درخواست مشاوره آنلاین

درخواست مشاوره آنلاین

مشاوره قبل از طرح پرسش، با استفاده از بخش مخصوص جستجوی سایت (که در تمام صفحات قابل مشاهده است) و یا بخش پرسش و پاسخهای متداول،  براحتی میتوانید مطلب مورد نظرتان را درسایت بیابید . پرسش و پاسخ ۵ پرسش و پاسخ ۴ پرسش و پاسخ ٣ پرسش و پاسخ ۲ پرسش و پاسخ ۱ […]

مشاهده مطلب
حقایقی در مورد امگا 3

حقایقی در مورد امگا 3

فهرست مطالب

حقایقی در زمینه امگا 3

وقتی‌که نوبت به چربی می‌رسد، اسید‌های چرب امگا 3 مثال‌ای از چربی‌ها می باشند که نباید مصرف آنان را کم شدن دهید. دو نوع اسید چرب امگا 3 اساسی به نام‌های EPA و DHA در ماهی‌های خاصی یافت می‌شوند. ALA (اسید آلفالینوانیک) یکی سایر از اسید‌های چرب امگا 3 می باشد که در منابع گیاهی همچون آجیل و دانه‌ها یافت می‌گردد. بدن شما نه‌فقط برای عملکرد خویش به این اسید‌های چرب احتیاج دارد، بلکه این اسید‌های چرب مزایا اضافه برای سلامتی هم دارند. در این مطلب حقایقی در زمینه امگا 3 را خواهیم گفت. این چربی برای درمان افسردگی، آلزایمر، رماتیسم مفصلی و بیماری‌های سایر می‌تواند سودمند باشد.

 

اسید‌های چرب چطور به سلامت شما یاری می‌کنند

چربی خون (تری‌گلیسیرید)

مکمل‌های روغن ماهی می‌توانند موجب کم شدن پهنا تری‌گلیسیرید شوند. داشتن مقادیر بالای این چربی خون، شما را در معرض خطر بیماری‌های قلبی و سکتهٔ مغزی قرار می‌دهد.

 

روماتیسم مفصلی

مکمل‌های روغن ماهی (EPA+DHA) امکان دارد سفتی و درد مفاصل را مهار کنند. ایضاً این‌طور به نظر می‌رسد که مکمل‌های امگا 3 موجب ازدیاد اثربخشی دارو‌های ضدالتهاب می‌شوند.

 

افسردگی

بعضی محققان دریافته‌اند که فرهنگ‌هایی که غذا‌هایی با مقادیر بالای امگا 3 می‌خورند، مقدار افسردگی کمتری دارند. اثرات مکمل‌های روغن ماهی بر افسردگی گوناگون می باشد. برای وارسی اینکه آیا این روغن‌ها می‌توانند تغییری خلق نمایند، تحقیقات زیادتری احتیاج می باشد.

 

رشد کودک

به نظر می‌رسد DHA برای رشد بینایی و عصبی در نوزادان پر اهمیت می باشد.

 

آسم

رژیم غذایی شامل امگا 3 موجب کم شدن التهاب می‌گردد که یکی از مؤلفه‌های اساسی در درمان آسم می باشد. ولی مطالعات زیادتری مورد نیاز می باشد تا نشان دهد آیا مکمل‌های روغن ماهی عملکرد ریه را بهبود می‌بخشند یا میزان دارویی را که شخص برای کنترل بیماری احتیاج دارد، کم شدن می‌دهند.

 

زیاد‌فعالی

بعضی مطالعات نشان می‌دهد که روغن ماهی می‌تواند علائم زیاد‌فعالی (ADHD) را در بعضی کودکان کم شدن داده و مهارت‌های ذهنی آنان همچون تفکر، تداعی و یادگیری را بهبود بخشد. ولی تحقیقات زیادتری در این عرصه مورد نیاز می باشد و از مکمل‌های امگا 3 نباید به منزله ی درمان اساسی استفاده گردد.

 

بیماری آلزایمر و زوال عقل

بعضی تحقیقات نشان می‌دهد که امگا 3 می‌تواند به محافظت در معادل بیماری آلزایمر و زوال عقل یاری کند و تأثیر مثبتی در کم شدن تدریجی حافظه مرتبط با ازدیاد سن داشته باشد. ولی این مورد تا الان قطعی و اثبات‌شده نیست.

 

از چه موادی می‌توان امگا 3 دریافت نمود

در شکل قابلیت سعی نمایید اسید‌های چرب امگا 3 را به جای مکمل‌ها از غذا‌ها دریافت کنید. حداقل دو بار در هفته ماهی‌های روغنی را که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 نوع DHA و EPA می باشند در برنامهٔ غذایی خویش داشته بمانید و سعی نمایید تا مقدار قابلیت به شکل سرخ‌شده مصرف نکنید.

 

این مورد ها حاوی:

  • آنچوی‌ماهیان
  • آبی‌ماهی
  • شاه‌ماهی
  • خال‌مخالی
  • نیزه‌ماهی
  • سالمون
  • ساردین
  • ماهی خاویاری
  • قزل‌آلای دریاچه
  • تن

اگرچه خوردن ماهی‌های چرب اکثر، ایدهٔ نیکی می باشد، ولی شایدً بعضی از آنان دارای مقادیر بالایی جیوه، بی‌فنیل‌های پلی‌کلر (PCB) یا سموم سایر‌اند که از آن عبارت می‌توان به ماهی خال‌مخالی و شمشیر ماهی اشاره کرد.

ماهی‌هایی همچون قزل‌آلا و ماهی سالمون بی‌خطرتر‌اند.

 

منابع غذایی مناسب از اسید چرب امگا3 نوع ALA عبارت‌اند از:

  • گردو
  • روغن و تخم بذر کتان
  • روغن کانولا
  • روغن سویا
  • دانه‌های چیا

در حالی‌که غذاهای شامل اسید‌های چرب امگا 3 دارای مزایا زیادی برای سلامت بدن‌اند، بعضی از آنان همچون روغن و آجیل می‌توانند کالری اضافه داشته باشند. سعی نمایید آنان را در مقدار اعتدال مصرف کنید.

 

آیا می بایست از مکمل‌های اسید‌های چرب امگا 3 استفاده نمود؟

روغن ماهی دارای اسیدهای چرب نوع EPA و DHA می باشد. روغن جلبک دارای DHA می باشد و امکان دارد گزینهٔ نیکی برای کسانی باشد که ماهی نمی‌خورند.

گذشته از گزینش و مصرف مکمل‌های اسیدهای چرب امگا 3 با پزشک خویش در زمینه مصرف این مکمل‌ها راهنمایی کنید. بسته به پهنا سلامت شما و دیگر داروهایی که می‌خورید، امکان دارد توصیه‌ها یا هشدارهای خاصی برای شما داشته باشد. نسخه‌های امگا 3 هم حاضر می باشد. Epanova، Lovaza، Omtryg و Vascepa دارای DHA/DPA می باشند و برای بزرگسالانی با پهنا تری‌گلیسیرید 500 میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا بالاتر توصیه می‌گردد. برخلاف مکمل‌های روغن ماهی، ایمنی و مرغوبیت این داروها برای استفادهٔ ناب، تأیید و کنترل می‌گردد.

به اشخاص مبتلا به بیماری قلبی عموماًً توصیه می‌گردد در روز 1 گرم (1000 میلی‌گرم) از ترکیب DHA /EPA از روغن ماهی مصرف نمایند.

کسانی که دارای بعضی شرایط ناب سلامتی‌اند امکان دارد دوزهای حداکثر 4 گرم در روز مصرف نمایند، ولی این شغل تنها و تنها با اجازه و بازرسی پزشک تمام می‌گردد.

متداول‌ترین عوارض جانبی روغن ماهی، سوءهاضمه و طراحی گاز می باشد. در این شکل، مصرف مکمل‌هایی که پوشش دارند امکان دارد به حل سخت یاری نماید.

مکمل‌های امگا 3 می‌توانند خونریزی را اکثر کنند. در صورتی که به بیماری خونریزی مبتلا هستید و یا داروهایی مصرف می‌نمایید که می‌توانند خونریزی را ازدیاد دهند، گذشته از استفاده از مکمل‌های امگا 3، با پزشک راهنمایی کنید.

 


منبع:

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *