دستور لاغری با نعناع

دستور لاغری با نعناع

ترکیبات نوشیدنی نعناع لاغری را سرعت می بخشد ، اکثر افرادی که دستورالعمل معجون کاهش وزن با نعناع و زنجبیل را امتحان کرده اند به خوبی نتیجه ی آن را در خود شاهد بوده اند.

مشاهده مطلب
آکنه چیست و با چه روش‌هایی می‌توان درمانش کرد؟

آکنه چیست و با چه روش‌هایی می‌توان درمانش کرد؟

فهرست مطالب

آکنه چیست و با چه طریق‌هایی می‌توان درمانش کرد؟

آکنه مورد پوستی و مزمن می باشد که پوست را متورم می‌کند و موجب لکه و جوش مخصوصاً در نواحی شکل، شانه،کمر،گردن، قفسه سینه و بالای بازو می‌گردد و می‌تواند موجب خجالت گردد لیکن درمان‌های آن جانور و موثر می باشد. آکنه متداول‌ترین مورد پوستی می باشد که بیشتر از نیمی از اشخاص درگیر آن می باشند. آکنه اکثراً در سن بلوغ ابداع می‌گردد به این معنا که زمانی که غدد چربی فعال می‌شوند. لیکن آکنه در هر سنی می‌تواند ابداع گردد. آکنه مورد پوستی خطرناکی نیست لیکن شاید جای آنان رو بدتنان بماند. سری کم 85 درصد اشخاص در بین سنین 12 تا 24 یکبار آکنه را تجربه نموده‌اند. 


حقایقی در مود آکنه


هورمون‌های مردانه در مردان و زنان به ابزار غدد فوق کلیوی ساخت می‌گردد. این هورمون‌ها غدد چربی زیر پوست را تحریک به ترشح می‌کنند. چربی ترشح شده از غدد روی فولیکول مو می‌ماند و آکنه ابداع می‌گردد.

  • در بین سنین 11 تا 30 سال از هر چهار شخص، 3 شخص دچار آکنه می‌شوند.
  • آکنه خطرناک نیست لیکن شاید، جای آن روی پوستتان بماند.
  • نوع درمان بستگی به شدت و ماندگاری آکنه دارد.
  • دست اندرکاران تشدید کننده در بر دارنده ژنیک، چرخه قاعدگی، استرس و اضطراب، آب و هوای گرم و مرطوب، استفاده از ابزار آرایش روغن‌دار و فشار دادن جوش‌ها می باشد.

درمان خانگی آکنه


آکنه ایرادی متداول می باشد و طریق‌های اضافه برای درمان خانگی آکنه وجود داد. لیکن کل آنان به دست محققین قبول نشده‌اند.

1. رژیم غذایی: تا الان سراسرً معلوم نیست که رژیم غذایی چه نقشی در بدتر شدن آکنه دارد. دانشمندان دریافته‌اند که کسانی دارای رژیم غذایی غنی شده از ویتامین‌های A و E و زینک کمتر در معرض خطر آکنه می باشند. برخی‌ها تماس بین آکنه و رژیم غذایی را قابل گفتگو می‌دانند لیکن به طور کلی رژیم غذایی را توصیه می‌کنند که شامل قند کمتری می باشد و شاید، سودمند باشد.

2. روغن درخت چای: نتایج پژوهش بر 60 نفری که از روغن درخت چای استفاده نموده‌ بودند، نشان داد که روغن درخت چای 5 درصد به بهبود آکنه متوسط هم یاری نموده می باشد.

3. چای: اثر‌هایی وجود دارد که مواد شیمیایی درون چای سان چای سبز، به شکل استفاده موضعی برای کم شدن ساخت چربی طبیعی پوست سودمند می باشد و آکنه را درمان می‌کند. هر تعدادی در این پژوهش ترکیبات استخراج شده از چای و نه خویش چای مورد استفاده قرار گرفته می باشد.

4. مرطوب کننده‌ها: این مواد می‌توانند پوست را نرم ‌کنند و مخصوصاً مطلوب برای کسانی می باشد که آکنه را با ایزوترتینوئین درمان می‌کنند. مرطوب کننده‌هایی که حداقل دارای 10 درصد آلوئه‌ورا یا نارون کوهی می باشند، می‌توانند حاصل نرم کنندگی و ضد التهاب داشته باشند.


دلیل آکنه چیست؟


فولیکول‌ها کیسه‌های کوچکی می باشند که مایعی ناب ساخت و ترشح می‌کنند و غدد چربی را هم به منافذ پوست متصل می‌کنند. ایضاً مو در داخل فولیکول رشد می‌کند و از پهنا پوست بیرون می‌آید. غدد زیر پوست چربی به نام سبوم یا همان چربی طبیعی بدن ساخت می‌کنند که سلول پوست‌های مرده را از طریف فولیکول مو به پهنا پوست می‌آورد. سلول‌های پوست، سبوم و مو شاید با هم دیگر ترکیب شوند و فولیکول مو را مسدود کنند. اینگونه چربی زیر پوست جمع می‌گردد و در صورتی که در معرض باکتری قرار بگیرد، عفونت می‌کند و ملتهب می‌گردد. پروپیونی باکتریوم آکنه نام نوعی باکتری روی پوست می باشد که عامل عفونت کردن جوش‌ها می باشد. به یاد داشته بمانید که در صورتی که آکنه را فشار دهید، فراگیری می‌یابد. محققان معتقدند که مقاومت و مقدار آکنه بستگی به نوع این باکتری دارد. کل باکتری‌های آکنه موجب جوش نمی‌شوند. بلکه نوعی از باکتری‌ هم یاری به جوش نزدن پوست می‌کند.

1. دست اندرکاران هورمونی

دست اندرکاران گوناگونی موجب آکنه می‌شوند لیکن علت اساسی آن رشد هورمون مردانه آندروژن می باشد. هورمون آندروژن در شروع بزرگسالی افزون و در زنان این هورمون به استروژن جایگزین می‌گردد. ازدیاد پهنا آندروژن موجب غول پیکر شدن غدد چربی زیر پوست می‌گردد. زمانی که غدد چربی غول پیکر می‌شوند، سبوم زیادتری ساخت خواهد شد که می‌تواند دیواره‌های سلول‌های جانور در منافذ پوست را بشکند و موجب رشد باکتری گردد.

2. دست اندرکاران احتمالی غیر از این

  • برخی از داروها که شامل آندروژن و لیتیوم می باشد
  • ابزار آرایش روغنی
  • دگرگونی هورمونی
  • استرس
  • قاعدگی
  • ژنتیک

درمان اقسام آکنه ملایم


درمان آکنه بستگی به شدت و مقاومت آن دارد. برای درمان آکنه ملایم می‌توان از اقسام متفاوت کرم و ژل استروئیدی یا غیراستروئیدی که برای درمان آکنه جانور می باشد و تاثیرگذاری نیکی نیز دارند، استفاده کرد. آکنه ملایم شاید با داروهای بدون نسخه سان ژل، صابون، پد، کرم و لوسیون برای استفاده روی پوست، درمان شوند. کرم و لوسیون برای پوست‌های حساس مناسب و ژل‌ها الکلی برای پوست‌ها چرب خوب تر می باشند. خوب تر می باشد که اول با دارویی که استوار نیست درمان خویش را آغاز نمایید چون که برخی از آنان می‌توانند در وقت استفاده نخست موجب تحریک، قرمزی یا سوزش پوست شوند. این عوارض جانبی عموماًٌ بعد از استفاده مداوم کم‌تر می‌شوند و در صورتی که اینگونه نشد، به دکتر مراجعه نمایید. داروهای بدون نسخه برای درمان آکنه، شاید شامل مورد ها زیر باشند:

1. رزورسینول: به درمان آکنه سر سیاه و سر سفید هم یاری می‌کند.

2. بنزوئیل پراکسید: باکتری‌ها را می‌کشد، سرعت ترمیم پوست را ازدیاد و ساخت سبوم را کم شدن می‌دهد.

3. اسید سالیسیلیک: هم یاری به از بین بردن آکنه‌های سر سیاه و سر سفید و کم شدن التهاب و ورم می‌کند.

4. گوگرد: کاربرد این ماده تا الان شناخته نشده می باشد.

5. رتین-آ: در وقت بازسازی سلول‌ها، به باز شدن منافذ پوست هم یاری می‌کند.

5. آزلائیک اسید: سلول‌ها جانور در فولیکول را محکم، ساخت سبوم را متوقف و رشد باکتری را کم می‌کند. کرم نیز برای آکنه وجود دارد لیکن اقسام غیر از این دارو بدون نسخه برای درمان رزاسه استفاده می‌گردد.


درمان آکنه از ملایم تا حاد


1. وارد کردن کورتیکواستروئید: در صورتی که کیست آکنه به شدت ملتهب گردد، می‌ترکد و موجب اسکار می‌گردد. در این شرایط حرفه ای پوست شایدً کیست ملتهب شده را با وارد کردن کورتیکواستروئید رقیق شده درمان خواهد کرد. اینگونه از ابداع اسکار پیشگیری می‌گردد و سرعت کم شدن التهاب و درمان ازدیاد می‌یابد. کیست هم پس از تعدادی روز از بین می‌رود.

2. آنتی بیوتیک خوراکی: آنتی بیوتیک‌ها با رشد باکتری‌ها مبارزه و التهاب را کم می‌کنند که شاید به شکل خوراکی به مدت 6ماه یا زیادتر برای کم کردن شدت آکنه حاد، برای بیمار تجویز گردد. قصد اینکار کم شدن باکتری آکنه می باشد. دوز مصرفی آنتی بیوتیک از همان اول به مقصود از بین بردن کل آکنه افزون می باشد. با گذر لحظه باکتری‌های آکنه شاید در مقایسه با آنتی بیوتیک مقاوم شوند و نوع غیر از اینی از آنتی بیوتیک مورد نیاز گردد. احتمال مقاوم شدن آکنه به آنتی بیوتیک موضعی زیادتر از مقاوم شدن به آنتی بیوتیک‌های خوراکی می باشد. اریترومایسین و تتراسایکلین از حرف آنتی بیوتیک‌های متداول تجویزی برای درمان آکنه می باشد.

3. قرص پیشگیری یا ضدبارداری: قرص‌ها پیشگیری می‌توانند با متوقف کردن غددی که بیشتر از مقدار فعال می باشند، آکنه را در زنان کنترل کند. این قرص‌ها عموماًً به موضوع درمان بلند مدت آکنه استفاده می‌شوند. این دارو شاید برای خانم‌های که اختلال انعقاد خون دارند، سیگار می‌کشند، سابقه سر درد میگرنی دارند و بالای 35 سال می باشند، مطلوب نباشد. با اهمیت می باشد که این قرص‌ها را با هماهنگی دکتر زنان و زایمان مصرف نمایید.

4. آنتی باکتری‌های موضعی: قصد آنتی باکتری‌های موضعی هم کم کردن باکتری آکنه برای ملایم کردن آکنه حاده می باشد. کلیندامایسین و سدیم سولفاستامید از اقسام آنتی باکتری‌های پوستی می باشند. حرفه ای پوست شاید رتینوئید موضعی تجویز کند. رتینوئید موضعی از ویتامین آ تشکیل شده می باشد. این پماد موضعی منافذ بسته پوست را باز و از فراگیری آکنه‌های سر سفید و سر سیاه پیشگیری می‌کند.

5. ایزوترتینوئین: ایزوترتینوئین نوعی رتینوئید استوار و خوراکی می باشد که برای درمان آکنه‌های کیستی حاد و آکنه‌هایی که با داروهای غیر از این درمان نشده‌اند، استفاده می‌گردد. این دارویی می باشد که قطعاً می بایست تحت تماشا دکتر مصرف گردد و عوارض خطرناکی دارد. ایضاً خاطرتتان باشد که این دارو را نباید با ویتامین آ مصرف نمایید


با اقسام آکنه باخبر شوید


1. سر سفید: اینها زیر پوست می‌سان و کوچک می باشند.

جوش سر سفید

2. سر سیاه: سراسرً قابل دیدن می باشند و روی پوست ابداع می‌شوند.

جوش سر سیاه

3. سفت دانه (پاپول): عموماًً کوچک و صورتی می باشند و روی پهنا پوست ابداع می‌شوند.

پاپول - جوش سفت دانه

4. کورک: سراسرً روی پهنا پوست قابل دیدن می باشد. قرمز می باشند و سر آنان چرک دارد.

5. ندول: سراسرً روی پوست قابل دیدن می باشد. آنان غول پیکر، سفت و دردناک می باشند و عمیقاً در پوست قرار دارند..

6. کیست: سراسرً روی پهنا پوست قابل دیدن می باشد. آنان دردناک و پر از چرک می باشند. کیست موجب ابداع اسکار می‌گردد.


مواردی برای پیشگیری از بروز آکنه


  • دستانتان را بیشتر از روزی دوبار با آب گرم و صابون اعلا آکنه بشویید.
  • پوستتان را لایه برداری نکنید یا جوش‌ها را فشار ندهید چون که با اینکار عفونت را پخش می‌نمایید که موجب می‌گردد منافذ پوست زیادتر بسته شوند، پوست ملتهب و قرمز گردد.
  • جوش‌ها را دستکاری نکنید چون که موجب اسکار می‌گردد.
  • از حرفه ای برای درمان جوش‌هایی که به دلایل زیبایی می بایست از بین بروند، هم یاری بگیرید.
  • از لمس پوست شکل خودداری نمایید.
  • تلفن را دور از شکل خویش نگهدرید چون که ممکن روی آن سبوم یا باکتری پوستی باشد.
  • دست‌هایتان را به شکل مداوم بشویید. مخصوصاً پیش از استفاده از لوسیون، کرم و آرایش کردن.
  • عینک خویش را به شکل مداوم بشویید چون که سبوم و باکتری روی آن جمع می‌گردد.
  • در صورتی که پشت کمر، روی شانه یا قفسه سینه آکنه دارید سعی نمایید لباس‌های نازک بپوشید تا پوست شما نفس بکشد. از پوشیدن لباس‌های تنگ، هدبند، کلاه و روسری بپرهیزید و در صورتی که ناچار به استفاده از آنان هستید، مرتباً آنان را بشویید.
  • از ابزار آرایش اعلا پوست‌های حساس و بدون روغن بهره ببرید. شب‌ها با آرایش نخوابید.
  • از ژیلت تیز برای اصلاح موها بهره ببرید. پیش از شیو کردن شکل و بدن پوست خویش را با آب گرم و صابون نرم نمایید.
  • موهایتان را تمیز نگهدارید چون که در آنان سبوم و فضولات پوستی می‌ماند. از محصول های روغنی مو سان آنهایی که شامل کره کاکائو می باشند، خودداری نمایید.
  • بیشتر از مقدار خویش را در معرض نور خورشید قرار ندهید چون که موجب می‌گردد پوست سبوم زیادتری ساخت کند. بیشتر داروهای کم شدن سبوم خطر آفتاب سوختگی را ازدیاد می‌دهند.
  • سعی نمایید از موقعیت‌های استرس‌زا دوری نمایید چون که می‌تواند موجب ازدیاد ساخت کورتیزول و آدرنالین گردد که ابداع آکنه را تشدید می‌کند.
  • سعی نمایید پوست خویش را در آب و هوای مرطوب، خشک و خنک نگهدارید تا از عرق کردن پیشگیری گردد.

زیادتر بخوانید: ۳ طریق استفاده از چای سبز برای مراقبت پوست  

منبع : www.styley.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *