قرص دیکلوفناک سدیم Diclofenac Sodium برای چیست؟

قرص دیکلوفناک سدیم Diclofenac Sodium برای چیست؟

فهرست مطالب

قرص دیکلوفناک سدیم Diclofenac Sodium برای چیست؟

 نام تجاری دارو : Voltaren
نام ژنریک دارو : Diclofenac Sodium

دیکلوفناک Diclofenac برای تسکین درد، التهاب و سفتی مفاصل ناشی از آرتریت مصرف می گردد. بهبود این علائم به شما یاری می کند بتوانید کوشش های روزمره خویش را فرجام دهید. دیکلوفناک یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی NSAID می باشد. 

در صورتی که در اکنون درمان شرایط مزمنی همچون آرتریت هستید، نسبت به چاره های درمانی غیر دارویی با پزشک راهنمایی نمایید. 

چگونگی مصرف دیکلوفناک 

گذشته از آغاز مصرف دارو نخست بخش راهنمای مصرف دارو را با توجه مطالعه نمایید. در صورتی که با وجود مطالعه هدایت مصرف دارو سوالی نسبت به آن دارید، مسلماً با پزشک راهنمایی نمایید. 

دیکلوفناک یک داروی خوراکی می باشد که می بایست با یک لیوان آب بلعیده گردد، مگر اینکه پزشک توصیه های کسی دیگر نسبت به مصرف این دارو نموده باشد. بعد از خوردن دیکلوفناک حداقل تا ۱۰ دقیقه دراز نکشید. 

در صورتی که در لحظه مصرف این دارو حالت ناراحتی معده می نمایید، نیکوتر می باشد ان را با غذا، شیر یا یک آنتی اسید مصرف نمایید. با این اکنون مصرف دیکلوفناک با هر یک از نکات نامبرده جذب آن را کمتر نموده و تسکین درد را به تعویق می اندازد، علی الخصوص در صورتی که دارو را به طور منظم مصرف نمی نمایید. 

قرص دیکلوفناک سدیم می بایست به طور جامع بلعیده گردد، از خراشیدن، شکستن یا جویدن آن اجتناب نمایید. خراشیدن، شکستن یا جویدن دارو موجب می گردد پوشش روی دارو از بین برود و در حاصل عوارض جانبی آن اکثر می گردد. 

مقدار مصرف دارو با دقت به شرایط بیماری، جواب بدن به درمان و دیگر شرایط پزشکی تعیین می گردد. هر گونه دارویی که مصرف می نمایید، از عبارت داروهای با نسخه و بدون نسخه و داروهای گیاهی، مسلماً به پزشک آگاهی دهید تا عوارض جانبی را به حداقل برسانید. نیکوتر می باشد داروی دیکلوفناک را به اندک ترین مقدار ممکن (که دارای اثربخشی می باشد) و کوتاهترین دوره مصرف نمایید. مقدار مصرف دارو و دوره مصرف آن را خودسرانه بیشتر شدن ندهید. 

برای شرایط مزمن همچون آرتریت مصرف دارو را بر اساس دستور پزشک باقی مطلب دهید. نسبت به خطرات و مزیت های مصرف دارو با پزشک خویش یا پزشک داروخانه راهنمایی نمایید. 

برای شرایطی همچون آرتریت واجب می باشد تا ۲ هفته دارو به طور منظم مصرف گردد تا تالیف قسمتی آن دیدن گردد. 

در صورتی که دیکلوفناک را در لحظه احتیاج مصرف می نمایید ( و نه بر اساس یک برنامه منظم) به یاد داشته شوید که داروهای ضد درد در صورتی که در شکل دیدن نخستین علائم درد مصرف شوند، مناسب ترین اثربخشی را خواهند داشت. در صورتی که صبر نمایید تا درد بدتر گردد و بعد دارو را مصرف نمایید، نیکوتر می باشد بدانید دارو اثربخشی نیکی نخواهد داشت. 

در شکل مصرف دارو و بدتر شدن شرایط به پزشک مراجعه نمایید. 

عوارض دیکلوفناک سدیم 
Diclofenac,دیکلوفناک

در لحظه مصرف دیکلوفناک ناراحتی معده، تهوع، سوزش سر دل، اسهال، یبوست، گاز معده، سردرد، سرگیجه و خواب آلودگی شاید رخ دهند. در صورتی که هر یک از این عوارض باقی مطلب پیدا نموده یا بدتر شدند، مسلماً به پزشک مراجعه نمایید. 

به یاد داشته شوید که پزشک با اطلاع از عوارض دارو آن را تجویز نموده می باشد و مطمئن شوید مزیت های دارو برای تان اکثر از عوارض آن می باشد. زیادی از کسانی که دیکلوفناک مصرف می کنند، هیچ عارضه خاصی دیدن نمی کنند. 

قرص دیکلوفناک شاید فشار خون را بیشتر شدن دهد، در نتیجه فشار خون خویش را به طور مرتب چک نمایید و در صورتی که عدد آن بالاست مسلماً به پزشک آگاهی دهید. 

در شکل بروز هر یک از این عوارض جدی سریعاً به پزشک مراجعه نمایید: 

  • تبدیل در شنوایی (همچون وزوز گوش)
  • نوسانات خلقی و روحی 
  • مساله در بلع یا بلع دردناک 
  • لوگو هایی از نارسایی قلبی (از عبارت التهاب پاها یا مچ پاها، خستگی غیر معمولی، بیشتر شدن وزن غیر معمولی یا ناگهانی)

هر یک از عوارض زیر به ندرت رخ می دهند، لیکن در شکل دیدن سریعاً به اورژانس آگاهی دهید چرا که عوارض خطرناکی می باشند: 

  • لوگو هایی از مساله کلیوی (به منزله ی نمونه تبدیل در مقدار ادرار)
  • سفت شدن بدون علت گردن 

دیکلوفناک به ندرت موجب بروز بیماری های کبد می گردد. در حالی که علائم بیماری کبد را در خویش دیدن کردید، سریعاً به پزشک آگاهی دهید، این علائم عبارتند از : 

  • تیره شدن ادرار 
  • تهوع و استفراغ مداوم 
  • از دست دادن اشتها 
  • درد معده یا درد شکم 
  • زرد شدن چشم ها یا پوست 

بروز واکنش حساسیتی در مقایسه با دیکلوفناک به ندرت رخ می دهد. با این اکنون در شکل دیدن علائم واکنش حساسیتی سریعاً به پزشک مراجعه نمایید، علائم این واکنش حساسیتی عبارتند از: 

  • جوش های پوستی 
  • خارش و التهاب علی الخصوص در شکل، بیان و گلو 
  • سرگیجه شدید 
  • مساله تنفسی 

نکات ابراز شده لیست جامع عوارض دیکلوفناک نیستند. در صورتی که عوارض کسی دیگر دیدن کردید که در اینجا به آنان اشاره نشده، به پزشک مراجعه نمایید. 

اقدامات احتیاطی گذشته از مصرف دیکلوفناک سدیم 
Diclofenac,دیکلوفناک

گذشته از آغاز مصرف قرص دیکلوفناک سدیم در صورتی که به این دارو یا هر داروی کسی دیگر (از عبارت آسپیرین یا دیگر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی همچون ایبوپروفن و ناپروکسن ) حساسیت دارید و یا هر گونه حساسیت غذایی دارید، به پزشک آگاهی دهید. 

گذشته از آغاز مصرف قرص دیکلوفناک نسبت به سوابق پزشکی خویش با پزشک گفتگو نمایید، علی الخصوص در صورتی که دچار هر یک از بیماری های زیر بوده اید یا هستید: 

  • آسم (از عبارت بدتر شدن حمله های تنفسی بعد از مصرف آسپیرین یا دیگر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی)
  • مشکل های خونریزی یا لخته شدن خون 
  • بیماری قلبی (از عبارت سابقه بروز حمله قلبی) 
  • فشار خون بالا 
  • بیماری کبد 
  • توده در بینی همچون پولیپ بینی 
  • وجود مساله در معده، روده یا مری (از عبارت خونریزی، زخم معده یا سوزش سر دل مداوم) 
  • سکته مغزی 

گاهی با مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، از عبارت دیکلوفناک، مشکل های کلیوی بروز می کنند. احتمال بروز مساله کلیوی اکثر می باشد در صورتی که دچار کم آبی، نارسایی قلب یا بیماری کلیه شوید و یا سن شخص مصرف کننده بالا باشد و یا در اکنون مصرف داروهای کسی دیگر هستید که احتمال بروز تداخل دارویی بیشتر شدن می یابد. 

بر اساس دستور پزشک آب و مایعات افزون بنوشید تا از بروز کم آبی جلوگیری نمایید و در شکل دیدن هر گونه تبدیل در مقدار ادرار سریعاً به پزشک آگاهی دهید. 

گذشته از هر گونه جراحی به پزشک یا دندانپزشک خویش آگاهی دهید که در اکنون مصرف داروی دیکلوفناک یا هر داروی کسی دیگر هستید (از عبارت داروهای با نسخه و بدون نسخه و داروهای گیاهی). 

قرص دیکلوفناک سدیم شاید موجب بروز خواب آلودگی و سرگیجه گردد. در لحظه مصرف داروی دیکلوفناک تا لحظه هوشیاری جامع و بر طرف خواب آلودگی و سرگیجه از رانندگی و یا هر کوشش کسی دیگر که احتیاج به هوشیاری دارد، اجتناب نمایید. در صورتی که ماری جوانا مصرف می نمایید، مسلماً به پزشک خویش آگاهی دهید. 

دیکلوفناک شاید منتهی به خونریزی معده گردد. مصرف در روز الکل و تنباکو، علی الخصوص در صورتی که با دیکلوفناک ترکیب گردد، خطر بروز خونریزی معده را بیشتر شدن می دهد. در لحظه مصرف دیکلوفناک از نوشیدن الکل  کشیدن سیگار اجتناب نمایید. برای داده ها اکثر در این عرصه با پزشک راهنمایی نمایید. 

دیکلوفناک حساسیت به خورشید را بیشتر شدن می دهد. در لحظه مصرف این دارو مدت لحظه قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود نمایید و از آفتاب گرفتن و استفاده از صندلی های سولار هم اجتناب نمایید. گذشته از بیرون رفتن مسلماً ضد آفتاب بزنید یا پوست بدن و شکل خویش را بپوشانید. در شکل دیدن آفتاب سوختگی یا تاول های پوستی و قرمزی به پزشک مراجعه نمایید. 

قرص دیکلوفناک برای سالمندان 
Diclofenac,دیکلوفناک

سالمندان شاید به عوارض دیکلوفناک حساس تر باشند، علی الخصوص به عوارضی همچون خونریزی معده یا روده، مشکل های کلیوی و بدتر شدن مساله ضربان قلب. نیکوتر می باشد این دارو با احتیاط زیادتری به دست سالمندان مصرف گردد. 

قرص دیکلوفناک در بارداری 

در صورتی که باردار هستید یا هدف باردار شدن دارید، گذشته از آغاز مصرف دیکلوفناک مسلماً به پزشک آگاهی دهید. مصرف قرص دیکلوفناک در دوره بارداری فقط در شکل احتیاج توصیه می گردد. به علاوه مصرف این دارو در سه ماهه ابتدا و سه ماهه پایان بارداری توصیه نمی گردد. مصرف دیکلوفنکا در سه ماهه ابتدا و پایان بارداری به نوزاد متولد نشده آسیب می زند. 

قرص دیکلوفناک در دوران شیردهی 

دیکلوفناک می تواند وارد شیر مادر گردد، اگر چه تاکنون گزارشی نسبت به نتیجه ی آن بر روی نوزاد شیر خوار دیدن نشده، لیکن گذشته از آغاز مصرف دیکلوفناک در دوران شیردهی مسلماً با پزشک راهنمایی نمایید. 

 اکثر بدانید : مسکن دیکلوفناک خطر سکته را افزایش می دهد

اکثر بدانید : عوارض بروفن و دیکلوفناک که باید بدانید

اکثر بدانید : شیاف‌ ها، داروهایی بدون عوارض گوارشی و کبدی

اکثر بدانید : فروش دیکلوفناک در داروخانه ها ممنوع شد

 تهیه و بازگردانی : دسته سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ

منبع : seemorgh.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *