اثرات منفی رسانه‌ها بر کودکان

اثرات منفی رسانه‌ها بر کودکان

فهرست مطالب

اثرات بد کانال پخش‌ها بر کودکان

امروزه زیادتر کودکان پیش از اینکه ولو بتوانند دوچرخه‌سواری کنند، به دستگاه‌هایی همچون تلویزیون، تبلت و تلفن‌های هوشمند دسترسی دارند. اثرات بد کانال پخش‌ها بر کودکان را نیکوتر بشناسیم تا بتوانیم آن را مدیریت کنیم.

فناوری می‌تواند قسمتی از کودکیِ سالم باشد، به شرطی که از آن سوءاستفاده نشود. برای مثال، کودکان پیش‌دبستانی می‌توانند در یادگیری الفبا از تلویزیون یاری بگیرند، علم‌آموزان از برنامه‌ها و بازی‌های آموزشی این دستگاه‌ها مصرف ببرند و نوجوانان تحقیقات برپایه اینترنت خویش را با استفاده از این دستگاه‌ها اعمال دهند.

 

ولی نگاه کردن به صفحهٔ ارائه این دستگاه‌ها برای مدت هنگام بلند، مناسب نیست:

  • احتمال چاقی در کودکانی که به‌طور مداوم بیشتر از 4 ساعت در روز را خرج تماشای تلویزیون و یا استفاده از این دستگاه‌ها می‌کنند، زیادتر هست.
  • کودکانی که صحنه‌های خشونت‌آمیز را در تلویزیون نظاره می‌کنند، زیادتر رفتار پرخاشگرانه از خویش نشان می‌دهند و از اینکه در این جهان ترسناک، اتفاق بدی برایشان بیفتد، می‌ترسند.
  • نوجوانانی که بازی‌ها و برنامه‌های ویدیویی خشن، بازی می‌کنند، زیادتر پرخاشگراند.
  • شخصیت‌ها در تلویزیون و در بازی‌های ویدیویی اکثراً رفتار‌های پرخطر همچون سیگار کشیدن و نوشیدن مشروبات الکلی را به نگاره می‌کشند و در کنار این باورهای کلیشه‌ای جنسیتی و نژادی را تقویت می‌کنند.

به همین خاطر برای والدین زیاد برجسته هست که هنگام استفاده از این کانال پخش‌ها را کنترل کنند و محدودیت‌هایی برای یقین از اینکه کودک و یا نوجوان هنگام اضافه را برای شغل و استفاده از این دستگاه‌ها خرج نمی‌کند، تعیین نمایند.

 

چه مقدار استفاده از کانال پخش توصیه می‌گردد؟

آکادمی اطفال آمریکا دستورالعمل‌های زیر را برای هنگام استفاده از این دستگاه‌ها توصیه می‌کند:

  • نوزادان و کودکان نوپا تا 18 ماهگی: نباید از این دستگاه‌ها استفاده کنند مگر موقع ارتباط تصویری با خانواده و دوستان.
  • کودکان نوپا از 18 ماه تا 24 ماه: استفادهٔ گاه‌به‌گاه از این دستگاه‌ها در حضور والدین یا مراقب کودک.
  • کودکان پیش‌دبستانی: نباید زیادتر از 1 ساعت در روز استفاده کنند، اگر چه فقط برای دیدن برنامه‌‌های آموزشی و همقدم با والدین یا مراقب کسی دیگر که می‌تواند به کودکان در فهم آنچه می‌بینند، یاری کند.
  • کودکان و نوجوانان 5 تا 18 سال: والدین می بایست نسبت بهٔ هنگام استفاده از این دستگاه‌ها که حاوی تلویزیون، کانال پخش‌های اجتماعی و بازی‌های ویدیویی هست، محدودیت‌هایی وضع کنند و در این دستور ثابت‌گام باشند. استفاده از این دستگاه‌ها نباید مانعی برای خواب کافی و یا داشتن تحرک بدنی باشد.

 

تأثیر دیدن صحنه‌های خشونت‌آمیز در کودکان

یک کودک آمریکایی تا سن 18 سالگی شاهد 200 هزار انجام خشونت‌آمیز از روش تلویزیون هست. خیلی از این رفتارها، به دست اشخاص نیکی که برای کودکان تحسین‌برانگیزاند، اعمال می‌شوند. در اصل، در بازی‌های ویدیویی قهرمان اکثراً با جنگیدن و یا کشتن دشمن پیروز می‌گردد.

هنگامی‌که بچه‌ها می‌خواهند اختلاف بین درست و نادرست را فهم کنند، دیدن خشونت و این تناقض‌ها شاید منتهی به سردرگمی آنان گردد. کودکان به‌ویژه از تصاویر ترسناک و خشن می‌ترسند. فقط گفتن اینکه این تصاویر حقیقی نیستند و خطری برای آنان ندارند، حالشان را نیکوتر نمی‌کند، چون آنان تا به حال نمی‌توانند اختلاف بین توهم و واقعیت را تشخیص دهند. مشکل های رفتاری، کابوس‌ها و سختی در خواب شاید بعد از قرار گرفتن در معرض چنین خشونت‌هایی اتفاق بیفتند.

کودکان در سنین بالاتر هم شاید از تصاویر خشن بترسند. گفتگو کردن منطقی با کودکان در این سن، به آنان یاری می‌کند، پس عرضهٔ داده های یقین‌قسمت و صادقانه برای کم شدن ترس برجسته هست. ولی ولو نیکوتر هست نگذارید کودکان برنامه‌هایی را ببینند و یا بازی‌هایی را اعمال دهند که از نظرشان ترسناک هست.

 

تماشای رفتار‌های مخاطره‌انگیز

بازی‌های تلویزیونی و ویدیویی سرشار از مضمون‌هایی‌اند که رفتار‌های پرخطر همچون نوشیدن الکل، مصرف مواد مخدر و سیگار کشیدن را جذاب، سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز به نگاره می‌کشند.

مطالعات نشان داده هست نوجوانانی که محتوای جنسی اضافه از تلویزیون تماشا می‌کنند، زودتر از همسالان خویش که این نوع مضمون را تماشا نمی‌کنند، به تلاش جنسی روی می‌آورند.

با این اکنون که آگهی بازرگانی سیگار در تلویزیون ممنوع هست، کودکان اشخاص اضافه را در تلویزیون می‌بینند که در برنامه‌ها سیگار می‌کشند. این موجب می‌گردد رفتار‌هایی همچون سیگار کشیدن و نوشیدن الکل قابل اجابت به نظر برسند و شاید منتهی به مشکل های مصرف و سوءاستفاده از مواد گردد.

 

تماس با چاقی

مدت‌ها هست که متخصصان، چاقی، چالش برجسته سلامتی این روز‌ها را با تماشای بلند‌مدت تلویزیون مرتبط می‌دانند. هنگامی‌که کودکان به صفحهٔ ارائه خیره می‌شوند، بی‌تحرک‌اند و علاقه ی به خرج بین‌وعده دارند. کودکان در کنار این با آگهی بازرگانی فراوانی مواجه می‌شوند که آنان را به خوردن غذا‌های ناسالم همچون چیپس سیب‌زمینی و نوشیدن نوشابه‌های بدون کالری که اکثراً بین‌وعده‌های مورد تمایلٔ کودکان‌اند، ترغیب می‌کنند.

مطالعات نشان داده هست کم شدن مقدار تماشای تلویزیون در کودکان منتهی به بیشتر شدن وزن کمتر و کم شدن برجسته تودهٔ بدنی (BMI) می‌گردد. جایگزینی هنگام بازی ویدیویی با هنگام بازی در فضای باز یکی به جز آن از طریق‌های نیکی هست که در یاری به کودکان برای حفظ وزن سالم مؤثر هست.

 

فهم آگهی بازرگانی تجاری

زیادتر کودکان زیر 8 سال نمی‌دانند که آگهی بازرگانی برای فروش یک سود هست. کودکان 6 سال به بالا نمی‌توانند اختلاف بین یک برنامهٔ تلویزیونی و یک ترویج را تشخیص دهند، به‌ویژه در صورتی که شخصیت پرطرفدار آنان، پول آن سود باشد. ولو شاید کافی باشد مقصود از آگهی بازرگانی به کودکان سنین بالاتر هم تداعی گردد.

اگر چه نمی‌توان به‌طور همه ی از مواجههٔ کودکان با پیغام‌های بازرگانی پیشگیری نمود. می‌توانید تلویزیون را خاموش نمایید یا حداقل هنگام تماشای کودکان را محدود نمایید، ولی آنان همچنان آگهی بازرگانی تازه‌ترین محصول ها را می‌بینند و می‌شوند.

هنگامی‌که کودکان محصول ها ترویج‌شده را درخواست می‌کنند، شرح دهید که آگهی بازرگانی تجاری و بازرگانی به‌گونه‌ای تولید شده‌اند که اشخاص مورد‌هایی را که لزوماً به آنان نیازی ندارند طلب کنند. و این آگهی بازرگانی اغلبً برای این هست که ما اندیشه کنیم این محصول ها به نوعی احتیاج ما را رفع نموده و ما را خوشحال می‌کنند.

 

پس، چه کاری می‌توان اعمال داد؟ به کودکان بیاموزید که مخاطب‌هایی هوشمند باشند. از آنان سؤالاتی همچون مورد ها زیر بپرسید:

  • چه موردی را درباره این ترویج دوست دارید؟
  • آیا اندیشه می‌نمایید این سود واقعاً به همان نیکی‌ای هست که در ترویج به نظر می‌رسد؟
  • آیا اندیشه می‌نمایید این انتخابی سالم هست؟

 

سعی نمایید مواجههٔ کودکان با آگهی بازرگانی تلویزیون را با استفاده از مورد ها زیر کم شدن دهید و محدود نمایید:

  • ضبط برنامه‌هایی که آگهی بازرگانی تجاری ندارند.
  • در هنگام پخش تبلیغات، تلویزیون را در وضعیت بی‌صدا بگذارید و از او سؤال‌هایی نسبت بهٔ برنامه بپرسید.
  • استفاده از نظام پخش سینمای خانگی.

با تعیین محدودیت‌های سالم در هنگام ارائه و شناختن اینکه کودک شما چه‌موردی را تماشا می‌کند و چه بازی‌ای را اعمال می‌دهد، به کودک خویش در کسب خوب ترین نتایج از کانال پخش‌ها یاری نمایید.

 


 منبع:

اثرات بد کانال پخش‌ها بر کودکان / اثرات بد کانال پخش‌ها بر کودکان

منبع : www.moheb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *