سوپ flu-diet

در در وقت بروز آنفلوانزا بدن شما به کالری زیادتری احتیاج دارد به علت هر چه درجه حرارت بدن بالاتر می رود، سوخت و ساز بدن هم بیشتر شدن می یابد.

داشتن برنامه غذایی بد طول دوره ی این بیماری و استعداد ابتلا به آن را تشدید می کند، مناسب ترین مسیر برای پیشگیری از این روند، ترکیب یک رژیم غذایی مطلوب و رعایت بهداشت هست.

بایدهای تغذیه ای در آنفلوانزا

  • سوپ و غذاهای آبکی غیر از این خصوصاً وقتی که با مرغ طبخ می گردد، به مرطوب نگه داشتن بینی، پیشگیری از کم آبی بدن و مبارزه با التهاب گلو یاری می کند.
  • چای داغ هم درد گلو را تسکین داده و از گرفتگی بینی پیشگیری می کند؛ اگر چه نه آن قدر داغ که به بافت مری آسیب زند.
  • میوه های خانواده مرکبات پر ویتامین ث می باشند و اگرچه از آنفلوانزا پیشگیری نمی کنند، لکن می توانند طول دوره آن را کم شدن دهند. ضمناً ویتامین C تقویت کننده سامانه ایمنی بدن هست.
  • غذاهای تند ضد احتقان می باشند. خوردن فلفل تند و یا ترب کوهی به تسکین علائم بیماری یاری می کند.
  • موز سرشار از پتاسیم هست و از عرق کردن، تهوع، استفراغ، و یا اسهال پیشگیری می کند.
  • زنجبیل هم از تهوع پیشگیری می کند و تسکین دهنده دیگر بیماری های معده هست.

نبایدهای تغذیه ای در آنفلوانزا

غذاهای اسیدی: در اصل هدف غذاهایی هست که مکان بدن را اسیدی می کند.

شیرینی ها و کربوهیدرات های تصفیه شده: کربوهیدرات های تصفیه شده سان کراکر و نان های سفید و … سریعاً به قند شکسته می شوند و سان شیرینی ها و آبمیوه های صنعتی، شکرشان موجب التهاب می گردد و در اصل می تواند بدن شما را در مبارزه با عفونت تضعیف کند.

سوپ و غذاهای آبکی غیر از این خصوصاً وقتی که با مرغ طبخ می گردد، به مرطوب نگه داشتن بینی، پیشگیری از کم آبی بدن و مبارزه با التهاب گلو یاری می کند

غذاهای چرب و سرخ کردنی ها

فراورده های لبنی: با وجود آنچه شما شاید گوش داده بمانید شیر، ماست و سان آن می تواند در بعضی از اشخاص مخاط گلو را ضخیم تر و غیر قابل تحمل نماید؛ لکن در صورتی که شما باید لبنیات را تحمل نمایید آن را مصرف نمایید چرا که لبنیات منبع نیکی از پروتئین و ویتامین د هست که می تواند در مبارزه با عفونت ها به بدن شما یاری کند به علاوه، ماست پروبیوتیک می تواند به تعادل باکتری های روده شما یاری کند.

الکل

موارد بهداشتی برای جلوگیری

ویروس آنفلوآنزا در هوا معلق هست، سپس در صورتی که در خیابان از کنار کسی که آنفلوآنزا دارد، می گذرید یا لباس کسی که سرماخورده را لمس می نمایید، آنفلوآنزا نمی گیرید؛ لکن در صورتی که شخص بیمار روی دست غیر از اینی سرفه یا عطسه کند، ابتلا به بیماری حتمی خواهد بود.

با اهمیت ترین قواعد برای اجتناب از ابتلا به آنفلوآنزا عبارتند از:

چندین بار شست و شوی دست ها در روز، خصوصاً پس از بازگشت از شغل، بعد از سوار شدن به ابزار نقلیه عمومی و ضمناً خریداری، خیلی الزامی هست. در حالی که آب و صابون در نزد ندارید، از ژل های شست و شوی دست بهره ببرید.
در صورتی که کسی سرفه می کند، می بایست دستمال جلوی دهانش بگیرد و پس از استفاده آن را در سطل زباله بیندازد.
تهویه هر روز هوای اتاق ها هم توصیه می گردد.
در صورتی که خودتان مبتلا به آنفلوآنزا هستید، از ماسک بهره ببرید تا دیگران به این بیماری دچار نشوند. طرح ماسک های جراحی که سبک ترند و در داروخانه ها یافت می شوند، مؤثرتر از ماسک هایی هست که به نوک اردک شباهت دارد.

مکمل هایی برای جلوگیری

جلوگیری از داخل شدن میکروب ها به بدن با اقدامات بهداشتی الزامی هست. لکن تقویت دستگاه ایمنی بدن هم مساله ای هست که نباید از آن غفلت کرد.
ریزمغذی ها: استفاده از ریزمغذی هایی سان مس و روی در روزهای ابتدایی زمستان به جلوگیری از بروز عفونت ها یاری می کند.
رژیم غذایی: رژیم متناسب مانع از بروز بیماری های گوناگونی از عبارت آنفلوآنزا می گردد. برای مثال، مصرف یک واحد لبنیات هم راه یک میوه جدید در وعده صبحانه، مس مورد احتیاج بدن را تأمین می کند. وعده ناهار هم خوب تر هست حاوی کمی گوشت یا ماهی هم راه با سبزی و میوه باشد؛ برای شب هم مصرف نشاسته هم راه سبزیجات توصیه می گردد. این رژیم غذایی مانع از افت انرژی در طول روز و اعتماد از مبارزه بدن با ویروس ها خواهد شد.