تاثیرات آلودگی هوا بر سلامتی

تاثیرات آلودگی هوا بر سلامتی

فهرست مطالب

تاثیرات آلودگی هوا بر سلامتی

هر ساله در پاییز و زمستان آلودگی هوا مهمان شهرهای غول پیکر می باشد، تاثیرات آلودگی هوا بر سلامتی چیست؟ آیا این آلودگی بر جنین نتیجه ی دارد؟ ارتباطش با سرطان چیست؟

 

اثرات آلودگی هوا و سرطان ریه

ذرات جانور در هوای آلوده،خاطر اساسی مرگ‌های وابسته به سرطان در آمریکا، می‌تواند موجب سرطان ریه گردد.
حدود ۶ درصد از مرگ‌‌ومیرهای وابسته به آلودگی هوای بیرونی در دنیا به دلیل سرطان ریه می باشد. هوای آلوده امکان دارد در اشکال سایر بیماری‌ها مانند سرطان مثانه و عفونت مجرای ادراری هم نقش داشته باشد.

 

حمله‌های آسم

برخی از آلودگی‌ها مانند دود را می‌توان دید و بعضی از آلودگی‌ها مانند مونوکسیدکربن دیده نمی‌شوند. آلودگی هوا به این معنا که هر گاز یا ذره‌ای که در هوا باشد لیکن جز اجزای اساسی آن انگاشته نشود. دو فاکتور برجسته آلوده‌کننده می‌تواند روی آسم تأثیر بگذارد. ازن گازی می باشد که مه‌دود طراحی می‌کند و می‌تواند بر چگونگی تنفس تأثیر بگذارد. ذرات ریز مانند ذراتی که در گردوغبار یا دود می باشند در ریه‌های شما گیر نموده و می‌توانند به ریه‌های شما آسیب بزنتد و موجب حمله‌های اکثر آسم گردد.

 

برونشیت مزمن

دود نتیجه از ماشین‌ها، کامیون‌ها و سایر ابزار نقلیه هوا را آلوده می‌کند. در صورتی که در شهر زندگی می‌نمایید و به‌طور مرتب هوای نتیجه از دود و دم ترافیک را تنفس می‌نمایید، احتمال اینکه به بیماری برونشیت مزمن مبتلا بمانید بالاست. این مواقعی روی می‌دهد که غشای لوله‌های برونش، که هوا را به ریه‌ها منتقل می‌کنند، دچار التهاب می‌گردد. در صورتی که دچار برونشیت مزمن بمانید امکان دارد دچار تنگی نفس شده و سرفه با ترشحات غلیظ که امکان دارد به رنگ سفید، زرد و یا ولو سبز باشد، داشته بمانید.

 

بیماری‌ انسدادی ریوی مزمن

برونشیت مزمن و آمفیزم مورد های شایعی می باشند که منتهی به بیماری انسدادی ریوی مزمن می‌شوند.
این بیماری‌ها راه هوا را در ریه‌ها می‌بندند. خاطر اساسی این بیماری قرار گرفتن دراز‌مدت در معرض گازها، ذرات و دود می باشد. مطالعات نشان داده‌اند بیماری انسدادی ریوی مزمن اکثر در مناطقی که آلودگی هوا بیشتر می باشد سرایت دارد.
در صورتی که بیماری انسدادی ریوی مزمن دارید امکان دارد در مواقعی که هوا آلوده می باشد نفس کشیدن برایتان سخت‌تر باشد.
مورد های جدی امکان دارد منتهی به بستری در بیمارستان و یا ولو مرگ گردد.

 

پنومونی

یکی از تاثیرات آلودگی هوا بر سلامتی طراحی اکسید نیتروژن و دی‌‌اکسید سولفورِ می باشد، این دو ماده جانور در آلودگی هوا خطر التهاب ریه یا پنومونی را تکثیر می‌دهد. علائم حاوی درد قفسهٔ سینه، سرفه، خستگی، تنگی نفس و دمای پایین بدن می باشد.
کودکان و اشخاص مسن اکثر در معرض خطر می باشند. پنومونی خاطر اساسی مرگ کودکان در دنیا می باشد.
احتمال اینکه اشخاص مسن بعد از ارتباط دراز‌مدت با آلودگی هوا، به دلیل پنومونی در بیمارستان بستری شوند بیشتر می باشد.

 

بیماری قلبی

آلودگی هوا می‌تواند منتهی به حملهٔ قلبی، بی‌نظمی ضربان قلب (آریتمی)، نارسایی قلبی و سکته گردد. ذرات ریز جانور در آلودگی به قدر کافی کوچک می باشند که به‌آسانی به عروق خونی طریق پیدا نموده و موجب التهاب شوند. به مرور لحظه آنان می‌توانند سرعت بروز بیماری قلبی را تکثیر دهند. کسانی که نزدیک خیابان‌های شلوغ یا کارخانه ها زندگی می کنند در معرض خطر زیادتری می باشند، لیکن ولو ارتباط کوتاه‌مدت نیز می‌تواند به قلب شما آسیب بزند.

 

بیماری روانی

مطالعات نشان می‌دهد که رابطه پررنگی بین مرغوبیت هوا و بیماری روانی وجود دارد.
محققان اکثر از ۱۵۰ میلیون پروندهٔ پزشکی را در آمریکا و دانمارک وارسی کردند. آنان به این حاصل رسیدند که کسانی که در مناطقی از آمریکا با بدترین مرغوبیت هوا زندگی می‌کنند ۲۷ درصد تکثیر در مقدار اختلالات دوقطبی و ۶ درصد تکثیر در افسردگی‌های شدید دارند.

 

بیماری خودایمنی (اتوایمیون)

این مورد زمانی به وجود می‌آید که سامانه ایمنی شما به بدنتان حمله می‌کند که این اکثراً به بافت‌های شما آسیب زده و موجب التهاب اطراف قلب و ریه می گردد. محققان احتمال می‌دهند که آلودگی هوا جواب ایمنی را در ریه‌های شما تکثیر می‌دهد که امکان دارد عارضهٔ اتوایمیون معینی ساخت کند. محققان دلیل چگونگی این اتفاق را به‌طور دقیق نمی‌دانند لیکن احتمال می‌دهند ذرات هوای آلوده به داخل ریه‌ها و قلب رفته و احتمال جواب دفاعی را از آنجا تکثیر می‌دهند.

 

سقط

ازن و ذرات جانور در هوای آلوده امکان دارد نقش مهمی در سقط در نیمهٔ ابتدا حاملگی داشته باشند. محققان از چگونگی وقوع این اتفاق مطمئن نیستند لیکن احتمال می‌دهند که امکان دارد به دلیل التهاب اطراف جفت باشد. مطالعه‌ای نسبت بهٔ هوای آلودهٔ وابسته به ترافیک در آمریکا و اسرائیل، سقط بین هفتهٔ دهم تا بیستمِ حاملگی را به آلودگی هوا ربط می‌دهد.

 

نوزاد نارس

اصلی ترین نتیجه ی آلودگی هوا بر جنین احتمال زایمان زودرس و نارس بودن نوزاد در در وقت تولد می باشد. آلودگی هوا می‌تواند پهنا مواد سمی شیمیایی را در خون تکثیر دهد که سامانه ایمنی زنان حامله را تحت فشار و استرس قرار می‌دهد. این وضعیت می‌تواند جفت را ضعیف کند و موجب تولد زودرس بتوان و ولو امکان دارد منتهی به مشکل های سلامتی برای بدن همان موقع یا در دراز‌مدت گردد. هوای آلوده در کنار این می‌‌تواند منتهی به وزن پایین در زمان تولد گردد.

 

مرگ زودهنگام

نفس کشیدن در هوای آلوده ولو برای وقتی کوتاه می‌تواند موجب کم شدن طول عمر شما گردد.
هرساله بیشتر از ۴ میلیون شخص در دنیا به دلیل هوای آلودهٔ بیرون دچار مرگ زودهنگام می‌شوند. زیادترین دلیل مرگ‌ومیرها سکته، بیماری قلبی، سرطان ریه، بیماری انسدادی ریوی مزمن و عفونت‌های دستگاه تنفسی می باشد.
زیادترین ذرات کشندهٔ هوای آلوده، ازن، دی اکسید نیتروژن و دی اکسید سولفور می باشد.

 

مشکل های حافظه و یادگیری

مطالعات نشان داده‌اند که هوای آلوده می‌تواند اثرات مضری روی مغز داشته باشد. هوای آلوده به دلیل ترافیک می‌تواند رشد رفتاری و مغزی کودک را کند و آهسته کند. در بزرگسالان احتمال زوال عقل را تکثیر می‌دهد .تحقیقات نشان داده‌اند که هوای آلوده به‌علت ترافیک امکان دارد بخش‌هایی از مغز، حاوی مادهٔ خاکستری و سفید و عقده‌های قاعده‌ای، را مورد مورد نظر قرار دهد. این تغییرات مغزی که به دلیل آلودگی می باشد می‌تواند بر روی رشد تأثیر گذارد.

 

التهاب و حالت ناراحتی در بینی و چشم

هوای آلودهٔ بیرون می‌تواند موجب شماری از مشکل های مربوط به سلامتی گردد و همینطور آلودگی در داخل خانه هم می‌تواند مجر به مشکلاتی گردد.
دیوارهای جدید‌رنگ‌شده می‌تواند بخارات و ترکیبات آلی فراری رها کند که بینی و چشم شما را تحریک کند.
مبلمان یا فرش جدید امکان دارد مواد شیمیایی با بوی تند داشته باشد و موجب سردرد و گیجی شما گردد. مواد شیمیایی جانور در مواد پاک‌کننده نیز می‌تواند موجب بروز مشکلاتی گردد. سامانه گرمایشی یا سرمایشی این ذرات را در هوای خانه جابه‌جا می‌کند.  از تهویهٔ مطلوب در خانهٔ خویش مطمئن شوید و با این فعالیت از خودتان محافظت نمایید.

 

برجسته مرغوبیت هوا

چگونه معطوف شوید که هوای بیرون آلوده می باشد؟ برجسته مرغوبیت هوا می‌تواند به شما هم یاری کند. این برجسته مقیاسی بین 0 و 500 می باشد. هر چه رقم اکثر باشد آلودگی هوا اکثر و مضرتر می باشد که دارای شش پهنا می‌باشد:
نیکو، متوسط، ناسالم برای دسته‌های حساس، ناسالم، زیاد ناسالم و خطرناک.

 

منبع:

تاثیرات آلودگی هوا بر سلامتی / نتیجه ی آلودگی هوا بر جنین / اثرات آلودگی هوا و سرطان / اثرات آلودگی هوا و سرطان

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *