عوارض نمک

آیا می‌توانید خوردن غذاها را بدون هیچ ادویه‌ای فرض نمایید؟ برای اینکه از لحاظ چشایی از غذا کیف ببریم، وجود نمک الزامی هست، لیکن مصرف زیادش خطرناک بوده و عواقب ناخوشایندی خواهد داشت. در این مقاله دلایل مهمی را ذکر می‌کنیم که چرا می بایست کمتر نمک بخورید.


۱. می‌تواند موجب فزونی فشار خون گردد

دفعه‌ی بعدی که کوشش کردید تا عصبانیتتان را کم شدن دهید، نمک اضافه که مصرف نموده‌اید را به یاد بیاورید. نمک می‌تواند فشار خون شما را بیشتر کند، تا حدی که شاید شما را دچار سکته یا نارسایی‌های قلبی کند!

با تقریب یک سوم جمعیت بزرگسالان، دچار فشار خون می باشند، هیچ ارتباط‌ای نیز بین سن و مقدار فشار خون وجود ندارد. کم شدن مصرف نمک و ورزش منظم به شما یقین خواهد داد که ارزش فشار خونتان تحت کنترل هست.


۲. می‌تواند موجب ابداع سرطان معده گردد

کسانی که در برنامه‌ی غذایی شان میزان اضافه نمک وجود دارد، به نسبت دیگران اکثر در معرض ابتلا به سرطان می باشند. هلیکوباکتر پیلوری، باکتری ایست که در بیماری‌های مرتبط با معده مثل سرطان یا زخم معده دخیل هست.

نمک به آستر معده‌ی شما آسیب رسانده و آنرا در مقابل این باکتری آسیب پذیر می‌سازد. در کنار این بیاد داشته بمانید که مردان در مقایسه با زنان به مقدار زیادتری در خطر ابتلا به سرطان قرار دارند.


۳. می‌تواند احتمال ابتلا به چاقی را فزونی دهد

در روزگاری که چاقی همه گیر شده هست، نیکوتر هست یک خاطر غیر از این این بیماری نامطلوب را بشناسید. نمک، به خودی خویش موجب فزونی وزن نخواهد شد، لیکن می‌تواند اکثر شما را تشنه نگاه دارد.

حالا در صورتی که مصرف مایعاتتان، از نوع نوشیدنی‌های شیرین باشد که به احتمال بیشتر نیز می باشد، آنوقت به ناگاه خودتان را درگیر با افزوده وزن می‌بینید.


۳. می‌تواند موجب اختلالات کلیوی گردد

سنگ کلیه بیماری دردناکی هست که شوربختانه اخیراً به طور تساعدی در اکنون فراگیری هست. مقصرش نیز نمک هست! هنگامی نیز خطرناک خواهد شد که با فشار خون بالا هم راه گردد. این دو عامل موجب خواهد شد تا کلسیم افزوده از روش ادرار دفع نشود. زیادی کلسیم هم موجب بوجود آمدن سنگ کلیه خواهد شد. علاوه بر این، فشار خون نیز موجب خواهد شد فشار زیادتری بر کلیه وارد گردد.


۵. می‌تواند موجب ابداع نفخ گردد

نفخ عموماً به خاطر نگهداری آب درون بدن رخ می‌دهد. مصرف بیشتر نمک می‌تواند شرایطی را فراهم بیاورد که بدنتان تا ۵۰ اونس آب در خویش نگاه دارد. شما می‌توانید با کم شدن مصرف نمک، سریعاً شاهد کم شدن نفخ معده‌تان بمانید.


۶. می‌تواند موجب پوکی استخوان گردد

خانم‌ها بدلیل خواص هورمون‌هایشان شدیدا مستعد پوکی استخوان و استخوان‌بندی ضعیف می باشند. وقتی که بین مردان و زنان مقایسه اعمال دهیم، زنان ریسک خیلی بالاتری را در این عرصه پذیرا می باشند.

برنامه غذایی پر نمک، موجب کم شدن کلسیم خواهد شد. در کنار این مصرف بیشتر نمک، ارتباط‌ی سر راست با دریافت بیشتر سدیم داشته و سدیم بیشتر نیز مقابل با ضعف استخوان‌بندی هست. هنگامی نیز که بدنتان فقدان کلسیم پیدا کند، روده‌های شما از استخوان‌هایتان کلسیم جذب می‌کنند. پس یکی غیر از این از دلایل پوکی استخوان مصرف بیشتر نمک هست!


۷. می تواند حالت تنگی نفس شما را بدتر کند

با تقریب هر یک از ۱۱ کودک، و هر یک از ۱۲ بزرگسال از تنگی نفس یا آسم رنج می برد. درست هست که نمک مستقیما مسبب بوجود آمدن تنگی نفس نیست، لیکن عامل بالقوه ای برای فزونی علامت‌های آسم هست.

بیماران آسمی در صورتی که مصرف نمکشان را کم شدن دهند، به نتایج قابل دیدن ای دست پیدا خواهند کرد.بزرگسالان نباید اکثر از ۶ گرم نمک در روز مصرف کنند و کودکان نیز بی نهایت کمتر از این میزان. کودکان زیر یک سال بیشتر از ۱ گرم نمک در روز نیاز ندارند.

این مقداری هست که از شیر مادر یا شیر خشک مهیا کردن خواهد شد. نیکوتر از غیر از این به غذای کودک نمک افزوده نکنید. مصرف متعادل نمک یاری خواهد کرد تا احتمال ابتلا به نوع ها بیماری ها کم شدن یابد. بخاطر داشته بمانید نمک اکثر برای مزه هست، عاقلانه بخورید و سالم زندگی نمایید.