فواید آدامس جویدن

جویدن آدامس برای بسیار از ما جایگزین به یک عادت شده هست بدون آنکه از مزایای آن آگاهی دقیقی داشته باشیم!

هزاران سال هست که بشر به شکل های گوناگون آدامس می جوند.

آدامس های ابتدایی از شیره درختانی همچون صنوبر یا مانیلکارا تهیه می شدند.

با این اکنون ، زیادتر آدامس های نوین از لاستیک های مصنوعی ساخته می شوند.

لذا ما می خواهیم در این مطلب به وارسی مزایای شگفت انگیز آدامس برای سلامتی و خطرات احتمالی آن بپردازیم.


آدامس چیست؟

آدامس ماده ای نرم و لاستیکی هست که برای جویدن ساخته شده لکن نباید بلعیده گردد.

دستور العمل های طراحی آدامس می توانند از مارکی به مارک بعدی گوناگون باشند ، لکن در مجموع آدامس ها ترکیبات اساسی زیر وجود دارد:

  • صمغ: بیس لاستیکی غیر قابل هضم و اساسی آدامس که مرغوبیت آدامس به علت وجود آن هست
  • رزین: عموماًً برای تقویت صمغ و نگه دارندگی آدامس به آن افزوده می گردد.
  • فیلر ها: فیلرهایی ، همچون کربنات کلسیم یا تالک ، که بافت خاصی به آدامس می بخشند
  • مواد نگهدارنده: این مواد برای بیشتر شدن عمر سودمند آدامس به آن افزوده می شوند. پرطرفدار ترین گزینه ترکیبی آلی بوتیل هیدروکسی تولوئن (BHT) نام دارد.
  • نرم کننده ها: این مواد برای حفظ رطوبت و پیشگیری از سخت شدن آدامس به کنش گرفته می شوند. آنان می توانند موم هایی همچون پارافین یا روغن های گیاهی باشند.
  • شیرین کننده ها: پرطرفدار ترین شیرین کننده ها در بر دارنده نیشکر ، چغندر قند و شربت ذرت می باشند. در آدامس های بدون قند از الکل های قندی همچون زایلیتول یا شیرین کننده های مصنوعی همچون آسپارتام استفاده می گردد.
  • طعم دهنده ها: که به آدامس عطر و طعم دلخواه آن را می بخشند. و می توانند طبیعی یا مصنوعی باشند.

زیادتر طراحی کنندگان آدامس دستور العمل های دقیق خویش را پنهان نگه می دارند. آنان اکثراً به ترکیب ناب خویش از صمغ ، رزین ، فیلرها ، نرم کننده ها و آنتی اکسیدان ها به موضوع “بیس آدامس” اشاره می نمایند.

کلیه مواد تشکیل دهنده مورد استفاده برای طراحی آدامس می بایست “جزو مواد غذایی” بوده و به موضوع مواد مطلوب برای مصرف انسانی طبقه بندی شده باشند.

آدامس برای تقویت حافظه

مطالعات نشان داده اند که جویدن آدامس در زمان تمام وظایف می تواند جنبه های گوناگون عملکرد مغز از حرف هوشیاری ، حافظه ، فهم و تصمیم گیری را بهبود بخشد.

در یک مطالعه ، کسانی که در طول آزمایشات آدامس می جویدند ، 24 درصد در تست های حافظه کوتاه مدت و 36 درصد در تست های حافظه طولانی خوب تر عمل نمودند.

جذاب هست که بعضی از تحقیقات نشان داده اند که جویدن آدامس در زمان تمام کارها می تواند در نخست موجب کمی حواس پرتی گردد ، لکن می تواند برای تمرکز در دوره های بلند مدت موثر باشد.

مطالعات بعدی نشان داده اند که این کنش تنها در طی 15-20 دقیقه نخست موثر هست.

اینکه جویدن آدامس موجب بهبود حافظه می گردد تا به حال سراسر اثبات نشده. یکی از نظریه های حاضر این هست که موفقیت در آزمون ها به خاطر بیشتر شدن خون رسانی به مغز میباشد..

در کنار این مطالعات بعدی نشان داده اند که جویدن آدامس می تواند استرس را کم شدن داده و حس هوشیاری را بیشتر شدن دهد.

در یکی از مطالعاتی که بر روی دانشجویان تمام شد ، جویدن آدامس به مدت دو هفته موجب کم شدن حس استرس مخصوصاً در زمان تمام تست های دانشگاهی شد

این دستور می تواند به دین خاطر باشد که عمل جویدن با کم شدن افق هورمون های استرس زایی همچون کورتیزول مرتبط هست.


آدامس می تواند به شما در کم شدن وزن هم یاری کند

آدامس می تواند وسایل مفیدی برای کسانی باشد که سعی در کم شدن وزن خویش دارند.

این دستور بدان خاطر هست که آدامس نیز کم کالری بوده و نیز کم شیرین هست و لذا بدون اینکه در رژیم غذایی خویش شی شیرینی را بگنجانید ، طعم شیرینی به دهان شما می دهد.

علاوه بر این گویش شده که جویدن آدامس می تواند اشتهای شما را کم شدن دهد و لذا مانع از پرخوری شما خواهد شد

یکی از مطالعات کوچک تمام شده در این خصوص نشان داده هست که جویدن آدامس بعد از ناهار تا 10 درصد موجب کم شدن گرسنگی و کم شدن مصرف بین وعده بعد از ظهر خواهد شد. یک مطالعه تازه هم نتایج مشابهی را کشف کرده هست.

با این اکنون ، نتایج توسط آمده ضد و نقیض می باشند. بعضی از مطالعات اعلام نموده اند که جویدن آدامس در طول روز هیچ تأثیری بر اشتها و مقدار انرژی دریافتی ندارد

ولو در یکی از مطالعات تمام شده در این خصوص معین شد کسانی که آدامس می جوند ، شایدً به مصرف بین وعده های سالمی همچون میوه علاقه کمتری دارند. با این وجود ، این دستور امکان دارد به دان خاطر باشد که کسب و کار کنندگان گذشته از خوردن میوه ها آدامس نعنایی جویده بودند و همین دستور موجب نامناسب شدن طعم میوه در دهانشان شده بود

جذاب هست که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد جویدن آدامس می تواند مقدار متابولیسم شما را بیشتر شدن دهد.

در حقیقت ، یکی از مطالعه های تمام شده نشان داد که زمانی کسب و کار کنندگان آدامس می جوند ، حدود 19 درصد کالری زیادتری را در مقایسه با هنگامی که آدامس نمی جوند ، می سوزانند.

با این اکنون ، تحقیقات زیادتری کافی هست تا معین گردد آیا جویدن آدامس در یک دوره بلند مدت منتهی به کم شدن وزن می گردد. یا خیر.


خواص آدامس برای دهان و دندان

جویدن آدامس بدون قند می تواند به محافظت از دندان های شما در معادل ابداع حفره ها هم یاری کند.

در اصل جویدن این نوع آدامس ها برای دندان های شما خوب تر از جویدن آدامس های شیرین معمولی هست. این دستور بدان خاطر هست که باکتری های “نامناسب” حاضر در دهان شما از شکر تغذیه می کنند و لذا به دندان های شما آسیب می رسانند.

در نتیجه ، بعضی از آدامس های بدون قند برای سلامتی دندان شما خوب تر از بقیه آدامس ها می باشند.

مطالعات نشان داده اند كه آدامس های شیرین شده با قند زایلیتول الکل در پیشگیری از پوسیدگی دندان مؤثرتر از بقیه آدامس های بدون قند عمل می کنند.

این دستور به دان خاطر هست که زایلیتول از رشد باکتری هایی که موجب پوسیدگی دندان ها و بوی نامناسب دهان شما می شوند پیشگیری می کند.

در حقیقت ، یکی از مطالعه های تمام شده نشان داد که جویدن آدامس شیرین شده با زایلیتول مقدار باکتری های نامناسب دهان را تا 75 درصد کم شدن می دهد

علاوه بر این ، جویدن آدامس بعد از غذا موجب بیشتر شدن جریان بزاق می گردد. و این دستور به شست و شوی قندهای مضر و مواد غذایی برقرار مانده، که هر دو موجب رشد باکتری ها در دهان شما می شوند هم یاری می کند.


آیا جویدن آدامس عوارض جانبی ای نیز دارد؟

در صورتی که چه آدامس مزایای اضافه دارد ، لکن جویدن افزون آن می تواند عوارض جانبی ناخواسته ای را به هم راه داشته باشد.

آدامس های بدون قند شامل ملین ها و فودمپ می باشند!

زایلیتول الکلی که برای شیرین کردن آدامس های بدون قند مورد استفاده قرار می گیرد هم در صورتی که در مقادیر افزون استفاده گردد، خاصیت ملین دارد.

این بدان معنی هست که جویدن میزان اضافه آدامس بدون قند می تواند موجب ناراحتی دستگاه گوارش و اسهال گردد.

علاوه بر این ، کل زایلیتول الکل ها فودمپ می باشند ، به این معنی که می توانند برای اشخاص مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) موجب بروز مشکل ها گوارشی شوند.

آدامس های شیرین شده با قند هم برای سلامتی دندان ها و سلامت متابولیک شما مضر می باشند

آدامس های شیرین شده با قند دندان های شما را خراب می کنند.

این بدان خاطر هست که قند به دست باکتری های نامناسب دهان شما هضم می گردد و موجب بیشتر شدن میزان پلاک های روی دندان ها شده و به مرور به پوسیدگی دندان ها هم یاری می کند.

علاوه بر این خوردن بیشتر از مقدار قند با بعضی مشکل ها سلامتی همچون چاقی ، مقاومت در مقایسه با انسولین و دیابت هم راه خواهد بود.
در کنار این جویدن بیشتر از مقدار آدامس امکان دارد موجب بروز مشکلاتی در فک شما گردد

گویش شده هست که جویدن مداوم آدامس می تواند به یکی از مشکل ها فک که اختلال فکی گیجگاهی (TMD) نام دارد منتهی گردد. این اختلال موجب می گردد که زمان جویدن حس درد نمایید.

در صورتی که چه این بیماری نادر هست ، لکن بعضی تحقیقات رابطه خاصی را بین جویدن بیشتر از مقدار آدامس و TMD کشف کرده اند.

جویدن آدامس با مدل های مختلف سردردها مرتبط هست

در یکی از وارسی های این روزها رابطه خاصی بین جویدن مرتب آدامس ، میگرن و سردرد تنشی در اشخاص مستعد به این شرایط کشف شده هست.

اما تحقیقات زیادتری کافی هست تا دریابیم که آیا این جویدن آدامس هست که واقعا موجب این سردردها می گردد یا خیر. با این اکنون ، محققان به این ثمر رسیده اند که مبتلایان به میگرن می بایست جویدن آدامس خویش را محدود کنند.


عوارض قورت دادن آدامس

بر اساس یافته های دکتر لیزا گانجو، حرفه ای بیماری های معده و روده، در مرکز پزشکی لانگون در شهر نیویورک، آدامس همچون هر ماده خوراکی غیر از اینی همان کانال همیشگی را طی می کند با این فرق که کمی سخت تر جذب می گردد.

وی به کمپانی «بازفید» می گوید: “در صورتی که معده شما بتواند مواد غذایی ای به علت یک استیک سفت را هضم کند، مطمئن شوید که از پس آدامس نیز بر خواهد آمد.”

وی بر این مساله نیز اشاره می کند: “به خاطر وجود مواد شیمیایی در آدامس به طور همه در معده حل نمی گردد. در کنار این مواد تشکیل دهنده آن به دست روده کوچک جذب همه نمی گردد.”

مواد تشکیل دهنده آدامس به غیر از ترکیبات اساسی آن در بر دارنده شیرین کننده ها، رنگ و طعم دهنده ها هم هست. آنچه امکان جذب ندارد همان ترکیبات پایه آدامس می باشند که به موضوع نمونه در بر دارنده الاستومرزها، رزین، چربی، ماده امولسیون و موم هست. اینها موادی می باشند که به دست معده و روده کوچک قابل تجزیه شدن نیستند، درست همانند بقیه ترکیبات مواد غذایی که در بدن به نیکی تجزیه و جذب نمی شوند.

دکتر گانجو می گوید: “نمی توان لحظه مشخصی را برای هضم این مواد تخمین زد چرا که تحرک سامانه هضم بدن اشخاص مختلف با نیز فرق هایی دارد.”

جذاب این جاست که در تحقیق غیر از اینی که به دست دکتر دیوید میلو، از کلینیک کودکان در اورلاندوی فلوریدا تمام و نتایج آن به اتحادیه دانشمندان آمریکا گزارش شده بود نشان داد که کولونوسکوپی های تمام پذیرفته روی معده آشکار می سازد که عمر حضور این مواد هیچ وقت بیشتر از یک هفته نیست.

به این معناست که هر ماده ای غذایی که بخورید یا غورت دهید شاید در عرض یک هفته دفع خواهد شد.

لکن در صورتی که در بازه هنگامی کوتاه چندین بار آدامس هایی در اندازه های کوچک را قورت دهید و یا آدمس بسیار ابهت را اشتباها ببلعید، می تواند باعث انسداد در قسمت های هضم مواد غذایی در بدن گردد. این اتفاق به خصوص نسبت به کودکان که اندازه این اندام ها در آنان کوچک تر هست، می بایست مورد دقت زیادتری قرار گیرد.

دکتر گانجو نسبت به آدامس می گوید: “از آنجایی که آدامس، هیچ خاصیت غذایی و مفیدی برای بدن ندارد، زیادی از متخصصان خوردن آن را منع می کنند.”

شوربختانه در مرداد ماه سال گذشته، گزارشی مبنی بر اینکه سامانتا جنیکسِ ۱۹ ساله نزدیک بود بر حاصل مصرف و قورت دادن شمار حدود ۴ بسته آدامس جان خویش را از دست بدهد، گزارش شد.


کدام آدامس را می بایست گزینش نمایید؟

در صورتی که شما جویدن آدامس را دوست دارید ، خوب تر هست یک آدامس بدون قند تهیه شده با زایلیتول را گزینش نمایید.

اگر چه این دستور برای اشخاص مبتلا به IBS صدق نمی کند. این دستور بدان خاطر هست که آدامس های بدون قند شامل فودمپ می باشند ، که می تواند مشکل ها گوارشی گوناگونی را برای مبتلایان به IBS به وجود آورد.

از طرف بعدی ، افرادی که نمی توانند فودمپ را تحمل کنند ، می بایست آدامس هایی را گزینش کنند که با یک شیرین کننده کم کالری همچون استویا شیرین شده باشد

مسلماً لیست مواد تشکیل دهنده حاضر در آدامس خویش را بخوانید تا مطمئن شوید که شامل شی ای نیست که استفاده از آن برایتان مضر باشد.