روش صحیح ماسک زدن چیست؟

روش صحیح ماسک زدن چیست؟

فهرست مطالب

چاره مناسب ماسک زدن چیست؟

وقت مطالعه: 2 دقیقه

1399-09-20

چرا پوشاندن بینی با ماسک پر اهمیت می باشد؟ روش مناسب ماسک زدن چیست؟

کلٔ ما کسانی را دیده‌ایم که تنها ماسک را روی دهان خویش گذاشته و بینی خویش را بیرون می‌گذارند، و احتمالاً با خویش ذهن نموده بمانید که آیا این وضعیت درست می باشد؟ خیر، این‌طور نیست. لکن چاره مناسب ماسک زدن چیست؟ در این مطلب به این می‌پردازیم که چرا پوشاندن بینی با ماسک همچون پوشاندن دهان پر اهمیت می باشد.

ویروس سارس کووید ۲ (عامل بیماری کووید ۱۹) در مجاری بینی اشخاص زندگی می‌کند. هنگامی‌که شخص آلوده نفس خویش را بیرون می‌دهد، ذرات ویروسی را هم به کنار بازدم از مسیر بینی خویش به هوا منتقل می‌کند (دقت نمایید که در اینجا درباره بازدم راحت مکالمه می‌کنیم نه سرفه و عطسه، ضمناً عمل راحتٔ تنفس هم موجب انتشار ذرات آلوده می‌گردد؛ درباره سرفه و یا عطسه این‌ مورد شدیدتر می باشد). ماسکی که با آن دهان و بینی خویش را بپوشانید از انتقال ذرات عفونی از مسیر هوا به دیگران پیشگیری می‌کند.

احتمالاً کسانی که ماسک را بر روی بینی خویش نمی‌گذارند، حالت سلامتی نموده و برداشت می‌کنند ذرات خارج‌شده از بینیِ آنان سراسرً بی‌خطر بوده و هیچ ضرری ندارد. لکن همان‌طور که پیش‌تر گوش داده‌اید، اشخاص شاید بدون علائم بوده لکن آلوده به ویروس و ناقل باشند. در نتیجه شخصی شاید حالت کند که به علت سالم می باشد، پس نیازی به پوشاندن بینی با ماسک نیست، لکن راهی برای آگاهی داشتن این مورد وجود ندارد.

استفاده از ماسک به‌طور مناسب تنها برای محافظت از دیگران نیست. تحقیقات نشان می‌دهد که ماسک موجب کم شدن مقدار تنفس ویروس‌ها به دست شخص شده و او را از بیمار شدن محافظت می‌کند. در نتیجه در صورتی که بینی خویش را از ماسک بیرون بگذارید، ذرات زیادتری از هوای اطراف را تنفس نموده و اکثر در معرض خطر ابتلا به کووید-19 قرار می‌گیرید.

بعضی از اشخاص ادعا می‌کنند که به علت احتقان یا انحراف بینی و یا یک مسئلهٔ پزشکی از مسیر بینی نفس نمی‌کشند. لکن این دلیلی برای نپوشاندن بینی با ماسک نیست. ضمناً در صورتی که حالت ‌می‌نمایید نمی‌توانید از مسیر بینی نفس بکشید، هوا همچنان از مسیر مجاری بینی شما در اکنون حرکت می باشد؛ شاید از مسیر تنفس، ذرات ویروسی را به داخل کشیده و یا از مسیر بینی بیرون دهید. در نتیجه تا اینجای کار نیز کافی می باشد که بینی خویش را بپوشانید.

در صورتی که پوشاندن بینی و دهان با ماسک به شما حالت خفگی و ترس (تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا) می‌دهد، اقسام بعدی پوشش‌های شکل همچون ماسک قوی‌تر یا گتر چندلایه را امتحان کنید تا موردی را پیدا نمایید که بتوانید آن را به‌آسانی و به شیوهٔ مطلوب روی بینی و دهان خویش قرار دهید تا از شما و اشخاص نزدیکتان در مساوی کووید-19 محافظت نماید.

 


منبع:

چاره مناسب ماسک زدن چیست؟

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *