راهنمای کامل مصرف ایبوپروفن

راهنمای کامل مصرف ایبوپروفن

فهرست مطالب

راهنمای همه ی مصرف ایبوپروفن

راهنمای کامل مصرف ایبوپروفن
 ایبوپروفن را می‌توان روزی ۳ الی ۴ بار مصرف کرد؛ حداکثر دوز مصرفی ایبوپروفن بدون نسخه پزشک روزی ۱۲۰۰ میلی‌گرم هست

راهنمای همه ی مصرف ایبوپروفن

 ایبوپروفن احتمالاً باعث سوء هاضمه در شما شود که می‌توانید آن را بعد از مصرف غذا و یا با شیر مصرف نمایید.

ایبوپروفن یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی شناخته می‌گردد که در شکل مصرف بیشتر از مقدار آن شخص به وضعیت تهوع، استفراغ، دل درد یا ضمناً بیهوش شدن دچار می‌گردد. این دارو عوارضی دارد که اکنون  هدف داریم به تشریح آن بپردازد.

زیادتر بدانید : عوارض مصرف ایبوپروفن با معده خالی

زیادتر بدانید : جایگزینهای طبیعی برای ایبوپروفن، ایمن و بدون عوارض

ایبوپروفن چیست؟

ایبوپروفن (Ibuprofen) که با نام‌های تجاری ادویل (Advil)، جنپریل (Genpril)، میدل آی بی (Midol IB)، مورتین آی بی (Motrin IB)، پروپرینال (Proprinal) و غیره، هم شناخته می‌گردد، یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی هست.

روش‌ کارکرد ایبوپروفن به این صورت هست که هورمون‌هایی را که در بدن موجب التهاب و درد می‌شوند را کم شدن می‌دهد.

میزان و روش مصرف ایبوپروفن

ایبوپروفن را می‌توان روزی ۳ الی ۴ بار مصرف کرد؛ حداکثر دوز مصرفی ایبوپروفن بدون نسخه پزشک روزی ۱۲۰۰ میلی‌گرم هست. این دارو را نباید برای درمان درد به مدت بیشتر از ۱۰ روز و برای درمان تب به مقدار بیشتر از ۳ روز مصرف کرد، در شکل تداوم درد و تب می بایست به پزشک مراجعه کرد. پزشک می‌تواند در شکل صلاح‌دید ایبوپروفن را با مقادیر تا ۳۲۰۰ میلی‌گرم و یا به مدت زیادتر تجویز کند.

دقت نمایید؛ دارو را در ساعات مشخصی از روز مصرف نمایید تا احتمال فراموش شدن یک وعده کم گردد با این اکنون چنانچه مصرف یک وعده از ایبوپروفن را فراموش کردید به محض به یاد آوردن آن را مصرف نمایید و چنانچه هنگام به یاد آوردن، همان هنگام مصرف وعده بعدی باشد دوز مصرفی را دو مقابل نکنید و تنها به مصرف دوز فعلی بسنده نمایید.

ایبوپروفن در دوران بارداری جزو دسته B هست به این معنا که برای جنین ضرری ندارد، لکن می بایست مبنای دستور پزشک مصرف گردد، لکن در ۳ ماهه سوم بارداری این دارو جزء دسته D قرار می‌گیرد که نباید استفاده گردد و مصرف آن موجب بروز اختلالات جنینی می‌گردد.

چنانچه مصرف ایبوپروفن باعث سوء هاضمه در شما می‌گردد می‌توانید آن را بعد از مصرف غذا و یا با شیر مصرف نمایید.

گذشته از مصرف ایبوپروفن به پزشک خویش بگویید چه دارو‌های به جز آن ضمناً دارو‌های گیاهی را مصرف می‌نمایید. این دارو‌ها امکان دارد با ایپوپروفن تداخل تالیف داشته باشند.

پس از خوردن قرص‌های ایبوپروفن برای پیشگیری از آسیب و تحریک ۳۰-۱۵ دقیقه از خوابیدن یا دراز کشیدن اجتناب نمایید.

سالمندان زیادتر از سایرین در معرض خطر مشکل ها گوارشی و خونریزی دهنده می باشند.

در صورتی که ایبوپروفن را برای درد یا تب می‌خورید و درد ظرف ۱۴ روز و تب ظرف ۳ روز نیکوتر نشده یا ضمناً بدتر شده هست با پزشکتان راهنمایی نمایید.

ایبوپروفن را دور از دسترس کودکان، دور از گرما، نور تاثیرگذار یا حرارت مرطوب نگهداری نمایید (در این شرایط ایبوپروفن فاسد می‌گردد).

در زمان مصرف این دارو نباید مشروبات الکلی بنوشید. چون احتمال آسیب به معده زیادتر خواهد شد. در کنار این نباید تا معین شدن جواب بدنتان به دارو رانندگی یا در کوشش‌های خطرناک کسب و کار نمایید چون این دارو در بعضی از اشخاص باعث گیجی، سرگیجه، یا خواب آلودگی می‌گردد.

ایبوپروفن را بدون توصیه پزشک به کودکان کوچکتر از ۱۲ سال ندهید.

از مصرف استامینوفن یا آسپرین همزمان با ایبوپروفن اجتناب نمایید.

در صورتی که زیادتر از مقدار مورد احتیاج، ایبوپروفن را مصرف کردید، به مسائل اورژانسی نسبت به مصرف افزون این دارو مراجعه نمایید و یا از پزشک هم یاری بگیرید.

علائم مصرف بیشتر از مقدار ایبوپروفن

وضعیت تهوع، استفراغ، دل درد، خواب‌آلودگی، مدفوع سیاه یا خونی، سرفه به دنبال بالا آوردن خون، تنفس ارزشی و کم عمق، غش کردن یا بیهوش شدن از علائم مصرف بیشتر از مقدار ایبوپروفن هست.

از چه نکاتی در دوره مصرف ایبوپروفن می بایست خودداری کرد؟

ibuprofen.jpg

از نوشیدن الکل خودداری نمایید؛ چون امکان دارد خطر خونریزی معده را در شما فزونی دهد.

از مصرف آسپرین در دوره مصرف ایبوپروفن خودداری نمایید. در صورتی که در اکنون مصرف آسپرین برای جلوگیری از سکته‌ مغزی یا حمله‌ قلبی هستید، از مصرف ایبوپروفن خودداری نمایید؛ چون ایبوپروفن موجب کم شدن نمود آسپرین در محافظت از قلب و رگ‌های خونی می‌گردد. چنانچه مجبورید که هر دو دارو را مصرف نمایید، ایبوپروفن را حداقل ۸ ساعت گذشته یا ۳۰ دقیقه بعد از آسپرین، مصرف نمایید.

گذشته از مصرف هر گونه داروی سرماخوردگی، آلرژی یا مسکن، از دکتر یا مسئول داروخانه نسبت به قابلیت مصرف همزمان این دارو‌ها بپرسید. چون خیلی از دارو‌هایی که به شکل آزاد فروخته می‌روند، شامل آسپرین می باشند و یا خیلی به ایبوپروفن مانند هست.

مصرف این دارو‌ها به دنبال نیز، می‌تواند موجب گردد که شما یک ماده‌ دارویی را به مقدار زیاده از مقدار وارد بدن خویش نمایید. گذشته از مصرف این دارو‌ها وارسی نمایید که آیا شامل آسپرین، ایبوپروفن، کتوپروفن یا ناپروکسن می باشند یا خیر.

عوارض مصرف ایبوپروفن

علائم گوارشی سان سوء هاضمه، سوزش سردل، معده درد و… از علائم شایع دارو‌های NSAIDs هست که برای کم شدن آنان مصرف دارو پس از غذا توصیه می‌گردد. در شکل تداوم دار شدن این عوارض با پزشک خویش راهنمایی نمایید.
برای بهبود اسهال ناشی از مصرف این دارو، مصرف وعده‌های غذایی راحت و مایعات به میزان کافی توصیه می‌گردد.
حس تهوع ناشی از این دارو با مصرف وعده‌های غذایی سبک و پرهیز از غذا‌های پرچرب و پرادویه کم شدن می‌یابد.
در شکل مشکل ها تنفسی و هرگونه علائم حساسیت دارویی (سان ورم شکل و دهان) به پزشک خویش مراجعه نمایید.
در شکل نظاره دفع خون یا مدفوع تیره، استفراغ شامل خون یا شکم درد شدید، مصرف دارو را قطع و به پزشک خویش مراجعه نمایید.

زیادتر بدانید : هشدار! مصرف ایبوپروفن در مردان این خطر را در پی دارد

زیادتر بدانید : سودمندی ایبوپروفن در کاهش تب کودکان

زیادتر بدانید : چه قرص مسکنی،سردرد را کاهش می دهد؟

جمع آوری : دسته سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : yjc.ir

منبع : seemorgh.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *