bloating

تا هنگامی که نفخ شکم را تجربه نکرده شوید نمیتوانید واقعاً با مشکل های آن مانوس شوید، هرچند نفخ میتواند به مرور وقت بر طرف گردد لکن ناراحتی که ابداع میکند واقعاً آدم را کلافه میکند.

به اعلام آلامتو و به قول کاتالوگ تناسب اندام؛ وقت آن می باشد که پف شکمتان را خالی نمایید. نفخ ــ مایع جمع شده بین سلولهای بدن_ می‌تواند بخاطر هضم اشتباه، سدیم بیشتر از مقدار یا عادت ماهیانه‌تان بوجود بیاید. لکن به نقل از کارشناسان، در صورتی که به شی ای که می‌خورید دقت داشته شوید، عموماً می‌توانید از نفخ پیشگیری نمایید.

خبر نیکی می باشد، مگر نه؟ با این مواد غذایی از بین برنده نفخ، در همه ی طول سال اندامی متناسب داشته شوید:


  1. آب هم گام با لیمو

خیلی از اشخاص هنگامیکه دچار نفخ می‌شوند، از خوردن آب خرج نظر می‌کنند. در حالیکه در اصل می بایست برعکس اینکار را پایان دهند. دیوید گروتو، دارای مدرک RD، عضو هیات راهنمایی FITNESS و نویسنده “۱۰۱ ماده غذایی که می‌توانند زندگی شما را نجات دهند و خوب ترین چیزهایی که می‌توانید بخورید” می‌گوید: اشخاص اندیشه می‌کنند هنگامیکه دچار احتباس آب می‌شوند، می بایست نوشیدن آب را کم شدن دهند لکن این درست نیست.

حفظ آب در اصل، طریق بدن شما برای نگه داشتن مایعات می باشد تا دچار کم آبی نشوید. گروتو می‌گوید: در صورتی که سخت نفخ دارید، وقت آن می باشد که مایعات زیادتری مصرف نمایید، نه اینکه آنان را محدود نمایید.

از آنجا که لیمو هنگامیکه به آب افزوده گردد، یک ادرار آور طبیعی و یک ملین ملایم می باشد، مصرف این مایع می‌تواند به کم شدن میزان نمکی که در بدن برقرار مانده، هم یاری کند. تنها مطمئن شوید که آن را از لیوان می‌نوشید، نه از نی، تا هوای اضافی نبلعید.


  1. هندوانه

همه ی مدل های مختلف صیفیجات برای سلامت شما سودمند می باشند لکن هندوانه، به عنوان یکی از آبدارترین میوه‌ها، شناخته شده می باشد. شاید به این دلیل می باشد که از ۹۲٪ آب تشکیل شده می باشد.

به نقل از گروتو، هندوانه خاصیت ادرار آوری طبیعی دارد و یک منبع عالی از پتاسیم می باشد. او می‌گوید: هنگامی گفتگو از کنترل نفخ می‌گردد، تعادل بین سدیم و پتاسیم، شاخص می باشد.

برای تهیه یک نوشیدنی خانگی، لیمو، خیار، هندوانه و رزماری را با نیز مخلوط نمایید (احتیاط: هنگامیکه این نوشیدنی را مصرف می‌نمایید، امکان دارد اکثر از مقدار معمول به استفاده از دستشویی احتیاج پیدا نمایید).


  1. رزماری و زردچوبه

رزماری با تقریب برای درمان هر شی ای به شغل می‌رود، از سوزش سردل و سردرد گرفته تا دندان درد و فشار خون بالا.

جکی نیوجنت، دارای مدرک RD، کارشناس تغذیه آشپزی، عضو هیئت راهنمایی FITNESS و سر آشپز می‌گوید: رزماری، گاز روده را هم درمان نموده و به هضم هم یاری می‌کند. او توصیه می‌کند که رزماری را در چایتان خیس نمایید یا آن را با کرفس یا جعفری مخلوط نمایید و با استفاده از آن غذای همیشگیتان را بپزید.

زردچوبه، بخاطر تواناییش برای مبارزه با درد و التهاب، در آسیا با قیمت می باشد. زردچوبه برای هم یاری به ناراحتی معده و کم شدن نفخ هم سودمند می باشد.از این ادویه زرد روشن در غذاهای آسیایی یا برای طعم دادن به غذاهای مورد تمایل تان بهره ببرید.


  1. لوبیا و عدس

بیشتر بیماران گروتو که سخت نفخ دارند، سدیم بیشتر از مقدار مصرف نموده و فیبر و پتاسیم کمی را دریافت نموده‌اند. او می‌گوید: کم شدن سدیم و ازدیاد پتاسیم مصرفیتان، با تقریب یک تاثیر بلافاصله در کم شدن نفخ خواهد داشت.

عدس با میزان فیبر بالایی که دارد، گزینش نیکی برای هم یاری به هضم می باشد. مواد غذایی غنی از پتاسیم حاوی لوبیا سفید، دانه‌های سویا و لوبیای لیما می باشند و ایضاً بالاترین فیبر را در بین سبزیجات دارند.

نیوجنت می‌افزاید که لوبیاها بطور طبیعی سرشار از استروژن و پروتئین می باشند و می‌توانند نفخ ناشی از عادت ماهانه را کم شدن دهند.


  1. ماست

از آنجا که اشخاص خیلی به لاکتوز حساس می باشند، نیکوتر می باشد در اسموتی بعدیتان بجای شیر از ماست بهره ببرید، خصوصاً ماست‌های پروبیوتیک. نیوجنت می‌گوید: ماست از پیش هضم شده می باشد و قند شیر، تجزیه شده می باشد.

در حالیکه در شیر، اینگونه نیست، و همین مورد می‌تواند موجب گاز و نفخ گردد. هویت پروبیوتیک‌های لاکتوباسیلوس و اسیدوفیلوس به وجود آمده درماست می‌تواند علائم نفخ را بهبود ببخشد. برای تهیه یک اسنک ضد نفخ تازه، مقداری خربزه در ماست بریزید.


مواردی برای جلوگیری از نفخ برای مکرر

  • برای آنکه شکمتان را در همه ی طول روز، تخت نگه دارید، گروتو و نیوجنت می‌گویند که این مشاوره‌ها را به یاد داشته شوید:
  • مصرف سدیمتان را به حداقل میزان ممکن برسانید و بجای غذاهای فراوری شده، مواد غذایی جدید را گزینش نمایید. به عنوان نمونه، سینه بوقلمون جدید در مقایسه با بوقلمون فراوری شده و بسته بندی، سدیم کمتری دارد.
  • مصرف الکلتان را کم شدن دهید. هنگامیکه بیشتر از مقدار الکل می‌نوشید، می‌توانید دچار کم آبی شوید که موجب می‌گردد بدنتان، مایعات را جذب کند.
  • در صورتی که نفختان بعلت یبوست می باشد، به غذاهایی روی بیاورید که آب را در خویش نگه می‌دارند شبیه سبوس گندم یا غلات سبوس دار.
  • شیوه زندگی شما می‌تواند بر نفخ نتیجه ی بگذارد، پس مطمئن شوید که به میزان کافی می‌خوابید و هر روز حداقل ۳۰ دقیقه جنبش تحویل دادنی پایان می‌دهید تا مایعات در بدنتان به حرکت در آیند. در صورتی که افزون مسافرت می‌نمایید و درهواپیما می‌نشینید یا همه ی روز در پشت میزتان هستید، پاهایتان را تکان دهید یا هر ساعت،چرخی در مکان کارتان بزنید.
  • در صورتی که نفخ شما به یک سخت مزمن جایگزین شده، با یک پزشک راهنمایی نمایید.