در وعده شام موجب بی نظمی در خواب، فشار به دستگاه گوارش و چاقی و اضافه وزن می‌شود. بنابراین استفاده از شام ایرانی رژیمی می‌تواند برای شما بهبود سلامتی و خواب آرام را به شما هدیه دهد و از افزایش وزن جلوگیری کند. انواع مختلفی از شام رژیمی ایرانی برای وعده شام وجود دارد که در ادامه به معرفی و دستور پخت برخی از این انواع شام ایرانی رژیمی می‌پردازیم.
در این مطلب از سنجابه که در رابطه با شام ایرانی رژیمی است به بررسی مواردی مانند دستور پخت شام ایرانی رژیمی، عدسی، خوراک لوبیا چیتی و فلفل دلمه‌ای شکم پر، سالاد میوه، ماهی تن و سوپ سبزیجات می‌پردازیم.

دستور پخت شام ایرانی رژیمی

 

دستور پخت شام ایرانی رژیمی

انواع مختلفی از شام ایرانی رژیمی وجود دارد که هم برای قرار گرفتن در رژیم‌های لاغری و کاهش وزن مناسب هستند و هم برای سلامت بدن مناسب هستند. در ادامه به معرفی برخی از این انواع شام ایرانی رژیمی می‌پردازیم.

 

عدسی

یکی از انواع شام ایرانی رژیمی عدسی است. عدسی یک غذای بسیار مقوی و سیرکننده است. عدسی منبعی غنی از پروتئین، آهن و ویتامین‌ها است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و همچنین یک درمان مناسب برای سرماخوردگی در فصول سرد سال است. عدس به آرامی هضم شده و موجب سیری و کاهش اشتها می‌شود در نتیجه از پرخوری جلوگیری می‌کند.

برای تهیه این شام ایرانی رژیمی به موادی از جمله عدس، پیاز، سیب زمینی و آب نیاز داریم. طرز تهیه عدسی به این صورت است که ابتدا پیاز را به صورت ریز و نگینی خرد کرده و با کمی روغن تفت می‌دهیم تا پیاز سبک شود. سپس کمی زردچوبه به پیاز اضافه کرده و تفت می‌دهیم. در مرحله بعد عدس خیس شده، سیب زمینی نگینی شده، ادویه و آب را اضافه کرده و اجازه می‌دهیم به خوبی پخته و جا بیفتد. در صورت تمایل می‌تواتید رب و قارچ نیز به عدسی خود اضافه کنید.

 

خوراک لوبیا چیتی

یک شام ایرانی رژیمی دیگر که سرشار از پروتئین است خوراک لوبیا چیتی است. خوراک لوبیا چیتی یک شام ایرانی رژیمی خوشمزه و پرطرفدار است که برای شب‌های سرد زمستان و پاییز بسیار مناسب است. طرز تهیه این شام رژیمی به این صورت است که باید لوبیا چیتی را از شب قبل خیس کرده و حداقل دو بار آب لوبیا چیتی را عوض کرده تا دچار نفخ نشوید. رب، پیاز نگینی و قارچ‌ها را تفت دهید. لوبیا چیتی خیس خورده را همراه با آب کافی روی حرارت قرار دهید و سپس قارج، پیاز و رب تفت داده شده را همراه با ادویه اضافه کرده و اجازه دهید تا به خوبی پخته و جا بیفتد.

 

فلفل دلمه‌ای شکم پر

فلفل دلمه منبعی غنی از ویتامین C بوده و به جذب آهن و کلاژن‌سازی کمک می‌کند. از همین رو فلفل دلمه‌ای نقش موثری در حفظ و بهبود سلامت پوست و مو دارد. از دیگر خواص فلفل دلمه‌ای تاثیر آن در افزایش متابولیسم بدن و در نتیجه کمک به تسریع کاهش وزن است بنابراین یکی از رایج ترین انواع شام ایرانی رژیمی فلفل دلمه‌ای شکم پر است.

طرز تهیه این شام ایرانی رژیمی به این صورت است که باید فلفل دلمه‌ای را شسته و سر آن را ببرید. مواد داخل دلمه یعنی برنج، پیاز، رب، لپه، گوشتچرخ کرده، زردچوبه، سبزی دلمه و ادویه را که از قبل با هم تفت داده و نیم‌پز کرده‌اید را داخل فلفل دلمه‌ای ریخته و در آن را ببندید. فلفل دلمه‌ای‌ها را در قابلمه چیده و به آن آب اضافه کنید به صورتی که ارتفاع آب از قد فلفل‌ها بیشتر نباشد. کمی رب نیز به آب اضافه کرده و اجازه دهید به خوبی بپزد.

 

سالاد میوه

از دیگر انواع شام ایرانی رژیمی که بسیار نقوی و مفید برای سلامتی سالاد میوه است. فیبر‌های موجود در میوه به تقویت دستگاه گوارش و هضم و ویتامین‌های موجود در میوه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. سالاد میوه متناسب با فصل و سلیقه شما تهیه می‌شود.

 

ماهی تن

ماهی تن با کالری کم و پروتئین زیادی که دارد یک شام ایرانی رژیمی بسیار نفید و مناسب است. ماهی تن موجب افزایش موجب افزایش متابولیسم بدن شده و از این طریق موجب کاهش وزن می‌شود. برای مصرف ماهی تن به عنوان شام رژیمی باید روغن ماهی تن را جدا کنید‌. سپس آن را همراه با سیب‌زمینی آب‌پز، زیتون و خیارشور مخلوط کرده و شام ایرانی رژیمی سالم و سرشار از ویتامین و امگا ۳ داشته باشید.

مقاله زیر را از دست ندهید: 

 بهترین رژیم برای تناسب اندام و کاهش وزن در خانم ها

سوپ سبزیجات

یک شام ایرانی رژیمی دیگر سوپ سبزیجات است.   سوپ سبزیجات یک سوپ بدون خامه، شیر پرچرب یا رشته است و از این رو کالری کمی داشته و می‌تواند یک یک شام ایرانی رژیمی مناسب باشد. سوپ سبزیجات منبعی غنی از ویتامین‌ها بوده و موجب آبرسانی به بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. برای تهیه سوپ سبزیجات می‌توان از جعفری، هویج، پیازچه، کرفس، نخود سبز و یا هر نوع سبزی دیگری که دوست دارید استفاده کتید. این سبزیجات را خرد کرده و همراه با آب ساده و یا آب مرغ روی حرارت گذاشته تا بپزد. متناسب با سلیقه خود می‌توانید کمی مرغ ریش ریش شده یا تکه‌ای به این شام رژیمی ساده اضافه کنید.

 

شام ایرانی رژیمی

 

رژیم غذایی سالم

به‌صورت کلی، تفاوتی نمی‌کند بخواهید وزن کم کنید یا وزن خود را افزایش دهید؛ تنها در صورتی که از یک رژیم غذای درست و اصولی پیروی کنید، می‌توانید بدون محدود کردن شدید مواد غذایی یا حذف آن‌ها، به تناسب اندام برسید و به سلامتی خود نیز آسیب نزنید. رژیم‌های سنجابه، این ویژگی را دارند که هیچ ماده غذایی را حذف نمی‌کنند و تنها تعادل در مصرف آن‌ها را ایجاد می‌کنند؛ به همین دلیل در انتها، سلامتی و تناسب اندام را در کنار یکدیگر خواهید داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌های اصولی، بر روی سنجابه کلیک کنید و برای دریافت رژیم غذایی خود، بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.

 

حتما بخوانید : صبحانه کرپ و کالباس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *