آش ماست سنتی

آش ماست سنتی

آش ماست سنتی   مکتب برتر آشپزی ایرانی مملو از خصوصیت‌های خارق العاده می باشد که در طی قرن‌های متمادی به تکامل والایی رسیده. یکی

مشاهده مطلب
دلایل عجیب برای افزایش وزن

دلایل عجیب برای افزایش وزن

فهرست مطالب

دلایل عجیب برای بیشتر شدن وزن

در صورتی که زیادتر از معمول همیشگی کالری مصرف نموده یا کمتر ورزش نمایید از اینکه موقع وزن کردن، وزن شما زیادتر باشد تعجب نمی‌نمایید، لکن در صورتی که کارهای معمول قبلی خویش را بدون خلق هرگونه تغییری اعمال می‌دهید و وزنتان همچنان بالا می‌رود، می بایست در مقایسه با عاملی که موجب بالا رفتن وزن شما می‌گردد دقیق‌تر شوید. در این مطلب دلایل عجیب برای بیشتر شدن وزن را برایتان شرح خواهیم داد.

 

کمبود خواب

دو مسئله در مکان فعالیت درباره خواب و بیشتر شدن وزن وجود دارد. ابتدا اینکه در صورتی که تا دیر وقت بیدار شوید احتمال بسیاری وجود دارد که در آن موقع تنقلات مصرف نمایید که به معنای دریافت کالری زیادتر می باشد. خاطر سایر این می باشد که هنگامی کمبود خواب دارید، ارزش هورمون‌ها  تبدیل می‌کند که منتهی به گرسنگی و بیشتر شدن اشتها شده و در کنار این موجب می‌گردد که پس از خوردن حس سیری نکنید.

 

استرس

هنگامی شرایط زندگی سخت می‌گردد بدن ما علاقه ی به وضعیت بقا و پایستگی پیدا می‌کند. کورتیزول که هورمون استرس نام دارد ترشح می‌گردد که بیشتر شدن اشتها را به پیوست دارد. در کنار این در موقع اضطراب داشتن میل به غذاهای ساده و حاضر با کالری بالا زیادتر می‌گردد .ترکیب این دو عامل عرصهٔ مساعدی برای بیشتر شدن وزن را خلق می‌نماید.

 

داروهای ضدافسردگی

متأسفانه عارضهٔ جانبی برخی داروهای ضدافسردگی بیشتر شدن وزن می باشد. در صورتی که اندیشه می‌نمایید که داروهای شما موجب بیشتر شدن وزنتان می‌گردد با پزشک خویش در خصوصٔ تبدیل در روند درمان خودتان مذاکره نمایید. لکن هیچ موقع خودسرانه دارو را قطع نکنید یا روند درمان را تبدیل ندهید.

در نظر داشته شوید که برخی اشخاص بعد از آغاز درمان دارویی، بیشتر شدن وزن را فقط به این خاطر تجربه می‌کنند که حس مناسب تری دارند که این خویش منتهی به بهبود اشتها می‌گردد. در کنار این افسردگی خویش می‌تواند موجب تبدیل در وزن گردد.

 

استروئید

درمان‌های ضدالتهاب استروئیدی نظیر پردنیزون اشتهاآور می باشند و موجب بیشتر شدن وزن می‌شوند. احتباس مایعات و بیشتر شدن اشتها دلایل اساسی بیشتر شدن وزن می باشد. برخی اشخاص امکان دارد موقع استفاده از استروئیدها معطوف تبدیل در بخشی از بدن که چربی در آنجا ذخیره می‌گردد نظیر شکل، شکم و پشت گردن شوند.

در صورتی که به مدت بیشتر از یک هفته استروئید مصرف نموده‌اید، آن را به‌طور ناگهانی و یک‌دفعه قطع نکنید، چون که می‌تواند منتهی به موارد جدی گردد. نخست می بایست با پزشک خویش راهنمایی نمایید.

 

داروهایی که امکان دارد موجب بیشتر شدن وزن شوند

چندین داروی نسخه‌ای سایر با افزوده وزن در تماس می باشند. لیست این داروها در بر دارنده داروهای ضدسایکوتیک (داروهایی که برای درمان اختلالات اسکیزوفرنی و دوقطبی استفاده می‌شوند)، به علاوه داروهایی که برای میگرن، غش، فشارخون بالا و دیابت به فعالیت می‌روند، می باشد. با پزشک خویش تعامل کنید تا راهی برای درمان علائم پیدا نمایید که عوارض جانبی کمتری داشته باشد.

 

بعضی قرص‌ها را مقصر ندانید

بر خلاف باور عموم، ثابت نشده می باشد که ترکیب قرص‌های ضدبارداری (استروژن و پروژسترون) منتهی به بیشتر شدن وزن دراز‌مدت گردد. اطلاق می‌گردد که بعضی از زنانی که قرص‌های ترکیبی استفاده می‌کنند امکان دارد افزوده‌وزن وابسته به احتباس مایعات را تجربه کنند لکن این عموماًً کوتاه‌مدت می باشد. در صورتی که تا حالا نیز نگران بیشتر شدن وزن احتمالی هستید با پزشک خویش مذاکره نمایید.

 

هیپوتیروئیدیسم یا کم‌کاری تیروئید

در صورتی که غدهٔ تیروئید شما (غدهٔ پروانه‌ای شمایل در جلوی گردن) به اندازهٔ کافی هورمون طراحی نکند، شما شایدً حس خستگی، ضعف و سرما نموده و دچار بیشتر شدن وزن می‌شوید. بدون هورمون تیروئید کافی سوخت‌و‌ساز شما کم شدن می‌یابد و شایدً دچار بیشتر شدن وزن می‌شوید. عملکرد تیروئید ولو اندکی کمتر از حد نرمال امکان دارد موجب بیشتر شدن وزن گردد. درمان هیپوتیروئیدیسم با دارو امکان دارد بیشتر شدن وزن را معکوس کند.

 

یائسگی به‌تنهایی مقصر نیست

زیادتر خانم‌ها نزدیک لحظه یائسگی دچار بیشتر شدن وزن می‌شوند لکن شایدً هورمون‌ها فقط خاطر بیشتر شدن وزن نیستند. بالا رفتن سن متابولیسم را کم شدن می‌دهد که موجب می‌گردد کالری کمتری بسوزانید. تغییرات در سبک زندگی (نظیر کمتر ورزش کردن) هم نقش مهمی ایفا می‌کند. لکن بخش‌هایی از بدن که دچار بیشتر شدن وزن می‌گردد و تجمع چربی دور کمر زیادتر از لگن و ران، می‌تواند به خاطر یائسگی باشد.

 

سندروم کوشینگ

بیشتر شدن وزن علامتی متداول در سندروم کوشینگ می باشد. حالتی که شما در معرض میزان فراوانی هورمون استرس (کورتیزول) هستید که موجب بیشتر شدن وزن و سایر ناهنجاری‌ها می‌گردد.

در صورتی که برای آسم، آرتریت یا لوپوس استروئید دریافت نمایید احتمال ابتلا به سندروم کوشینگ در شما وجود دارد. این سندروم در کنار این هنگامی غدد فوق کلیوی، کورتیزول بسیاری ترشح کند، اتفاق می‌افتد یا ‌می‌تواند به تومور هم مرتبط باشد. بیشتر شدن وزن امکان دارد اطراف شکل، گردن، کمر و بخش بالای پشت شما خاص‌تر باشد.

 

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک مورد هورمونی پر اهمیت در زنانِ در سن باروری می باشد. زیادتر زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک در تخمدان‌هایشان شمار بسیاری کیست‌های کوچک رشد می‌کند. این شرایط منتهی به عدم تعادل هورمونی می‌گردد که بر چرخهٔ قاعدگی زنان تأثیر گذاشته و می‌تواند منتهی به آکنه و موی افزون و اضافی در بدن آنان گردد. زنان مبتلا به این بیماری مقاوم به انسولین می باشند (هورمونی که قند خون را کنترل می‌کند) در نتیجه امکان دارد موجب بیشتر شدن وزن در آنان گردد. وزن در این زنان زیادتر در اطراف شکم جمع می‌گردد که آنان را در معرض خطر بالای بیماری قلبی قرار می‌دهد.

 

ترک سیگار

ترک سیگار یکی از مناسب ترین اقدامات برای سلامتی شماست. هنگامی سیگار را ترک می‌نمایید امکان دارد دچار بیشتر شدن وزن شوید لکن شایدً کمتر از آنچه اندیشه می‌نمایید. به طور میانگین کسانی که مصرف سیگار را قطع می‌کنند دچار بیشتر شدن وزنی کمتر از ۵ کیلوگرم می‌شوند. بعد از چندین هفته این حس گرسنگی متوقف می‌گردد که این، کم شدن وزن افزوده‌شده را ساده‌تر می‌کند.

 

در صورتی که وزن افزوده می‌نمایید چه نمایید؟

قانون ابتدا

هیچ درمان و دارویی را بدون راهنمایی با پزشک خویش متوقف نکنید. ضرورت دارویی را که مصرف می‌نمایید بدانید. چون که برای سلامتی شما حیاتی می باشد. در کنار این امکان دارد عامل غیر از اینی خاطر بیشتر شدن وزن شما باشد. پزشک شما می‌تواند خاطر بیشتر شدن وزنتان را تشخیص دهد.

 

قانون دوم

خودتان را با اشخاص غیر از اینی که داروی مشابه استفاده می‌کنند مقایسه نکنید. کلٔ افراد با مصرف دارویی یکسان عوارض جانبی مشابهی را تجربه نمی‌کنند. ولو در صورتی که یک دارو موجب گردد که فردی دچار کم شدن وزن گردد، این امکان دارد برای شما صدق نکند.

 

قانون سوم

به یاد داشته شوید که در صورتی که بیشتر شدن وزن شما تنها به خاطر احتباس آب باشد، بیشتر شدن وزن دائمی یا چربی نیست. زمانی که استفاده از دارویی را متوفق نموده یا بیماری شما تحت کنترل باشد، پف‌کردگی ناشی از احتباس آب امکان دارد از بین برود. در کنار این می بایست در این وقت های رژیم کم‌نمک داشته شوید.

 

قانون چهارم

با پزشک خویش درباره داروی غیر از اینی که می‌توانید مصرف نمایید راهنمایی کنید. در خیلی از مسائل پزشک شما می‌تواند داروی غیر از اینی را تجویز نماید که همان عوارض جانبی را نداشته باشد.

 

قانون پنجم

در خصوصٔ اینکه آیا بیشتر شدن وزن به خاطر کم شدن متابولیسم (به‌دلیل شرایط بیماری یا دارو) می باشد یا خیر دانش یابید. در صورتی که این‌طور می باشد مطمئناًً برای کمپانی در تکاپو‌هایی که متابولیسم را بالا می‌برد لحظه اختصاص داده و تحرک داشته شوید.

 

 

منبع:

دلایل عجیب برای بیشتر شدن وزن

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *