انبه mango

انبه اخیراً طرفداران خاصی برای خویش پیدا نموده هست و این طرفداران جذب طعم و خوشمزگی این میوه یا خواص جادویی و درمانی آن شده اند.

به بیان آلامتو به قول باشگاه خبرنگاران؛ انبه میوه ای هست که هم برای خودش و هم هسته آن خواص تنوع ذکر شده هست ، ولی به راستی این میوه خارق العاده و با خصوصیت های سودمند از کجا آمده و چه تاریخچه ای دارد؟!

انبه چیست؟

انبه میوه شیرین و خوش طعمی هست که دارای ویتامین C و A و اقسام گوناگون کاروتنوئیدها هست که موجب تقویت سامانه ایمنی می گردد.

انبه از پر مصرف ترین میوه ها در دنیا هست که در مناطق گرمسیری می روید و متعلق به 4000 سال پیش بوده هست .

این میوه پر خاصیت در هند رشد نموده و به سافدا مشهور هست ، انبه با پسته و بادام هندی هم خانواده هست و 1000 نوع گوناگون دارد .

این میوه ی هسته دار از دو قسمت بیشتر تشکیل شده هست:

بخش گوشتی بیرونی و هسته.

بخش گوشتی، هسته را دربرمی گیرد و در داخل هسته هم، دانه ی انبه قرار دارد.

نارگیل، گیلاس، آلو، هلو، زیتون و خرما هم میوه هایی از همین سری اند .

تاریخچه انبه

انبه یا منجو Mango با نام علمی Mangifera ، میوه‌ای گرمسیری و از تیره پسته‌ایان هست.

خاستگاه انبه از هزاران سال پیش در شبه‌ جزیره هند پرورش داده می‌شد و بین قرن پنجم و چهارم پیش از میلاد به آسیای شرقی رسید؛ اگر چه این درخت امروزه در زیادی از سرزمین های گرمسیری پرورش داده شده و در تمام جهان صادر می‌گردد.

میوه انبه علاوه بر مصارف خوراکی، آشپزی و آب‌ میوه‌ گیری، به موضوع طعم‌ دهنده، رنگ‌ دهنده و عطر کاربرد دارد. برگ‌های درخت انبه هم برای مصارف زینتی قرار می‌گیرد.

درخت انبه قد بلندی دارد و شاید به ۳۵ تا ۴۰ متر برسد.

قطر بخش شاخ و برگ‌ دار آن هم می‌تواند به ۱۰ متر برسد. عمر این درخت دراز بوده و بعضی از درخت‌ های انبه با وجود ۳۰۰ سال سن تا حالا میوه می‌دهند.

رنگ برگ‌های درخت انبه در اول و پس از جوانه زدن نارنجی مایل به صورتی هست، که با گذشت هنگام به رنگ قرمز تیره، و بنابراین سبز تیره در می‌آید.

شکوفه‌های انبه کوچک و سفیدرنگ به شکل خوشه‌های ۱۰ تا ۴۰ سانتی‌متری می باشند.

هر شکوفه ۵ گلبرگ، ۵ کاسبرگ و ۵ پرچم دارد، و رایحه‌ای شبیه موگه بهار دارد.

انبه ها نوعاً میوه هایی منحنی صورت با پوست سبز، مایل به صورتی،طلایی یا قرمز و نارنجی زیبا، خیلی معطر ودر بر گیرنده دانه های کرکین پهن وخیلی برتر می باشند. تنوعات بسیاری در این میوه حاضر هست.

آنان ضمناً می توانند گرد، بیضی و قلوه ای صورت باشند.

هر کدام از این میوه هاطعم، مزه واستحکام مغز ساقه خویش را دارند.

دست یابی میوه‌ ها حدود ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد.

وزن انبه‌ ها می‌تواند بین ۵۰۰ گرم تا ۲٫۵ کیلوگرم باشد. رنگ و اندازه انبه‌ های رسیده با دقت به مکان و نور متغیر هست. میوه رسیده می‌تواند زرد، نارنجی، قرمز یا سبز باشد.

به زمان دست یابی میوه‌ها بوی شیرهٔ ملایمی می‌دهند و با فشار ملایمی فرو می‌ روند.

در وسط میوه هسته درشتی هست که با دقت به نوع درخت می‌تواند صاف یا دارای رشته و فیبرهایی در گوشت میوه باشد. گوشت میوه به رنگ زرد تیره و شیرین هست.

طعم انبه‌ ها با دقت به گونه‌ شان خیلی گوناگون هست. به علاوه، با دقت به نوع میوه یا این که بیشتر از مرز رسیده باشد، گوشت آن می‌تواند صاف یا رشته‌ رشته‌ای باشد.

امروزه یک‌ دوم تمام محصول های انبه به سرزمین هند تعلق دارد. علاوه بر این سرزمین، انبه در آمریکای شمالی، مرکزی، جنوبی، کارائیب، جنوب و مرکز آفریقا، استرالیا، چین، پاکستان و آسیای جنوب‌شرقی پرورش داده می‌گردد. این گیاه به آسانی پرورش داده می‌گردد. زیادترین مساحت زیر کشت انبه در کشور ما به استان هرمزگان اختصاص دارد.

انبه در کشور ما در سواحل دریای عمان، مناطق راسک، سرباز، قصرقند، نیک شهر، دشتیاری و چابهار در سیستان و بلوچستان و در کنار این در استان هرمزگان در شهرستان های میناب، رودان، بندرعباس وحومه آن وجاسک کشت شده هست، در شهرستان حاجی آباد هرمزگان هم درختان انبه بارور یافت می‌شوند. قدمت کشت این درخت در استان هرمزگان به بیشتر از ۳۰۰ سال میرسد، انبه در کنار این در استان کرمان در شهرستانهای جیرفت و کهنوج کشت گردیده هست.

در کنار این در شمال کشور ما در استان گیلان میوه ای ریز و آبدار وجود دارد که در اصطلاح عامیانه به آن انبه می گویند که در حقیقت بدلیل باردهی بیشتر درخت آن در بیان گیلکی به آن انبوه اطلاق میشده و کم کم تبدیل نام یافته هست.

خواص انبه

کارشناسان در به روز ترین تحقیق‌های خویش دریافتند مصرف انبه می‌تواند از ابتلای شخص به بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت پیشگیری کند.

بر مبنای این تحقیق دانشمندان با تجزیه و بررسی خواص انبه دریافتند مصرف آن افزون بر درمان بیماریهای قلبی – عروقی و دیابت، برای سلامت مغز، پوست بدن و بهبود عملکرد روده‌ها هم سودمند هست.

از حرف دلایل ابتلا به دیابت نوع 2، می‌توان رژیم غذایی بد پر مواد شیرین و پرچرب، کم تحرکی و فرجام ندادن ورزش منظم، داشتن استرس و افسردگی، چاقی، کنترل نکردن دوره‌ای قند خون، مصرف مواد دخانی، ابتلا به دیابت بارداری و هم بعضی خصوصیت‌های ژنتیکی در اشخاص را نام برد.

دیابت نوع 2 می‌تواند باعث نارسایی کلیوی، کم بینایی، زخم دیابتی و قطع اعضای بدن و ضمناً مرگ گردد، به همین علت مراقبت و جلوگیری از ابتلا به آن خیلی برجسته هست.

در این پژوهش در کنار این ابراز شده هست که دانشمندان ایرانی در خصوص فایده انبه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر به نتایج مثبتی دست پیدا نموده اند.

دانشمندان سرزمین کره هم دریافتند مصرف انبه می‌تواند باعث کلاژن سازی پوست و پیشگیری از پیری زودرس و خلق چین و چروک گردد، در کنار این مصرف این میوه در پیشگیری از ریزش موی سر هم موثراست.

از حرف سایر مزایای مصرف انبه، کم شدن مقدار کلسترول و تری گلیسیرید خون هست که عاملی برجسته در ابتلای اشخاص به بیماری‌های قلبی و چاقی می باشند.

انبه می‌تواند باعث تقویت باکتری‌های سودمند روده و پیشگیری از بروز بیماری‌های دستگاه گوارش و چاقی گردد.

با وجود همه ی خواص انبه، خوردن این میوه در بعضی اشخاص باعث خلق آلرژی غذایی می‌گردد به همین علت می بایست گذشته از خوردن آن از عدم نیاز آلرژی غذایی اعتماد پیدا کرد.