رنگ دکوراسیون بهاری

رنگ دکوراسیون بهاری

رنگ دکوراسیون بهاری رنگ دکوراسیون بهاری زمانی فصل بهار آغاز می گردد شما نیز می بایست به ذهن بهاری کردن دکوراسیون داخلی خانه تان بمانید.

مشاهده مطلب
تفاوت‌ها و شباهت‌های کرونا و آنفولانزا

تفاوت‌ها و شباهت‌های کرونا و آنفولانزا

فهرست مطالب

فرق‌ها و شباهت‌های کرونا و آنفولانزا

فرق‌ها و شباهت‌های کرونا و آنفولانزا کدام هست؟ برای جواب به این سوال کافی هست بگوییم کووید ۱۹ (کروناویروس) و آنفولانزا شباهت‌ها و فرق‌های خیلی دارند. برای تشخیص اینکه آیا کرونا دارید یا آنفولانزا امکان دارد احتیاج به آزمایش باشد. در کنار این می‌توانید هر دو بیماری را به طور همزمان داشته شوید. با خواندن این مطلب در خصوصٔ این دو بیماری و چاره‌هایی برای محافظت از خویش خواهید آموخت.

در لحظه مجموع‌گیری کووید ۱۹ امکان دارد این را گوش داده شوید که بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ (کووید ۱۹) مانند به آنفولانزا هست. کووید ۱۹ و آنفولانزا هر دو بیماری‌های مسریِ تنفسیِ ناشی از ویروس‌ها می باشند. بعضی از علائم متداول در این دو بیماری‌ مشابه هست. لیکن با مقایسه‌ای دقیق‌تر می‌توان به این مساله پی برد که اثرگذاری متفاوتی بر اشخاص دارند.

از آنجایی که آنفولانزا مدت لحظه زیادتری هست که وجود دارد، پزشکان داده های گسترده‌تری در تماس با جلوگیری و درمان این بیماری دارند. در صورتی که تا به حال در اکنون یادگیری در خصوصٔ کووید ۱۹ می باشند.

 

شباهت‌های‌ کووید ۱۹ و آنفولانزا چیست؟

چاره‌های انتقال ویروس‌هایی که منتهی به کووید ۱۹ و آنفولانزا می‌شوند، مشابه هست. هر دوی این ویروس‌ها می‌توانند بین کسانی که در ارتباط و فاصلهٔ نزدیک با نیز قرار دارند (دو متر) منتقل شوند. این ویروس‌ها از راه قطرات تنفسی و ائروسل‌های (aerosols) خارج‌شده از دهان و بینی موقع بحث کردن، عطسه و سرفه منتشر می‌شوند. این قطرات می‌توانند داخل دهان و یا بینی شخص نزدیک فرود آمده و یا به دست آن فرد تنفس شوند. یکی سایر از طریق‌های انتقال این ویروس‌ها، لمس کردن میزان آلوده به ویروس به دست فرد و بنابراین دست زدن به دهان، بینی و چشم‌های خویش هست.

 

کرونا و آنفولانزا علائم و اثر‌های مشترک اضافه دارند که حاوی مورد ها زیر می‌گردد:

  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس یا سخت در تنفس
  • خستگی
  • گلودرد
  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • درد عضلانی
  • سردرد
  • وضعیت تهوع و استفراغ که اکثر در کودکان شایع هست

 

علائم و اثر‌های هر دو بیماری می‌تواند از بدون علائم بودن گرفته تا علائم خفیف یا شدید را حاوی گردد. از آنجا که کووید ۱۹ و آنفولانزا علائم مشابهی دارند، تشخیص بیماری‌تان فقط بر پایه علائم امکان دارد سخت باشد. برای تشخیص اینکه آیا کرونا دارید یا آنفولانزا احتمالاً احتیاج باشد که آزمایش بدهید. در کنار این می‌توانید به طور همزمان هر دو بیماری را داشته شوید.

نیز کووید ۱۹ و نیز آنفولانزا می‌توانند منتهی به عوارض جدی شبیه ذات‌الریه، سندرم دیسترس تنفسی حاد، نارسایی عضو، حملات قلبی، التهاب قلب یا مغز، سکتهٔ مغزی و مرگ شوند.

خیلی از اشخاص مبتلا به آنفولانزا یا افرادی که کووید ۱۹ خفیف دارند، می‌توانند در خانه با استراحت و مصرف مایعات بهبود یابند. لیکن بعضی از اشخاص مبتلا به آنفولانزا یا کووید ۱۹ به شدت بیمار شده و می بایست در بیمارستان بستری شوند.

 

فرق‌ها و شباهت‌های کرونا و آنفولانزا در چیست؟

کرونا و آنفولانزا فرق‌هایی‌ دارند. کووید ۱۹ و آنفولانزا به دست ویروس‌های متفاوتی ابداع می‌شوند. COVID-19 به دست کروناویروس تازه به نام SARS-CoV-2 ابداع می‌گردد، در صورتی که آنفلوانزا ناشی از ویروس‌های آنفلوانزای A و B هست.

علائم کووید ۱۹ و آنفلوانزا در لحظه‌های مختلفی ظاهر می‌شوند و فرق‌هایی دارند. در شکل ابتلا به کووید ۱۹ امکان دارد احساس چشایی یا بویایی خویش را از دست بدهید. علائم COVID-19 به طور کلی دو تا 14 روز پس از در معرض ویروس قرار گرفتن بروز پیدا می‌کنند. علائم آنفولانزا عموماًً حدود یک تا چهار روز پس از مواجهه با ویروس ظاهر می‌شوند.

به نظر می‌رسد که کووید ۱۹ مسری‌تر هست و بلافاصله‌تر از آنفولانزا وسعت می‌یابد. بیماری شدید شبیه آسیب ریه امکان دارد در کرونا اکثر از آنفلوانزا دیده گردد. به نظر می‌رسد مقدار مرگ‌ومیر در بیماری کووید ۱۹ اکثر از آنفولانزا باشد.‌

COVID-19 موجب ابداع عوارض متفاوتی در مقایسه با آنفولانزا می‌گردد‌، شبیه لخته شدن خون و سندرم التهابی چندسیستمی در کودکان(MIS-C).

فرق سایر این هست که آنفولانزا با داروهای ضدویروسی قابل درمان هست. در اکنون حاضر هیچ داروی ضدویروسی برای درمان کرونا تائید نشده هست. محققان در اکنون آنالیز داروها و درمان‌های خیلی برای کووید ۱۹ می باشند. بعضی از داروها امکان دارد به کم شدن شدت کووید ۱۹ یاری کنند.

برای یاری به کم شدن خطر ابتلا به آنفولانزا می‌توانید واکسن آنفولانزا را سالانه دریافت کنید. واکسن آنفلوانزا در کنار این می‌تواند از شدت آنفولانزا و خطر ابتلا به عوارض جدی بکاهد. هر ساله واکسن آنفولانزا در معادل سه یا چهار ویروس آنفلوانزا که انتظار می‌رود در آن سال در فصل آنفلوآنزا شایع‌تر باشند، محافظت و ایمنی ابداع می‌کند. این واکسن را می‌توان به شکل تزریقی یا اسپری بینی دریافت کرد.

واکسن آنفولانزا از شما در معادل ابتلا به کووید ۱۹ محافظت نمی‌کند. تحقیقات در کنار این نشان می‌دهد که دریافت واکسن آنفولانزا احتمال ابتلا به کرونا یا دیگر عفونت‌های تنفسی را در شما بیشتر شدن نمی‌دهد.

در اکنون حاضر هیچ واکسنی برای ویروس ایجادکنندهٔ کووید ۱۹ در دسترس نیست. لیکن محققان در کوشش‌اند واکسن‌هایی را برای پیشگیری از کووید ۱۹ ساخت کنند.

 

 کووید ۱۹ چه تأثیری بر فصل آنفلوآنزا در سال جاری دارد؟

فصل آنفلوآنزا عموماًً در پاییز و زمستان هست. این احتمال وجود دارد که در فصل آنفولانزا ویروس‌های ابداع‌کنندهٔ کووید ۱۹ و آنفلوانزا همزمان سرایت پیدا کنند. در صورتی که این اتفاق بیفتد، اشخاص امکان دارد به طور همزمان به یک یا هر دو بیماری مبتلا شوند. آزمایش می‌تواند تعیین کند که کدام ویروس را دارید و به پزشکان برای درمان مطلوب یاری می‌کند. کسانی که دچار بیماری شدید کرونا یا آنفولانزا می‌شوند، امکان دارد کافی باشد که به طور همزمان در بیمارستان بستری شوند که این مطلب می‌تواند موجب پر شدن بیمارستان‌ها گردد.

 

چطور می‌توانید از ابتلا به کووید ۱۹ و آنفولانزا پیشگیری نمایید؟

خبر درست این هست که شما می‌توانید با فرجام اقدامات احتیاطی نمونه، به طور همزمان خطر ابتلا به ویروس‌های ایجادکنندهٔ کووید ۱۹، آنفولانزا و دیگر عفونت‌های تنفسی را کم شدن دهید. در حقیقت، بعضی تحقیقات نشان داده‌اند که پیروی از این اقدامات، شبیه رعایت فاصلهٔ اجتماعی و استفاده از ماسک، امکان دارد به کوتاه شدن فصل آنفلوآنزا یاری نموده و شمار مبتلایان به آنفولانزای سال جاری را کم شدن دهد.

 

اقدامات احتیاطی نمونه برای کم شدن خطر ابتلا به کووید ۱۹، آنفلوانزا و دیگر عفونت‌های تنفسی عبارت‌اند از:

  • پرهیز از رویدادهای عالی و اجتماعات گسترده
  • اجتناب از ارتباط نزدیک (در فاصلهٔ 2 متر) با هر فردی خارج از خانه، علی الخصوص در صورتی که در معرض خطر ابتلا به نوع شدید بیماری هستید.
  • شستن دست‌ها به مدت حداقل 20 ثانیه با آب و صابون یا استفاده از ضدعفونی‌کنندهٔ دست بر پایهٔ الکل که شامل حداقل 60٪ الکل باشد.
  • استفاده از ماسک شکل موقع حضور در محل‌های عمومی شبیه فروش‌گاه مواد غذایی که حفظ فاصلهٔ اجتماعی با دیگران دشوار هست.
  • پوشاندن دهان و بینی با آرنج یا دستمال موقع سرفه و عطسه
  • اجتناب از لمس چشم‌ها، دهان و بینی
  • تمیز و ضدعفونی کردن روزمرهٔ سطوحی که در ارتباط بیشتر می باشند، شبیه دستگیرهٔ درها، کلیدهای برق، ادوات الکترونیکی و پیشخوان‌ها

 

فرجام این اقدامات پیشگیرانه می‌تواند به شما در حفظ سلامت یاری نموده و خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ یا آنفولانزا را کم شدن دهد.

 

منبع:

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *